glad Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Hei, Jeg har en ST4000+ autopilot på båten som jeg kjøpte i sommer. Autopiloten har fungert smertefritt helt til nå på høsten hvor den har begynnt å vise litt merkelige symptomer. (Den er kalibrert og ingeng gjenstander av metall står alt for nærme) Når jeg skrur den på (etter at båten har stått en stund) og den står på standby, viser den en tilsynelatende tilfeldig kurs, gjerne mellom 200-360 grader, og så veksler den 20 grader +/- med noen sekunders mellomrom. Etter 20-40 minutter, normaliserer den seg, og fungerer smertefritt resten av reisen. Noen ganger har den også startet dagen med å vise "NO DATA", for så å begynne med de tilfeldige kursene, for så å normalisere seg. Uten at jeg er noen ekspert på området, så er opsettet: rattstyring + styringsenhet&computer + fluxgate compass. Det er ikke en egen sensor på rorstammen. Noen som har noen tips til hva dette kan være? Opplevd liknende før? Quote Link to post
Fru Jacobsen Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Kan muligens være fluxgaten din, prøv å reset ved å ta en lang 360 grader som du bruker en tre fire minutter på Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
glad Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Det skal jeg prøve. (Vil dette være noe jeg må gjøre hver gang?) Quote Link to post
Herman Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Den er ikke full av vann som må fordampe før den fungerer skikkelig da? Når den har stått en stund konddenserer vannet igjen og du må begynne på nytt Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
glad Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Fluxgaten, eller tenker du på styringsenheten? Men i utgangspunktet høres det sansynlig ut at det er noe slikt.. Ingen andre som har opplevd noe liknende? Quote Link to post
Recommended Posts