heim Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 I morgen skal båten på land. Et av vinterens prosjekter er skifte av samtlige gjennomføringer. Jeg regner med de runder tredve år neste år, og det skal de få slippe. Det jeg lurer på er hvordan man gjør det på lureste måte. I min godt modne båt er glassfiberen i sksroget dratt inn i en rørstuss, og slangene er tredd på denne og festet med slangeklemmer, eventuelt med kuleventil, så langt jeg har sjekket. Spørsmålet er om jeg bør skjære av denne stussen i flukt med skroget, og bruke nye gjennomføringer med en utvendig flens? Så vidt jeg har sett er denne løsningen ganske vanlig på nyere båter, men det betyr kanskje ikke at det er den glupeste måten å gjøre det på? Quote Link to post
roaldbj Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Et fotografi sier mange ganger ganske mye. Dersom du legger ut bilder av gjennomfrøringene dine vil du ganske sikkert få gode råd. I utgangspunktet vil jeg anbefale at du borrer opp gjennomføringene utenfra - men det kan jo være at gjennomføringene fremdeles har god kvalitet. Jeg ville ha startet med å skjære litt med ei baufil i godset innvendig. Dersom dette fremdeles viser frisk messing, ville jeg ha avventet utskiftning. Den store utfordringen blir å finne ut hvor du skal kjøpe nye gjennomføringer. Det produseres vistnok mange gjennomføringer med dårlig kvalitet nå for tiden. Jeg kan anbefale å kjøpe gjennomføringer fra Moss Slangeservice. Quote Link to post
roaldbj Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Beklager, Moss Slangeservice heter nå: Codan Moss Slangeservice AS og ligger her: http://maps.google.no/maps?sourceid=navcli...990421914299582. Jeg kjøper majoriteten av slanger og gjennomføringer hos Codan Moss Slangeservice. Topp service. De har dreiebenk og hjelper ofte med modifiseringer mens man venter. De lodder også rørstusser med forskjellig diameter. Quote Link to post
Recommended Posts