Jump to content

Hvilken maling til fargeskift øvre "bordgang" plastbåt?

Kodvaag

Recommended Posts

Jeg har nå prøvemontert ny mørkeblå kalesje på min 1982 Joda 7500. :smiley:

Da oppdaget jeg at dette passer dårlig sammen med en brun stripe under fenderlista. :eek:

Den må males blå. :yesnod:

Spørsmålet er, hvilken fabrikat og type maling skal jeg bruke til dette? :confused:

Det må bli malt med rulle eller kost, går ikke an å sprøyte pga malingsstøv på alt mulig i nærheten. :nono:

Ser for meg en to-komponent maling, som jeg kan male et strøk med, pusse med langhøvel (laang pussekloss) med våtslipepapir, legge på et strøk til, pusse ned helt til 2000 våtslip papir, for så å polere opp med polermaskin? :crazy:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg har samme jobb utestående før neste båtsesong :sweat:

Vår Fjord har også brun stripe som vel er gått av mote for en stund siden :smiley:

Var det ikke en her på forumet som brukte folie på sin saga 27?

Dette er interessant. Folie virker veldig forlokkende!

Har du noen link til denne tråden?

...Den må males blå. - Spørsmålet er, hvilken fabrikat og type maling skal jeg bruke til dette?...

Av to-komponent har du

1 - Penguin (Jotun) sin HardTop - kommer i 0,4lt boks og koster alt fra 224,- til 208,- / boks, avhengig av hvor du kjøper. Er billigst hos OBS!

2 - International sin 'Perfection' (polyuretanlakk)

Begge de to har bare noen få blåfarger. Jotun har 2 stk. 7007 Oceanblå (mellomblå) og 7005 Fregattblå (nesten svart). International har 3 blåfarger: F991 Mauritius Blue - K990 Flag Blue og A216 Royal Blue, hvorav de første 2 er nesten svart (!) mens den tredje er mørkeblå.

Når det gjelder øverste bordgang så kunne du jo ta noe som heter International sin Toplac, som er en høyglans silikonalkyd lakkmaling og den finnes i hele 6 blåfarger.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Tusen takk for gode svar!

Sden båten står utendørs, så blir det nok til våren...

Men jeg skal ta med meg en prøve av kalesjen, og få kjøpt malingen. Kan jo være vi får noen fine dager enda i høst.

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil...