M/S Bastard Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hva skal velges av rød eller blå frostvæske.? Hva er forskjellen på disse egentlig? Jeg har rød nå, som jeg oppdaget når jeg skulle sjekke frostvæsken Motoren er en Perkins 4.236 91 modell Quote Link to post
Ribtjenester Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Rød frostveske er vel et Auidi fenomen veit jeg. Jeg trur ikke det er lurt og bande. Quote www.ribtjenester.no Link to post
roy_n Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Bruk blå,rød brukes på vag motorer. roy_n Quote Link to post
alma Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Det er ikke bare vag som bruker rød frostveske. GM gjør også det på enkelte biler. +sikkert en hel haug andre. Tror det har noe med tæring å gjøre. Sikert i forhold til hvilken legering det er i de forskjellige delene. Det er ikke galt å kjøre rød frostveske om du skullle hatt blå, men omvendt (Ikke kjør blå om du skulle hatt rød) er litt værre. Quote Link to post
m/s draugen Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Det sies rød hvis man har ex.aliminiumstopp(har jeg blitt fortalt) Quote Link to post
M/S Bastard Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Takker for inputen her. Da kan jeg altså bruke rød frostvæske. Hvis jeg alikevel bytter, hvor nøye må man være med og skylle ut av systemet? Quote Link to post
Moyja Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hvis du bruker VAG sin kjøleveske G12 så kan denne blandes med blå veske. Det er også riktig at den røde (G12) er tattfrem pga tærings problemer i div alu legeringer. Andre fabrikater vet jeg ikke om de er blandbare. Quote Link to post
Regina III Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Du må sjekke hva motorfabrikanten spesifiserer for din motor. Det er to viktige årsaker til at noen motorer ikke klarer seg med den vanlige og relativt rimelige blå typen. Motorer med aluminium legering i topplokk eller andre deler må ha mer høyverdig frostveske for å unngå tæring, og det samme gjelder for motorer med våte (utskiftbare) sylinderforinger. Uten beskyttelse kan foringen utsettes for sonisk erosjon, som faktisk kan tære hull på foringen etter relativt få driftstimer. Det vil alltid være positivt å skifte fra blå (billig) til rød (dyr) frostveske. Den har også langt bedre holdbarhet. Men du må IKKE skifte den andre veien, og like viktig, IKKE blande. De tåler ikke hverandre, og kan finne på å protester med å skifte til gelekonsistens, og det er ikke så kjekt å ha i motoren! Quote Link to post
Seasu Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hvis du har rød væske bør du fortsette og bruke denne. Rød er silikatfri, mens grønn og blå er med. Rød har som regel 2-3 års bytteintervall. Blandes rød/blå kan dette gi utfellling/reaksjoner. Har selv gått over fra blå til rød, som krever systemrens av systemet + 3-4 skyllinger med vann. Husk og etterfylle med batterivann som er avkalket og renset. Det ligger mye info på emnet i div tråer. Quote Link to post
Astor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 I vår forrige båt satt det en Perkins 220 hk. Jeg fikk klar beskjed av Universal diesel at det skulle/MÅTTE være rød frostveske på denne. Jeg fikk tappet ut alt og skyllet ren for blått og ny frostveske kom på plass. mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
motor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Det vil alltid være positivt å skifte fra blå (billig) til rød (dyr) frostveske. Den har også langt bedre holdbarhet. Men du må IKKE skifte den andre veien, og like viktig, IKKE blande. De tåler ikke hverandre, og kan finne på å protester med å skifte til gelekonsistens, og det er ikke så kjekt å ha i motoren Dette er helt korrekt og alle motorer kan bruke den røde. Spesielt de med alulegeringer. Yanmar foreskriver i dag kun bruk av den røde på sine motorer i BY-serien. Som andre også har nevnt så må blå og rød må ikke blandes. Quote Link to post
Lotus Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Rød frostvæske et Audi-fenomen? Det finnes vel ikke en eneste ny bil- eller båtmotor i dag som bruker blå frostvæske?? Den røde har jo 5 ganger lengre levetid, vesentlig bedre korrosjonshindrende egenskaper og absolutt null avleiringer i kjølesystemet. Quote Link to post
M/S Bastard Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Da bruker jeg rød, men jeg ser det nevnes att jeg skal etterfylle med batterivann. Er ikke vann fra springen ok? Quote Link to post
motor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) Det beste er å bruke destilert vann fordi vann fra springen kan inneholder kalk ol. Hvor viktig det er med desilert vann varier fra hvilket vannanlegg du henter vannet fra derfor må den generelle anbefaling være å bruke destilert vann. Jeg har plukket opp 10 år gamle bilmotorer og der har jeg sett tydelig korrosjon på aluminium selv om det har vært skiftet frostveske ihht. anbefalt skifteintervall. årsaken kan godt være at vannet er tappet fra springen. Edited October 19, 2008 by motor (see edit history) Quote Link to post
Ben Sin Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Så vi kan drikke vann fra springen uten å daue, men å fylle det på båtmotoren...... Javel. Quote Link to post
motor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Regner med at du også vet at du skal daue en dag, hvorfor vet du sikkert ikke enda. Quote Link to post
M/S Bastard Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Akkurat, da går jeg for destillert vann. Er jo en dråpe i havet i forhold til hva mye annet koster Quote Link to post
Seasu Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Batterivann koster kr 20,- for en liter, på biltema. Ca kr 40,- for 4L, så det er vel ikke denne kostnaden som knekker "båtkontoen" Quote Link to post
M/S Bastard Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Håper da ikke det Quote Link to post
OPTIMAL Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Quote Link to post
Mix Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 G12 rød frostvæske skal brukes på Yanmar Dette er feil. Yanmar anbefaler G30 rød frostvæske. Den er ikke blandbar med andre typer. Quote Link to post
Håp Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hva er forskjell på G12 og G30 bortsett fra blandbarhet? Quote Link to post
motor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Mix har helt rett. Den røde er G30. Og jeg tror den blå er den som har betegnelsen G12 Forskjellen på den blå¨og røde er jo enkelt kortfattet beskrevet i innlegg tidliger i denne tråden. Quote Link to post
alma Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Ville aldri fallt meg inn ¨bruke destilert vann til utblanding av frostveske. et sted får grensa gå!!!! Quote Link to post
Håp Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) Mix har helt rett. Den røde er G30. Og jeg tror den blå er den som har betegnelsen G12 Forskjellen på den blå¨og røde er jo enkelt kortfattet beskrevet i innlegg tidliger i denne tråden. G12+ er ikke blå i henhold til dette: FROSTV.FORCE RØD G12+ .4L NTO Kan blandes med alle kjente typer. Varenummer:FRO4R-LLEAN:5400246000980Estimert beholdning: 0 STK Frostvæske G12 pluss (+) I motsetning til konvensjonelle typer rød frostvæske (G12 eller G30), så kan denne blandes med blå/grønn og andre versjoner av rød frostvæske. Har bedre kjøleegenskaper og bedre korrosjonsbeskyttelse enn konvensjonelle væsker og ikke minst langt bedre levetid. Der motorprodusenten foreskriver silicatfri frostvæske anbefales denne. Edited October 19, 2008 by HÅP (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.