Salt Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 helgeasa skrev: Noen som vet om det er mulig å legge inn MMSI nummer på denne IC-M71 Maritim? Altså, er det bare å gå inn i innstillingene å gjør det? Koster det noe forresten? Har planer om å skaffe meg to VHF'r. En fastmontert og en håndholdt. Orker ikke betale dobbelt. Den håndholdte blir liksom reserve. Vil du kjøpe to stasjoner, må du jo betale for to stasjoner - men du betaler jo bare for én konsesjon til én båt, og da har du én MMSI-ID og ett kallesignal. Som andre har skrevet, MMSI legger du inn sjøl første gang, så det koster ingenting. Men du kan ikke fjerne en MMSI som er lagt inn, så det skal gjøres riktig første gang. Ellers må du til forhandleren. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
helgeasa Svart 21.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Ok :) Så jeg betaler ikke for å ha/bruke en håndholdt? En håndholdt har heller ikke noe MMSI nummer? Ved en fastmontert, hvordan legger jeg inn MMSI nummeret, gjør jeg dette i innstillingene til enheten? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 ja, dette legger du inn selv, det er veldig enkelt. Mitt forslag er at du avventer evt kjøp til du har gjennomgått VHF-kurset. Tror mye blir greiere å forholde seg til da :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
helgeasa Svart 21.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 jepp. Har store planer om å ta kurset. Sorry for at jeg er ganske uerfaren på dette området, men en VHf, er ikke det en VHF? Ser at det også er noe som heter for Maritim VHF og vanlig VHF. Begge er vel forsåvidt maritim om man tenker sånn? Alle har kanal 16 m.m Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 VHF er frekvenser fra 30 MHz til 300 MHz, altså også "FM-båndet" på kringkasting (88-108 MHz), brannsamband, flysamband, diverse andre offentlige samband, deler av amatørradiofrekvensene (50 MHz og 144-146 MHz). Maritim VHF er rundt 160 MHz, og er av praktiske grunner "kanal"-inndelt, der kanal 16 er nød- og kallekanal (og ikke for prating). Ta et kurs; det tar ikke mange kveldene, og gir masse av den kunnskapen som du spør etter her Du betaler ikke noe ekstra lisensgebyr for å ha en håndholdt i tillegg til en fastmontert. VHF-konsesjonen du bør få til båten din når du har fått SRC/VHF-sertifikatet dekker de radioene du skal bruke ombord, og gir båten et MMSI-nummer som brukes ved digitale oppkall og et kallesignal til å bruke når du snakker. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
helgeasa Svart 21.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Ok, tusen takk for svar :D Noen som vet om eksamen til VHF kurset er vanskelig? Har planer om å låne boken på biblioteket, for så å ''forberede'' meg til kurset. Hvor mye koster et kurs sann ca, 1500 NOK? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Nei, eksamen er lett. Deltok på en 3-4 timers pensumgjennomgang med påfølgende eksamen under Sjøen for Alle på Lillestrøm i vår. Vi var over 60 personer som avla eksamen og alle besto. Sitér dette innlegget Link to post
helgeasa Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Husket du hvor mye det kostet inkl. eksamen? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Pensumgjennomgang 500kr, lærebok 298kr og eksamensavgift 625kr. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Ta en titt her så finner du litt om priser etc. http://www.sjoassistanse.com/default.asp?page=27 Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
helgeasa Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Tusen takk for all hjelp. Hva er viktig når jeg ser etter en fastmontert VHF, spiller antennen en stor rolle? Bør den nå så høyt som mulig? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Sørg for å kjøpe en Class D DSC radio fra en anerkjent leverandør, eksempelvis Icom, Standard Horizon, Raymarine eller Northstar (Navman). Gjør du det blir du helt sikkert fornøyd. Ja det er viktig for rekkevidden å få antenna så høyt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.