Jump to content

Fastmontert VHF i båt, erfaringer?

helgeasa

Recommended Posts

Heisann!

Noen som vet om eller flere anbefalte maritimradio som er fast montert i båt? Har dere noen erfaringer rundt dem/desse?

Hvor mye bør sendeeffekten være? er 25 watt for lite? (tvilsomt..)

Kan det være lurt og koble enheten til en GPS?

Er det lett å ''ta bort'' enheten om vi skifter båt? Det bør det være.

takk for svar.

Hei,

de fleste stasjonære VHF'er i dag sender på 25 og 5 watt (ihvertfall 25. Litt usikker på om alle sender på 5 alternativt 1 watt). 25 watt holder i massevis langs kysten. Vet ikke om det finnes vhf for bruk i lystfartøy på mer enn 25 watt? aldri sett noe sånt.

Tror jeg ville snoket litt rundt på markedet, da det kan være stor forskjell på brukervennligheten. tror det er pålagt å kunne sende distress signal. Men usikker på om alle radioer (stasjonære) er pålagt å ha mulighet for å koble til GPS. Har du denne muligheten, så anbefaler jeg dette. Har du koblet til GPS, så slipper du å legge inn koord manuelt, hvilket kan være kjipt i en krisesituasjon....GPSen sørger for at VHF alltid er oppdatert mht posisjon, som automatisk blir sendt ved distress.

Ellers tar jeg alltid med meg min stasjonære VHF. Har vært plaget med en del innbrudd i båten (tenk å bryte seg inn i en gammel sjekte....akkurat som om den skulle være stappfull av kostbare herligheter...) så jeg tar med rubbel og bit i en sekk. funker fint det. Har en Lowrance og fornøyd med den, men jeg synes kanalscanningen er litt begrenset på den.

Noen som vet om eller flere anbefalte maritimradio som er fast montert i båt? Har dere noen erfaringer rundt dem/desse?

Vi har erfaring med en Høcom Famita (som vi har kassert nå) og en Simrad 68 et eller annet med DSC. Det er vel bare apparater med DSC å få nå, tror jeg.

Hvor mye bør sendeeffekten være? er 25 watt for lite? (tvilsomt..)

25W er standard, og holder. Antenna bør så høyt du kan få det til.

Kan det være lurt og koble enheten til en GPS?

Ja. Og DSC-apparater har en slik tilkoplingsmulighet. Det gjør at når du trykker på distress-knappen (eller sender et digitalt oppkall til kyststasjonen) så sender du posisjonen din med sammen med oppkallet på kanal 70.

Er det lett å ''ta bort'' enheten om vi skifter båt? Det bør det være.

Ja, kopler du det slik, så er det lett. Apparatet kommer vel med hurtigkopling, så du kan ta det med når du går på land også (andre har skrevet om det). Har du dratt signalkabelen fra GPSen gjennom mange skott, så må du jo tre den ut også, når du skifter båt, for den trenger du jo - ihvertfall den enden som har kopling som passer til radioen. Det samme med strømkabelen som er koplet til strømforsyningen og som passer til hurtigkoplingen som er koplet til radioen.

Men jeg regner med at et VHF-kurs gir deg mye mere informasjon om dette.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei igjen,

Icom er jo kjent for god kvalitet. Har selv en bærbar icom vhf (i tillegg til den stasjonære) og den er veldig solid og god. Kjøper du icom, så får du ihvertfall god kvalitet. Men sjekk også funksjoner; Har den "alle" kanalene som f eks L1 - L3 osv? Er menyen lett å forstå? kan du koble den sammen med hvilken som helst GPS?

Ta en kikk på Standard Horizon. Er sammen med Icom markedsleder i USA. Standard Horizon holder sammme høye kvalitet som Icom, men til en betraktelig hyggeligere pris. Standard Horizon har 3 års vanntetthetsgaranti i USA, hvor det er svært sjelden med lengre garantitid enn 1 år på produktene.

I Norge er nok Yaesu VHFene, for bruk på land, i fra samme firma mye bedre kjent enn maritim VHFene. Jeg har en Standard Horizon GX1500E som jeg er meget godt fornøyd med. Koster 2390kr hos Seatronic.

Edited by abbor (see edit history)

En VHF koster vel ikke så mye i dag at det er bryet verdt å ta den med seg når man selger båten? Legg den heller inn i prisforlangende.

Ang. håndholdte VHFer så kan jeg anbefale Icom IC-M71. En av de få på markedet som er vanntett til IP68, samt at den har et meget godt batteri og sendeeffekt.

Bundin er bátleysur maður

MMSI-nummeret er jo koda inn i VHFen. Hvis du vil beholde kallesignalet og MMSI-nummeret melder du båtnavn-bytte og tar med radioen (gjelder ikke for NOR-registrerte, da).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hvis det ikke har vært lagt inn MMSI nummer før er dette en enkel operasjon man gjør selv. Det kan imidlertid være litt heft med å få lagt inn et nytt MMSI-nummer hvis en kjøper en brukt eller hvis en taster inn feil. Det normale er vel at dette da må gjøres av en forhandler.

Jeg har god erfaring med å kjøpe VHFer fra USA, der kan du få modeller som er CE-merket og som derved er godkjente for bruk her hjemme. Prisen er godt under halvparten av hva de koster hos forhandlere her hjemme.

Det er forøvrig mange tråder her som diskuterer valg av VHF og som det er verdt å se på.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Håper du er klar over at denne ikke kan kobles opp mot GPS. Jeg har tilsvarende modell selv (M72) og betalte drøyt 1000 kroner for den. 4100 fra Nautiskhandel er et ran. Hvis du vil handle her hjemme får du den en del billigere her. Du finner mange tråder også om M71 og M72 her, feks denne

Lagt til: ser nå at du var aktiv i denne tråden jeg henviste til :-)

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vel, det var jeg som starta den ene tråden der, ja. Radiokommunikasjon ser jeg ikke noe poeng å kjøpe ifra. Der er jo svindyrt!

Det nautiskhandel kan tilby meg er denne radioen til 3400 ca. (Uten scrambler..har ikke behov for det heller..)

Og, ja - jeg vet at dem fleste håndholdte ikke kan kobles opp mot en GPS. ;-) Synes prisene hos nautiskhandel høres fornuftig ut, samtidig som frakt er inkl. Veldig bra i mine øyner. Vil helst kjøpe fra Norge dersom det skulle oppstå ett/eller flere problem(er) med enheten.

Edited by helgeasa (see edit history)

Hei, min bærbare heter icom M-31 eller noe sånt. Kostet rundt 2400 hvis jeg ikke husker feil (i 2007). Funker veldig bra...men de bærbare sender stort sett kun på 5 og 1 watt (men det vet du sikkert). Litt usikker på om de bærbare har distressknapp - min har det iallefall ikke. Mulig at det har kommet modeller på makredet hvor dette er implementert. Hvis det ikke er distressknapp/DSC funksjon så tror jeg ikke at du kan legge inn MMSI.

Noen som vet om det er mulig å legge inn MMSI nummer på denne IC-M71 Maritim? Altså, er det bare å gå inn i innstillingene å gjør det? Koster det noe forresten? Har planer om å skaffe meg to VHF'r. En fastmontert og en håndholdt. Orker ikke betale dobbelt. Den håndholdte blir liksom reserve.