Jump to content

Volvo 280 drev, demontering av el- drevløft.

Innlandet

Recommended Posts

Hei! Håper på svar. Har et Volvo 280 drev med den vanlige feilen, dvs at el - løften ikke fungerer lenger. Tenkte jeg skulle ta ut enheten komplett for overhaling., men får den ikke ut!

Har verkstedhåndbok for drevet som beskriver fremgangsmåten, og jeg har løsna det som løsnes skal. Det er mulig å vri den rundt "festet" etter at de to skruene er fjernet, men det er umulig å få den opp og ut. Er det noe jeg har oversett, eller må man bare bruke litt mere makt??? Virker å være relativt tynne "vegger" der skruen og trykkskiva kommer ut i bakplata ute, så jeg tør ikke være for brutal heller. Båten er på land og drevet er demontert. Takknemlig for svar.

:confused:

mvh

Stein Arild

Jeg lot den mekaniske delen sitte (fikk den ikke ut) og skrudde av motoren og rele boksen. På mitt var det motoren som var defekt. og fikk tak i en brukt en. Når du har fått av motoren, kan du skru manuelt på skruen for og sjekke om den går lett.

Norske båter er best!

Hei og takk!

Det er den mekaniske delen, dvs selve mekanismen, som synes å være defekt. Motor, bryter og releer virker, men "skruen" tar ikke tak.

Tenkte derfor at alt må ut, men det synes vanskelig.

Det er snekke skruen som er utslitt. Denne får du ikke kjøpe løs. Du får et sett med snekkeskrue og drev, disse delene er dyre. At du ikke får den opp er fordi den fremre delen med o ring har irret fast inne i sjoldet. Denne delen er skrudd fast fremme på støpejernshuset. Hvis du får skrudd av trykkskiven (sitter på enden av trykkstangen) ute med drevet så kan du skrue løs støpejerns huset og ta dette opp. Så kan du fylle hullet med en god rustløser og slå forsiktig ut den framre delen.