Jump to content

Rød eller blå frostvæske, jeg har rød nå? Perkins 4.236

M/S Bastard

Recommended Posts

Det er ikke bare vag som bruker rød frostveske. GM gjør også det på enkelte biler. +sikkert en hel haug andre. Tror det har noe med tæring å gjøre. Sikert i forhold til hvilken legering det er i de forskjellige delene. Det er ikke galt å kjøre rød frostveske om du skullle hatt blå, men omvendt (Ikke kjør blå om du skulle hatt rød) er litt værre.

Hvis du bruker VAG sin kjøleveske G12 så kan denne blandes med blå veske. Det er også riktig at den røde (G12) er tattfrem pga tærings problemer i div alu legeringer. Andre fabrikater vet jeg ikke om de er blandbare.

Du må sjekke hva motorfabrikanten spesifiserer for din motor. Det er to viktige årsaker til at noen motorer ikke klarer seg med den vanlige og relativt rimelige blå typen. Motorer med aluminium legering i topplokk eller andre deler må ha mer høyverdig frostveske for å unngå tæring, og det samme gjelder for motorer med våte (utskiftbare) sylinderforinger. Uten beskyttelse kan foringen utsettes for sonisk erosjon, som faktisk kan tære hull på foringen etter relativt få driftstimer.

Det vil alltid være positivt å skifte fra blå (billig) til rød (dyr) frostveske. Den har også langt bedre holdbarhet. Men du må IKKE skifte den andre veien, og like viktig, IKKE blande. De tåler ikke hverandre, og kan finne på å protester med å skifte til gelekonsistens, og det er ikke så kjekt å ha i motoren!

Hvis du har rød væske bør du fortsette og bruke denne.

Rød er silikatfri, mens grønn og blå er med. Rød har som regel 2-3 års bytteintervall.

Blandes rød/blå kan dette gi utfellling/reaksjoner.

Har selv gått over fra blå til rød, som krever systemrens av systemet + 3-4 skyllinger med vann.

Husk og etterfylle med batterivann som er avkalket og renset.

Det ligger mye info på emnet i div tråer.

I vår forrige båt satt det en Perkins 220 hk. Jeg fikk klar beskjed av Universal diesel at det skulle/MÅTTE være rød frostveske på denne. Jeg fikk tappet ut alt og skyllet ren for blått og ny frostveske kom på plass.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det vil alltid være positivt å skifte fra blå (billig) til rød (dyr) frostveske. Den har også langt bedre holdbarhet. Men du må IKKE skifte den andre veien, og like viktig, IKKE blande. De tåler ikke hverandre, og kan finne på å protester med å skifte til gelekonsistens, og det er ikke så kjekt å ha i motoren

Dette er helt korrekt og alle motorer kan bruke den røde. Spesielt de med alulegeringer. Yanmar foreskriver i dag kun bruk av den røde på sine motorer i BY-serien. Som andre også har nevnt så må blå og rød må ikke blandes.

Rød frostvæske et Audi-fenomen?

Det finnes vel ikke en eneste ny bil- eller båtmotor i dag som bruker blå frostvæske??

Den røde har jo 5 ganger lengre levetid, vesentlig bedre korrosjonshindrende egenskaper og absolutt null avleiringer i kjølesystemet.

Det beste er å bruke destilert vann fordi vann fra springen kan inneholder kalk ol. Hvor viktig det er med desilert vann varier fra hvilket vannanlegg du henter vannet fra derfor må den generelle anbefaling være å bruke destilert vann.

Jeg har plukket opp 10 år gamle bilmotorer og der har jeg sett tydelig korrosjon på aluminium selv om det har vært skiftet frostveske ihht. anbefalt skifteintervall. årsaken kan godt være at vannet er tappet fra springen.

Edited by motor (see edit history)
Mix har helt rett. Den røde er G30. Og jeg tror den blå er den som har betegnelsen G12

Forskjellen på den blå¨og røde er jo enkelt kortfattet beskrevet i innlegg tidliger i denne tråden.

G12+ er ikke blå i henhold til dette:

FROSTV.FORCE RØD G12+ .4L NTO

b277867d129cd67d1416e8d6ee119a31.jpg

Kan blandes med alle kjente typer.

Varenummer:FRO4R-LLEAN:5400246000980Estimert beholdning: 0 STK

Frostvæske G12 pluss (+)

I motsetning til konvensjonelle typer rød frostvæske (G12 eller G30), så kan denne blandes med blå/grønn og andre versjoner av rød frostvæske. Har bedre kjøleegenskaper og bedre korrosjonsbeskyttelse enn konvensjonelle væsker og ikke minst langt bedre levetid.

Der motorprodusenten foreskriver silicatfri frostvæske anbefales denne.

Edited by HÅP (see edit history)