Jump to content

Vinterkonservering av VP-D4 - Volum sjøvannskrets?

Bonus

Recommended Posts

For vinterkonservering kjører jeg inn en blanding 50/50 frostveske/ferskvann i sjøvannskretsløpet. Gjør dette ved å løsne en slange på sugesiden av vannpumpa, tre på en løs slange og la denne suge opp frostveske/vann blandingen fra en bøtte.

Men, for å kunne planlegge hvor mye som går med; hvor stort volum skal jeg planlegge å suge opp før blandingen er gjennom hele kretsløpet? Noen som vet?

Har motorer med hekkagregat

Holder muligens med 10 liter, men jeg hadde kjørt gjennom opp mot 20 liter pr. motor for å være på den sikre siden.

Viktig å holde på en stund etter at det har kommet blått ut av eksosslangen. Kutter man ut med en gang frostvesken kommer til syne, rissikerer man at blandingen er for tynn i varmeveksleren som har ganske stort volum.

Det sikreste er å måle frostvesken som kommer ut av eksosen med en optisk måler. Trenger bare en dråpe som du kan hente fra eksosslange i fred og ro etter at motoren er stoppet. Bør vel leses av til under 25 minus her på Østlandet....

Etter å ha kjørt gjennom nesten 20 liter 50/50 blanding på D6, leste jeg av 32 minus på måleren. Målte jeg rett fra kanna, viste den -37.

Mvh. SAP

... Bør vel leses av til under 25 minus her på Østlandet....

Takk for svar sap_2000. Båten skal ligge innendørs i oppvarmet hall, så frostveske-gjennomkjøringen er for rensing/konservering og ikke frostsikring.

OK. Ligger den oppvarmet, trenger den nok ikke 20 liter nei. 10 liter pr motor er sikker helt fint :yesnod:

Hadde uansett kjørt de en stund med ferskavann fra hageslangen først for å få skyllt ut saltet ordentlig...

En ex. VP mekanikker jeg kjenner til blander også inn litt olje med rust- og korrosjonshemmende egenskaper i frostveska før gjennomkjøring. Tar man litt mellom fingrene kjenner man at den er fet og god. Husker desverre ikke hva slags olje det var, men det er sikkert ikke noe avanserte greier....

Mvh. SAP

En ex. VP mekanikker jeg kjenner til blander også inn litt olje med rust- og korrosjonshemmende egenskaper i frostveska før gjennomkjøring. Tar man litt mellom fingrene kjenner man at den er fet og god. Husker desverre ikke hva slags olje det var, men det er sikkert ikke noe avanserte greier....

Additivet til VP funker sikkert her også :wink: