Jump to content

Norske Sjø forlanger jording av skroggjennomføring

SF

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nå forsikret båten i Norsk Sjø og hadde i den forbindelse en besiktelse av båten av en av Norske Sjø sine godkjente besiktelsesmenn. Han hadde en kommentar (mangel) etter besiktelsen. Mine skroggjennomføringer måtte jordes :confused:

Jeg gjorde han oppmerksom på at dette ikke var bra da det kunne oppstå krypstrøm og galvanisk korrosjon når du koblet sammen metaller av ulike kvaliteter. Men han stod på sitt og refererte til konkrete erfaringer han selv hadde. Henviste bla annet til at mine gjennomføringer kunne ryke grunnet feil i det elektriske systemet i nabobåten, men at dette var eliminert dersom jeg jordet disse til motor eller minus på batteri.

Hva sier dere andre, ville dere jordet deres gjennomføringer?

Er selv skeptisk til dette.

http://knbf.no/besiktelsesmenn.php

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

I følge Nigel Calder er dette en av flere riktige forholdsregler å ta for å forebygge galvanisk korrosjon. Jeg er, som deg, usikker på om dette er nødvendig/tilrådelig. Dette med galvanisk korrosjon / jording og ulike forholdsregler er et felt med mye synsing, mange skråsikre selerklærte eksperter og svært lite skikkelig dokumentert forskning. Den som sitter i Norske sjø og utformer retningslinjene har nok sikkert hørt eller lest et dette er bra, derfor tar de det med. Jeg lærte mye av boka til Calder, og er blitt litt mer avslappet til hele tæringsproblemtikken. Jeg holder selvfølgelig øye med tingenes tilstand, og mener det å holde oppsyn med de potensielle problemene er noe av det viktigste om ikke det aller viktigste man kan gjøre. Men om forsikringen krever det er det vel bare å legge oppe en ledning og la den ende opp i en skikkelig offeranode?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

legge oppe en ledning og la den ende opp i en skikkelig offeranode?

Det er jeg enig i. Det er praktisert av mange verft. Og noe jeg praktiserer selv, med meget bra resultat.

Men det er forskjell på å kople skrogjennomføringene til en utvendig offeranode.

Enn å jorde dem til batteriets minuspol.

Jeg kommer til å følge grundig med i denne tråden.

anodeakterspeilokt2008.jpg

Jeg har montert anode på akterspeilet og koblet denne til propellaksler, ror og propellakselbrakett. Dermed er også motoren og minussiden på batteriene i kontakt med anoden. Jeg har også lest Calders bibel med stor interesse. Jeg har jordingskabel liggende klar, men har foreløbig avventet med å jorde skroggjennomføringene under vannlinjen til denne anoden. Det blir endel gjennomføringer som må jordes.

Dette er et interessant spørsmål med mange teorier rundt. Det blir spennende å høre hva servicemannen og Ole Petter sier. Disse er høyt annerkjent for sin kunnskap om krypstrøm i fritidsbåt. :sailing::sailing: Jeg er skeptisk til å koble alt sammen

Vel, la oss anta at folk er flinke å bytte anoder, man bytter altså anoder hvert år når de slites.

La oss si at jorden forbinder alle gjennomføringer og at anoden altså beskytter alle gjennomføringene.

Kan man dermed konkludere at jordforbindelsen er en god ide?

Jeg har nå forsikret båten i Norsk Sjø og hadde i den forbindelse en besiktelse av båten av en av Norske Sjø sine godkjente besiktelsesmenn. Han hadde en kommentar (mangel) etter besiktelsen. Mine skroggjennomføringer måtte jordes :confused:

Jeg hadde akkurat samme erfaring med Norske Sjø. For knapt ett år siden hadde jeg besiktigelse av båten, og ble da fortalt at jeg måtte jorde gjennomføringene for kjølevannsinntak og septik. Disse var ikke jordet fra fabrikken. Som den lovlydige borger jeg er, har jeg gjort dette. Men jeg er slett ikke overbevist om at det var riktig å gjøre dette. Uten jording vil inntakene "leve sitt eget liv" og ikke være hverken anode eller katode mot andre metaller i skroget (men sjøvannsinntaket vil kanskje allerede være jordet gjennom saltvannet som står i slangen).

Det vil være en viss potensialforskjell mellom metallene i inntakene og f. eks. propellen/akslingen. Når disse kobles sammen, kortsluttes dette "batteriet" og tæringen begynner. Dette er i hvert fall slik jeg tenker det. Derfor burde ikke inntakene være jordet.

Jeg kan heller ikke forstå at det elektriske systemet i nabobåtene har noen innvirkning på min båt, så lenge jeg har full kontroll over mitt eget landstrømanlegg.

Det skal bli interessant å se hvilke konkrete erfaringer andre har med dette, og eventuelle anbefalinger (bortsett fra synsing...)

Edited by battello (see edit history)

-battello

Synes det høres litt underlig ut - dette strider jo med bl.a. det som anbefales fra Ladac (og disse folka har vel en hvis peil.........). Følgende er et lite utdrag av anbefalinger hentet fra hjemmesidene til Ladac;

• Alle skroggjennomføringer bør være laget av

samme legering og isoleres fra hverandre.

• Vær oppmerksom på at slanger med

grafitt/karbon (fleksible slanger som skal

tåle varme) leder strøm! De bør ikke kobles

til skroggjennomføringer. De kan dessuten

utgjøre en galvanisk celle med andre

metaller.

Min Princess har snart 10 år på nacken. Har haft hemmahamn i Östersjön, Medelhavet och Öresund. Har de senast 4 åren legat konstant med landström, ingen skiljetransformator.

Skrovgenomföringar i akterpartiet förbundna med 4 kg offeranoder på båda sidor av botten akteröver. Till detta 'gul/gröna' system är dessutom propelleraxlar och roder kopplade. Däremot skrovgenomföringar längre fram har ingen gul/grön sammankoppling. Detta verkar vara avsiktligt.

Inga synbara korrosionsproblem så här långt.

Huruvida det är rätt tänkt kan jag inte bedöma, man kan väl bara konstatera att detta varv har ett antal båtar ute med ganska mycket skrovgenomföringar och borde ha haft chansen att samla en del erfarenhet.

Vill passa på tillfället att beklaga att så många /erfarna/ skribenter här på Baatplassen väljer att låta bli att tala om vad dom har för båt i sin profil. Det skulle i många fall ge en värdefull kompletterande information när det gäller denna typ av diskussioner.

Ebonita, er det slik at du ikke kan se noen forskjell på skroggjennomføringer som er koblet til jord i forhold til skroggjennomføringer i baugpartiet som ikke er koblet til jord? Har du filt litt i godset med baugfil for å se messingfarge?

Roald,

så länge båten ligger kvar i sjön kan jag ju inte kolla, men i våras lät jag en auktoriserad besiktningsman göra en sjösäkerhetsbesiktning bl a med avseende på skrovgenomföringar eftersom mitt dåvarande försäkringsbolag (Alandia) krävde det. Han skrapade med kniv i skrovgenomföringarna och i hans rapport bedöms dom som 'utan korrosionsskador'.

Er det noen som har tilgang til kravspesifikasjonen fra Norske Sjø i forbindelse med forsikring?

Kunne også godt tenkt meg å sett dem, alt jeg vet er at er båten eldre enn 10 år så skal den godkjennes av en besiktelsemann. Hvilke kravspesifikasjon besiktelsemannen sjekker mot skal gudene vite. Det kan vell ikke være opp til den enkelte besiktelsesmann å synse. :confused:

Ser det står litt på KNBF sine sider:

Besiktigelsesmennene har gjennomgått kurs og er autorisert av Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund til å foreta sikkerhetsvurdering av fritidsbåter. Etter besiktigelsen får båteieren en besiktigelsesrapport som også kan være nyttig i forbindelse med kjøp og salg av båter.

Jo Roaldbj, jag vet vad baugfil är (bågfil på svenska).

Men han /besiktingsmannen/ (civ ing Jan Grönstrand, erfaren skeppsbyggare vad jag förstår) skrapade med kniv inuti skrovgenomföringarna. Om det är bättre eller sämre kan jag inte bedöma, baugfil avslöjar kanske mer, men skapar ju samtidigt en viss skavank i godset.

alt jeg vet er at er båten eldre enn 10 år så skal den godkjennes av en besiktelsemann.

Min båt var ny, men jeg fikk likevel beskjed fra Norske Sjø at den måtte besiktiges. Dette har blandt annet å gjøre med hvilken havn den ligger i, fortøyninger, osv. Jeg har ikke sett noen kravspesifikasjoner fra Norske Sjø, det skulle selvfølgelig være interessant å se disse.

-battello

Det Norske Sjø skriver på sine sider er at dersom båten er nyere enn 10 år så kan du forsikre den uten besiktelse men med 15% tillegg i premie. Er båten eldre enn 10 år skal den besikteges.

Jeg har lett litt på sidene til Norske Sjø. Kan noen legge ut henvisning til hvilke forhold som besiktiges ombord?

Jeg finner ikke skjemaet på websidene deres, men det skjemaet som han fylte ut har blant annet et avsnitt som heter "Skrog og dekk", med underpunkt 1.4: Skroggjennomføringer. I henhold til dette punktet bemerket han at gjennomføringene må jordes.

-battello

Hei roaldbj, de bruker et skjema som er etablert av KNBF og NSF.

Det er 11 hovedsjekkpunkter med 3 -7 underpunkter på hver.

Hovedpunktene er:

1 skrog og dekk

2 motor

3 Brennstoffsystem

4 elektrisk system

5 styre og manøversystem

6 øvrige systemer

7 brannslukningsutstyr

8 propan

9 navigasjonsutstyr

10 rigg

11 annet

Samtlige av disse har konkrete underpunkt. Jeg fikk anmerkning på 1.4 skroggjennomføringer.

Sjekklisten inneholder kun sjekkpunktene, den sier ikke noe om kravene til hvordan de enkelte systemene skal være.

Spurte min bestefar. Han har ikke byttet gjennomføringer siden han kjøpte den for 14 år siden. Ingen tæring så langt uten jording. Registrerer at det finnes gjennomføringr idag som er klargjort til å koble på jording

Så var det den "jæv.." jordingsproblematikken igjen, det er skrevet side opp og side ned om jording på alle mulige og umulige måter, klart at jording er viktig. Men det virker som det ikke finnes noen fasit på emnet :nonod: . Det må vel kunne utarbeides klare retningslinjer om hvordan det SKAL gjøres, eller er det umulig? :crazy: