Hallaron Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Vinterens store noe udefinerte prosjekt er å redusere støy ved motorgange. Herunder ligger minst tre delprosjekter: - Når jeg går for motor er det en ganske skarp snekkelyd fra eksosen, jeg tenker derfor å flytte eksosutløpet fra akkurat i vannlinjen til et stykke under vannlinjen. Her lurer jeg på et par-tre ting. For det første, vil dette gi en betydelig redusjon av støyen? For det andre, vil den økte motstanden som vannet representerer mot eksosen være skadelig for motoren? Eksosen må jo skyve unna en vannsøyle tilsvarende hvor langt ned under vannlinja jeg monterer utløpet. Tenker meg å montere den ca 30 cm ned. Og til sist; Det finnes i dag en lang sløyfe på eksosslangen langt opp over vannlinja, men jeg lurer på å montere en antihevert løsning for å hindre muligheten for at det skal komme saltvann tilbake til motoren. Noen som har erfaringer å dele her? - Redusere støy fra aksling. Jeg har en liten lekasje i gjennomføringen av akslingen og skal uansett ha ut akslingen. Mener det er blitt anbefalt å bruke en slik VP kondom for å få det helt tett. Regner med det blir en slik montert. Når akslingen er ute skal det monteres en fleksibel kobling mellom aksling og gear. Er takknemlig for inspill her også. Har i utgangspunktet tenkt meg en slik Centaflex kobling fra Maritim, men er klar for å forandre mening om noen mener det finnes bedre alternativer - Isolering av motorkassen. I maxi 95 er jo motoren plassert under bordet i salongen. Dette gi en fantastisk god tilgjengelighet når man skal jobbe med motoren, men man betaler i form av mer støy. Jeg tenker derfor å ta vekk den gamle isolasjonen i motorkassen og montere nye støyisolasjonsplater av typen som både maritim og biltema selger. Noen meninger om valg av produkt, monteringserfaringer, annet? Til sist, er det andre ting jeg kan gjøre for å redusere støy under motorgange? Bortsett fra å sette seil..... Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hansi Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Sjekke, eventuelt bytte motorlabber. Edited October 20, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
SveinHa Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Jeg ville foretrukket å fortsatt ha eksosutløpet over vann av to grunner: Du risikerer ikke vannlekkasjer om du får slangehavari og du har kontroll med motorens kjølevann. Lyden er vel mest plagsom for andre båter men en lydpotte, f.eks denne, hjelper godt, jo større jo bedre. Selv har jeg en slik Vetus plastlydpotte og denne berget jeg i fjor da sjøvannspumpen havarerte. Hørte umiddelbart på eksoslyden at vannet forsvant og kunne stoppe motoren og begynne feilsøking. Hadde eksosutløpet vært under vann hadde jeg nok ikke merket noe før temperaturalarmen kom på og da er jeg nok redd potta allerede hadde vært en forvridd ugjenkjennelig plastklump... Jeg reduserte MYE støy i salongen i sommer kun ved å skifte motorlabber. De gamle hadde knallhard gummi og selve konstruksjonen ga heller ikke stort fleksibelitet. Satte inn noen liknende disse. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hallaron Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Motoren er fra 2004, så jeg jeg regner med at motorlabbene er gode, men det skal absolutt sjekkes. Jeg mener det allerede er en potte montert på eksosen, men det er fremdeles mye bråk fra eksosen sammenlignet med andre båter med lignende motorer. Er det ikke vanlig å la eksosen gå ut under vannlinja på moderne seilbåter? Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SveinHa Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Slik var mine gamle labber (bildet stjålet fra en annen tråd ): Så vidt jeg kan se er dette en veldig dårlig konstruksjon med veldig lite fleksibelitet. Hva som er vanlig eksosplassering vet jeg ikke men for min egen del vil jeg i alle fall hatt eksosen over vann av overnevnte grunner. Har forresten en annen episode der eksos over vann berget meg... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
M/S Bastard Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Finnes det tilbakeslags ventil og montere på eksos? Jeg har eksos under vannlinja Quote Link to post
Hansi Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Eksospotter kan du lese mere om her. Quote Link to post
Hallaron Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Løfter denne tråden i håp om å få litt flere inspill.. Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Installerte som kjent ny motor i min JokerS30 sommeren 2006. Min erfaring er at Centafleks gjorde undeverker, motoren ble helt enkelt støyfri i drift. Skikkelig eksosanlegg er også viktig. Jeg brukte en Vetus LP40 potte, beste investeringen jeg gjorde ifbm. motorbyttet. Helt enkelt genial. Bestemmer du deg for å isolere kassa, så bruk heller 2x tynnere lag isolasjon, enn 1 tykt lag. Da kan du få skjøtene på forskjellige steder. Blyinlegg i gummimatter er genialt, mye bedre enn den gamle porolon`en som var standarden før. Tenk også gjennomføringer. Her kan det gå mye lyd. F.eks kan lyd forplante seg langs girwire, gasswire og andre " faste " punkter ut fra motoren. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
SveinHa Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 I tillegg til lyd som forplanter seg gjennom gasswire o.l. er lydlekkasjer viktig å få tettet. Selv små åpninger kan slippe ut ganske mye lyd. Reduserte en gang lydnivået i en bil med 10 dB kun ved å tette rundt girspaken... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hallaron Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Bra - da er jeg på rett vei i forhold til centaflex'en i alle fall. Lot du eksosen gå ut over eller under vannlinja når du byttet? Etter å ha lest litt virker det som om det er et poeng å plassere potta ikke alt for langt etter motoren. Dette kan bli et problem, for meg er det mest realistisk å plassere potta i SB kistebenk ute i cockpit. Er usikker på om jeg klarer å tre inn ei potte i motorrommet/bordet. Utfra det dere skriver om lyforplanting i mindre rom kan det se ut som om jeg må løfte dørken fra motorrommet og akterover - rett og slett for å få plass til isolasjon. Dette er slett ikke noen ulempe. Skal ta noen bilder senere for å få dette illustrert, kommer da tilbake med fler spørsmål.. :-) Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Lot du eksosen gå ut over eller under vannlinja når du byttet? Kommer ut der den har kommet siden tidenes morgen; rett nedenfor " knekken " på skroget akter. Etter å ha lest litt virker det som om det er et poeng å plassere potta ikke alt for langt etter motoren. Dette kan bli et problem, for meg er det mest realistisk å plassere potta i SB kistebenk ute i cockpit. Sjekk VETUS De har stort utvalg av potter. Med mange forskjellige fasonger og montasjemetoder. Jeg hadde kjøpt en haug lydplater, alle som en ligger på vent i garasjen. Syns den nye motoren har så lav / behagelig lyd, at jeg ikke ser påenget. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Hallaron Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Har nå hatt en grundigere kikk på systemet i båten. Jeg tok feil, det er ikke montert noe potte noen vei. Så dette med potte skal i alle fall på plass. Motorlabbene så rimelig nye ut og er omtrent av samme type som Hansi viser i innlegg nr 2. Så de blir ikke byttet i første omgang i alle fall. Labbene ser ut til at de ble byttet samtidig med motoren i 2004. Centaflex en skal på plass så den er jo grei. Når det gjelder lyddempende matter så tror jeg de kommer på plass de og. Det er en grei jobb å isolere innvendig i motorkassen, og med litt fikling skal jeg nok få dekka de fleste lydbroene. Jeg re fremdeles ikke blitt over bevist m.h.p. hvor eksosen skal ut, men jeg begynner vel å helle til konklusjonen om at den får komme ut i vannlinja, får prøve å dempe med potte først så får vi se.. Det kjedelige er jo at jeg ikke får testet hvor bra det blir før båten skal på vannet til våren igjen.. Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.