helgeasa Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Heisann! Noen som vet om eller flere anbefalte maritimradio som er fast montert i båt? Har dere noen erfaringer rundt dem/desse? Hvor mye bør sendeeffekten være? er 25 watt for lite? (tvilsomt..) Kan det være lurt og koble enheten til en GPS? Er det lett å ''ta bort'' enheten om vi skifter båt? Det bør det være. takk for svar. Quote Link to post
GeirV Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hei, de fleste stasjonære VHF'er i dag sender på 25 og 5 watt (ihvertfall 25. Litt usikker på om alle sender på 5 alternativt 1 watt). 25 watt holder i massevis langs kysten. Vet ikke om det finnes vhf for bruk i lystfartøy på mer enn 25 watt? aldri sett noe sånt. Tror jeg ville snoket litt rundt på markedet, da det kan være stor forskjell på brukervennligheten. tror det er pålagt å kunne sende distress signal. Men usikker på om alle radioer (stasjonære) er pålagt å ha mulighet for å koble til GPS. Har du denne muligheten, så anbefaler jeg dette. Har du koblet til GPS, så slipper du å legge inn koord manuelt, hvilket kan være kjipt i en krisesituasjon....GPSen sørger for at VHF alltid er oppdatert mht posisjon, som automatisk blir sendt ved distress. Ellers tar jeg alltid med meg min stasjonære VHF. Har vært plaget med en del innbrudd i båten (tenk å bryte seg inn i en gammel sjekte....akkurat som om den skulle være stappfull av kostbare herligheter...) så jeg tar med rubbel og bit i en sekk. funker fint det. Har en Lowrance og fornøyd med den, men jeg synes kanalscanningen er litt begrenset på den. Quote Link to post
m/s draugen Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) http://www.malfix.no/innhold.pdf Helt nederst eller ryddehjørnet Det er bare å lage en hurtigkobling for strømmen så da er det bare å skru av antennekabel å ta den under armen Edited October 19, 2008 by m/s draugen (see edit history) Quote Link to post
Salt Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Noen som vet om eller flere anbefalte maritimradio som er fast montert i båt? Har dere noen erfaringer rundt dem/desse? Vi har erfaring med en Høcom Famita (som vi har kassert nå) og en Simrad 68 et eller annet med DSC. Det er vel bare apparater med DSC å få nå, tror jeg. Hvor mye bør sendeeffekten være? er 25 watt for lite? (tvilsomt..) 25W er standard, og holder. Antenna bør så høyt du kan få det til. Kan det være lurt og koble enheten til en GPS? Ja. Og DSC-apparater har en slik tilkoplingsmulighet. Det gjør at når du trykker på distress-knappen (eller sender et digitalt oppkall til kyststasjonen) så sender du posisjonen din med sammen med oppkallet på kanal 70. Er det lett å ''ta bort'' enheten om vi skifter båt? Det bør det være. Ja, kopler du det slik, så er det lett. Apparatet kommer vel med hurtigkopling, så du kan ta det med når du går på land også (andre har skrevet om det). Har du dratt signalkabelen fra GPSen gjennom mange skott, så må du jo tre den ut også, når du skifter båt, for den trenger du jo - ihvertfall den enden som har kopling som passer til radioen. Det samme med strømkabelen som er koplet til strømforsyningen og som passer til hurtigkoplingen som er koplet til radioen. Men jeg regner med at et VHF-kurs gir deg mye mere informasjon om dette. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
helgeasa Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Ok! Ser litt på en Icom IC-M411 Maritim radio. Vet noen noe om denne radioen? Tror jeg vil gå for en Icom, kjent maritim-merke. Quote Link to post
GeirV Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hei igjen, Icom er jo kjent for god kvalitet. Har selv en bærbar icom vhf (i tillegg til den stasjonære) og den er veldig solid og god. Kjøper du icom, så får du ihvertfall god kvalitet. Men sjekk også funksjoner; Har den "alle" kanalene som f eks L1 - L3 osv? Er menyen lett å forstå? kan du koble den sammen med hvilken som helst GPS? Quote Link to post
helgeasa Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Jepp. Det kan nok være nyttig! Hvilken har du som håndholdt? Har planer om å kjøpe en håndholdt først. Quote Link to post
abbor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) Ta en kikk på Standard Horizon. Er sammen med Icom markedsleder i USA. Standard Horizon holder sammme høye kvalitet som Icom, men til en betraktelig hyggeligere pris. Standard Horizon har 3 års vanntetthetsgaranti i USA, hvor det er svært sjelden med lengre garantitid enn 1 år på produktene. I Norge er nok Yaesu VHFene, for bruk på land, i fra samme firma mye bedre kjent enn maritim VHFene. Jeg har en Standard Horizon GX1500E som jeg er meget godt fornøyd med. Koster 2390kr hos Seatronic. Edited October 19, 2008 by abbor (see edit history) Quote Link to post
Smurph Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 En VHF koster vel ikke så mye i dag at det er bryet verdt å ta den med seg når man selger båten? Legg den heller inn i prisforlangende. Ang. håndholdte VHFer så kan jeg anbefale Icom IC-M71. En av de få på markedet som er vanntett til IP68, samt at den har et meget godt batteri og sendeeffekt. Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
Salt Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 MMSI-nummeret er jo koda inn i VHFen. Hvis du vil beholde kallesignalet og MMSI-nummeret melder du båtnavn-bytte og tar med radioen (gjelder ikke for NOR-registrerte, da). Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
helgeasa Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Betyr det at dersom jeg kjøper en håndholdt VHF, f.eks Icom M71 så følger det med kallesignal og MMSI nummer? Quote Link to post
roaldbj Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Du må ha avlagt VHF evt. VHF/SRC eksamen for å få tildelt MMSI nummer fra Telenor. Dette nummeret legges inn på VHFen. Kallesignal er båtens navn. Dette oppgis ved søknad om konsesjon. Quote Link to post
roaldbj Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Søknadsskjema for konsesjon finner du her: http://www.maritimradio.no/lisensavdelingen/soknad.htm. Quote Link to post
helgeasa Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Ok, må dem da programmere inn et nummer i VHF'en eller? Quote Link to post
roaldbj Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Du kan programmere inn nummeret selv. Her er pensumboka til VHF/SRC: http://www.nautisk.no/products/src_vhf_bok...sumhefte_x12451. Den er etter mitt skjønn godt utarbeidet. Jeg pleier å bla gjennom den hver vår. Quote Link to post
helgeasa Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Hvordan programmerer jeg inn selv da? (Via menyinnstillinger på VHF'en) eller? Jeg får boka hos biblioteket om en uke, så orker ikke bestille ;) Quote Link to post
roaldbj Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Da får vi starte litt helt på "null-nivå". Hvilken VHF har du anskaffet? Quote Link to post
Framtia Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Hvis det ikke har vært lagt inn MMSI nummer før er dette en enkel operasjon man gjør selv. Det kan imidlertid være litt heft med å få lagt inn et nytt MMSI-nummer hvis en kjøper en brukt eller hvis en taster inn feil. Det normale er vel at dette da må gjøres av en forhandler. Jeg har god erfaring med å kjøpe VHFer fra USA, der kan du få modeller som er CE-merket og som derved er godkjente for bruk her hjemme. Prisen er godt under halvparten av hva de koster hos forhandlere her hjemme. Det er forøvrig mange tråder her som diskuterer valg av VHF og som det er verdt å se på. Edited October 20, 2008 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
helgeasa Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Jeg har ikke anskaffet meg noen VHF'er enda. Men jeg skal kjøpe denne: IC-M71 Maritim på Nautiskhandel.no Quote Link to post
Framtia Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Håper du er klar over at denne ikke kan kobles opp mot GPS. Jeg har tilsvarende modell selv (M72) og betalte drøyt 1000 kroner for den. 4100 fra Nautiskhandel er et ran. Hvis du vil handle her hjemme får du den en del billigere her. Du finner mange tråder også om M71 og M72 her, feks denne Lagt til: ser nå at du var aktiv i denne tråden jeg henviste til :-) Edited October 20, 2008 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
helgeasa Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 (edited) Vel, det var jeg som starta den ene tråden der, ja. Radiokommunikasjon ser jeg ikke noe poeng å kjøpe ifra. Der er jo svindyrt! Det nautiskhandel kan tilby meg er denne radioen til 3400 ca. (Uten scrambler..har ikke behov for det heller..) Og, ja - jeg vet at dem fleste håndholdte ikke kan kobles opp mot en GPS. ;-) Synes prisene hos nautiskhandel høres fornuftig ut, samtidig som frakt er inkl. Veldig bra i mine øyner. Vil helst kjøpe fra Norge dersom det skulle oppstå ett/eller flere problem(er) med enheten. Edited October 20, 2008 by helgeasa (see edit history) Quote Link to post
GeirV Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Hei, min bærbare heter icom M-31 eller noe sånt. Kostet rundt 2400 hvis jeg ikke husker feil (i 2007). Funker veldig bra...men de bærbare sender stort sett kun på 5 og 1 watt (men det vet du sikkert). Litt usikker på om de bærbare har distressknapp - min har det iallefall ikke. Mulig at det har kommet modeller på makredet hvor dette er implementert. Hvis det ikke er distressknapp/DSC funksjon så tror jeg ikke at du kan legge inn MMSI. Quote Link to post
abbor Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 DSC Distress uten GPS har begrenset verdi. Hvis du ønsker hånholdt DSC VHF med full funksjonaliet finnes det bare et alternativ, Standard Horizon HX850 med innebygd GPS. Standard Horizon HX850 Lowrance skal etter hva jeg har lest snart også komme med en tilsvarende modell. Quote Link to post
helgeasa Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Noen som vet om det er mulig å legge inn MMSI nummer på denne IC-M71 Maritim? Altså, er det bare å gå inn i innstillingene å gjør det? Koster det noe forresten? Har planer om å skaffe meg to VHF'r. En fastmontert og en håndholdt. Orker ikke betale dobbelt. Den håndholdte blir liksom reserve. Quote Link to post
abbor Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) M71 er ikke en DSC VHF så det trengs ikke noe MMSI nummer. Er da selvsagt heller ikke mulig å legge inn et slikt nummer. Edited October 20, 2008 by abbor (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts