pettsor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) Krybber med hjul gjør det enkelt å slippe båten ifra hengeren og over på krybbene. Båten ruller inn i garasjen på første krybbe før du setter krybbe nr. 2 under. Båten får nå minimal høyde (kan justeres) og båten kan enkelt flyttes. Egnet til båter opptil 20-30 fot. Jeg bruker de på en Uttern D55 18 fot. Kan fåes kjøpt ferdig til rundt 2800,- pr. stk. eller ring Åssiden VGS i Drammen og avdeling TIP. Disse kan lages på bestilling....spør etter K. Hefte... Edited October 19, 2008 by pettsor (see edit history) Quote Link to post
Ben Sin Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hadde vært morsomt å se du rullet en båt på 30 fot fra en henger og inn i garasjen med disse. Quote Link to post
Goran Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hmm... dette var litt interessant, siden jeg er på jakt etter en opplagshenger. Er det store hjul på den, slik at den kan trille på annet underlag enn flatt garasje gulv? Tenker da på om den kan flyttes rundt i en båthavn med gammel asfaltdekke. Quote Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
pettsor Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 He,he....ja jeg har sett 26 fots båt på disse...og ved å dimmensjonere litt ekstra skal det gå fint med 30 fot også. Dette har jeg også sett vært brukt på messer. Men de er best egnet for flatbunnede båter....ikke seilbåter..... Denne typen som jeg har er egnet for flatt garasjegulv, men ønsker du en annen dimmensjon og f.eks. benyttelse av hjul med luft går det og an. Da vil de nok bli dyrere vil jeg tro. Om du vil at jeg skal sjekke opp så si ifra....men først og fremst var dette et tips for garasjegulv.... Lag gjerne tegninger og skolen lager...... Quote Link to post
tom-ass Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hmmm... Har du bilder?? Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Kjetil1 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 ...Og rygge hengeren med båt inn i garasjen er ikke et alternativ? Det er iallefall min plan... Må bare rydde litt først... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
pettsor Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 hE HE, JO HVIS DU HAR EN GARASJE SOM HAR HØY NOK ÅPNING SÅ MÅ JO DET VÆRE FLOTT !!! Quote Link to post
Kjetil1 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Tror Uttern er nokså lik min sak. Og med vanlig garasjeport på 2,13 høyde, skal det fint kunne gå og lirke båten inn. Ned med kalesja, nesehjulet så lavt som mulig, og da smyger vindskjermen inn... Er iallefall teorien ... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Nå skal jeg bruke skohorn og vaselin om nødvendig, bare for å bevise at det går ... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Seilaren Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hvis du skal ha båt lagret/stående lenge på transporthenger så bør du jekke den opp så ikke all belastningen kommer på akselen. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
motor Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Det enkleste må da være å bygge garage som er egnet til formålet. Min båtgarage på hytta er 9m lang og 5m bred. Portåpningen er på 3m bredde og 3m høyde. Med mulighet for å vippe opp midtdelen på veggen over porten kan jeg få 3,4m høyde. Så nå når høsten kom tok jeg opp båten på henger. kjørte fra havna og til hyttegaragen, hvor det var bare å rygge den inn. Nå står den trygd og godt. Alarm er montert på både dør og port, så rimelig innbruddsikkert er det å. Quote Link to post
SeaRaymond Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 hmmm... er det enklere? Tja om man har noen til å gjøre det og tid å vente noen måneder så kanskje... men til 3000,- spenn Quote Link to post
Kjetil1 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Joooo, men nå er det ikke alle som har hytte, med garasje . Og selv har jeg strukket det ganske langt, med garasje med plass til båt og to biler, i et boligfelt. Tror ikke jeg har sett andre garasjer her omkring med tre porter. Så jeg får bare lirke båten inn. En kamerat prøvde slike traller, kjøpt på båtsjappe. Ene hjulet datt av så kulene i lageret spratt overalt, etter møte med en liten hump i betongen. Og støttene vippet over slik at båten stod rett på firkantrøra. Så båten står på henger hos ham også nå... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Smiley Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Krybber med hjul gjør det enkelt å slippe båten ifra hengeren og over på krybbene. Båten ruller inn i garasjen på første krybbe før du setter krybbe nr. 2 under. Aha... så det var fremgangsmåten. Jeg funderte litt når jeg så den ferdig trillet inn, for det var ikke mye klaring i høyden (I flott nybygget garasje i H.H. om jeg ikke tar feil?). Genial løsning i alle fall. Båt på henger er høyere enn man tror, ikke så mye av min som kom under tak når jeg forsøkte hjemme i alle fall. Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Kodvaag Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 (edited) hE HE, JO HVIS DU HAR EN GARASJE SOM HAR HØY NOK ÅPNING SÅ MÅ JO DET VÆRE FLOTT !!! 2,7 x 4,8 meter port, æda bæda! Men båten må nok stå ute uansett. Edited October 19, 2008 by Kodvaag (see edit history) Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
roesok Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hvis du skal ha båt lagret/stående lenge på transporthenger så bør du jekke den opp så ikke all belastningen kommer på akselen. Er dette riktig? Har i mange år hatt båt stående på transporthenger over vinteren. Kan ikke se problemet i det, hengeren er jo godkjent for vekten (og det er alltid en god del slingringsmonn) Det må da være mye større belasting for akselen å kjøre båten på hengeren med mye risting og bevegelse. Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Teerex Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Tror Uttern er nokså lik min sak. Og med vanlig garasjeport på 2,13 høyde, skal det fint kunne gå og lirke båten inn. Ned med kalesja, nesehjulet så lavt som mulig, og da smyger vindskjermen inn...Kjetil S En enkel måte å senke hengeren på er jo å skru av hjulene og montere på felger uten dekk så blir den straks litt lavere inn og ut av garasjen Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Seilaren Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Er dette riktig? De skal ha mest godt av det ja. Vi har alltid gjort det med våre hengere, og jeg ser flere andre som gjør det også. Tror nok det er en av grunnene som gjør at vår Mjørud henger fra 1967 er som ny.... Men noe som er enda viktigere.. ikke sett fra dere tilhengere over lang tid med håndbremsen oppe... Spesielt ikke hvis de står ute. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
pettsor Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Hei Smiley, ja båten er kommet inn i min nybygde garasje i HH.vei !! Hehe. Trallene fungerer bra de........... Deilig å ha den her, må jo ha noe å kose med etter at jeg solgte min røde MGB Roadster Quote Link to post
Per Harald Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 motor En garasje nøye tilpasset båten er utrolig fint når høsten hviner rundt hushjørnene. Har vært litt heldig i livet og fått "guttedrømmen" oppfylt. Båtgarasjen er på 10x5,5m og porten er 3x3m. Trodde dette var grei størelse, men når båten kom så så den liten ut. Fjoråret var ikke like enkelt som i år, men med bedre planlegging gikk det som fot i hose i år. Nystøpt platting, og nymodifisert krybbe med feste til hengerfeste på bil, så ble dette en lek. Kan anbefales. Med grønnsåpe på fenderlister og bladsøker mellom port og vinskjerm så går det akkurat. Nå er Theia ferskvannskjørt og ligger tørt og varmt og venter på omtenksomme kjertegn vinteren igjennom. Utfordringen blir når jeg en gang blir smittet av trefotsyken eller noe værre. Om svingbare hjul benyttes på krybbe så pass på at de er riktig dimensjonert for vekten av båten. God vinter. Per Harald Quote https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
pettsor Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Kan ikke si annet enn at jeg er IMPONERT !!!!!! Quote Link to post
motor Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) motorEn garasje nøye tilpasset båten er utrolig fint når høsten hviner rundt hushjørnene. Har vært litt heldig i livet og fått "guttedrømmen" oppfylt. Båtgarasjen er på 10x5,5m og porten er 3x3m. Trodde dette var grei størelse, men når båten kom så så den liten ut. Det der gikk jo bra likevell. Utfordingen min ble å bygge en garage som ikke ble for ruvende fordi om jeg ønsket minimum 3m høy port. Nå har jeg porten i endevegg og da ble løsningen og bruke hjemmesnekkrede portblad opphengt med stabelhengsler. Videre løftet jeg undergurten på takstolene med 40 cm. Skikkelige garageporter/leddport ble vurdert men dem sjeler jo en 20-30 cm av høyden og ville hindret mulighet for vippeluke. Derfor kan jeg ved behov lage ei vippeluke midt over portene, om båten vokser et par fot. Man vet jo aldri hva som skjer når båten står godt lagret og trives. Edited October 20, 2008 by motor (see edit history) Quote Link to post
Fjord24 Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 En enkel måte å senke hengeren på er jo å skru av hjulene og montere på felger uten dekk så blir den straks litt lavere inn og ut av garasjen Kan anbefales. Henger som står med last (eller bil som lagres) skal jekkes opp for at dekka ikke skal bli urunde. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.