Jump to content

Rød eller blå frostvæske, jeg har rød nå? Perkins 4.236

M/S Bastard

Recommended Posts

Er ikke lett å vite hva som er rett her.

For eks. Shell blå frostvæske møter kravene til bl.a. G48, VW G11/TL774C osv...

Er G11 vanligvis en blå væske da?

Glycoshell Longlife, lilla, møter kravene tilbl.a. G30, VW G12 og G12+.

"Glycoshell blå og glycoshell Longlife, lilla, bør ikke, men kan blandes uten skadevirkninger".

Her ser det ut til at rød og blå KAN blandes.

Vil det bety at alle røde kan blandes?

Frostvæske basert på rustbeskyttelse med organisk syre, kan blandes med konvensjonell frostvæske. Den besytter da like godt mot frost, men de rustbeskyttende egenskapene har gått til helvete.

G12 er så vidt jeg vet VAG betegnelse. G30 er BASF's betegnelse på samme greia. G12+ er en ytterligere forbedring av samme greia. G40 er som G12++, dvs enda bedre igjen.

Felles for dem alle er at de bruker en inaktivert organisk syre som rustbeskyttelse, de er farget røde, og de holder i 5 år eller mer. Nå skal de snart holde i 6-7 år i henhold til de nyeste varianten.

Jeg tror nok at man kan legge til grunn at alle røde frostvesker kan blandes med hverandre. Man bør ikke blande forskjellige farger uten å være sikker på at den røde man har evnt. er blandbar med den blå. Jeg ser at det tydeligvis er kommet noen nye røde som kan blandes med de blå.

Har man imidlertid som hovedregel at man ikke blander de ulike farger så går det nok bra. Nå vil jo de fleste etter hvert gå over til den røde fordi den har bedre egenskaper uavhengig av motortype, så dette bør ikke være noe problem.

Bare man bruker destilert vann da. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...