oslofjord Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) Vernen Scrips og Greengrass i TV serien "Med hjarte på rette staden" var øyeblikkelig eksperter på nye områder når det dukket opp foretningsmuligheter. Nå strømmer folket til båtførerprøven....får vi snart de første båtførerpøve-millionærene eller er det primært organisasjoner som dekker etterspørselen etter kurs ? Kort sagt er spørsmålet om det er noen som kjenner systemet som vet om mange bogstavelig talt har profittert på forventningen om obligatorisk krav og i hvilke grad det finnes aktører som kan tjene på at kravet blir vedtatt ? Edited October 21, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
Mouche Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Her skal det nok ikke gå lang tid før ekspertisen vil gi deg "to rette og en badehette"! Selvfølgelig er det noen som tjener på dette siden det jo ikke er gratis og det er snakk om milliarder i sum! Tilsynelatende en bagatell for enkelte mens andre mener pengene kunne vært anvendt bedre på andre måter, men det er vel en annen diskusjon som har pågått i "noen tid"? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Jeg ser frem til å bli bøtelagt fordi jeg ikke har vært kunde hos disse: Navn Org nr/Fødselsår Eierandel Land Den Norske Dataforening 871 549 842 59,00% Sør-Varanger Invest 937 932 782 14,00% Norsk Hydro ASA 914 778 271 9,00% Andre 18,00% Quote Link to post
oslofjord Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 (edited) Båtfører-skolene er en umoden bransje, men de får nok nok snart organisert seg i en bransjeorganisasjon tilsvarende "Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund" som kan jobbe for strengere krav til opplæring og som kan prøve å luke ut "useriøse" aktører som dumper kursprisene. Båtførerprøve næringen vil nok også argumentere for at de tilfører viktige arbeidplasser langs kysten i disse nedgangstider. Edited October 21, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
tuffff Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Prøv å få til en ordning i båtforeningen. Sitter nok endel rundt i foreningene med kompetanse til å bli kursholder. Hos oss betalte vi kr 400,- pr. hode pluss eksamensgebyret på kr. 525,-. Pluss eventuelt kursmateriell - altså en lærebok og passer og linjal og sånt dersom dette ikke fantes ombord fra før. Undervisningen forgikk i båtforeningens klubbhus. Skipper på redningsskøyta stilte opp som sensor. Glimrende opplegg - og det hele var helt frivillig mvh tuffff Quote Link to post
Hansi Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) I båtforeningen vår er kurset gratis. Dvs en betaler eksamensavgift + lærebok + nødvendige hjelpemidler. Barn av medlemmer mellom 13 år - 16 år får alt gratis. Foreningen betaler. Edited October 21, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
Sistestyrmann Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 I båtforeningen vår er kurset gratis. Dvs en betaler eksamensavgift + lærebok + nødvendige hjelpemidler. Barn av medlemmer mellom 13 år - 16 år får alt gratis. Foreningen betaler. Så sant det er midler til dette , er det et SUPERT tilbud . Quote Link to post
Astor Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Vernen Scrips og Greengrass i TV serien "Med hjarte på rette staden" var øyeblikkelig eksperter på nye områder når det dukket opp foretningsmuligheter. Nå strømmer folket til båtførerprøven....får vi snart de første båtførerpøve-millionærene eller er det primært organisasjoner som dekker etterspørselen etter kurs ? Og hva er så galt med å tjene penger? Alle bransjer har startet i det små en gang. Jeg ser ikke problemet. Når noe nytt skal innføres er hylekoret i gang med en gang. Jeg har stor tro at båtskolene finner sin nisje. Men at de blir så kompetente som du og jeg tror jeg vel neppe. Jeg husker med glede tilbake tiden jeg var elev hos Båtskolen Poseidon i Stavanger. Jeg ser fram til at båtfolket sitter med lik kompetanse når vi møtes på sjøen. mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Det er ikke båtskolene jeg har problemer med Astor. Det er at kompetansebeviset blir utstedt av ett privat firma. Tilogmed USA gjør ikke slikt. Quote Link to post
oslofjord Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 (edited) Og hva er så galt med å tjene penger? Jeg har absolutt tro på frie markesdskrefter med tilbud som tilpasses etterspørsel. Problemet er at det er staten som vedtar at vi må etterspørre en båtførerprøve og dermed skaper et kunstig ikke-eksistende behov hos forbrukerne. Det dannes altså en båtkursnæring takket være at staten tvinger oss til å være kunder... Det kan da tenkes at det blir formålstjenelig for disse båtkursarrangører å jobbe aktivt for strengere krav til opplæring som feks. praktisk examen med båt. Edited October 21, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
Astor Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Det er ikke båtskolene jeg har problemer med Astor.Det er at kompetansebeviset blir utstedt av ett privat firma. Tilogmed USA gjør ikke slikt. Misforsto der. Kompetansebeviset bør absolutt ikke utstedes av et privat firma. Her kan det fort bli "Røkke-tilstander". Her burde man ha sensorer med høyere kompetansebevis. Helt klart. mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ben Sin Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Sensorene har høyere kompetansebevis slik det er idag. Quote Link to post
avsluttet Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Her skal det nok ikke gå lang tid før ekspertisen vil gi deg "to rette og en badehette"! "to tette og en badehette", Mouche Klart det legges tilrette for en ny næring, det tas en bit av fritidsbåtkaka som har blitt så stor og fin. Quote Link to post
nimbuster Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Men, er det ikke slik det foregår når man skal ta bilsertfikat også da? Det er vel de private sjåførskolene som tester deg, som lærer deg opp, som gir deg teoriprøvene og som gir deg karakter for bestått eller ikke bestått? Hva er forskjellen på at et privat firma gjør avtale med staten om at de skal stå for testene, og fysisk skrive ut kompetansebeviset? Hvorfor skal et byråkratisk statsapparat håndtere alt? Quote Link to post
Mulligan Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Fordi et kjørekort for bil utstedt av Charlottas kjøreskole ville være verdiløst i det øyebikk man krysset grensa. Quote Link to post
nimbuster Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Fordi? Hva har nå det med saken å gjøre da? Quote Link to post
Hansi Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Skjønte ikke jeg heller. Her trengs det en utvidet forklaring som de lærde sier. Quote Link to post
Mulligan Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Fordi slike internasjonale kompetansebevis skal utstedes av nasjonale myndigheter. Quote Link to post
Fjord-duden Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Er vel bare å bite i "green-grasset" og ta kjøl-lappen Noen som har kjennskap til eller har brukt denne sida: http://www.livredd.no/ Virker enkelt og greit i demoen og så kan hele familien bruke samme "lisens". Kommentarer?? Quote Link to post
Hansi Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Såvidt jeg vet er det Sjøfartsdirektoratet som administrerer Båtførerprøven og utarbeider eksamensoppgavene. Den praktiske utstedelse av bevis er delegert til Norsk Test. Edited October 22, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
Sydvesten Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Jeg ser heller ikke det store problemer med at private aktører kan utsetede er slikt bevis... De er uansett kvalifisert til å gjøre dette av myndighetene... Det blir det samme som periodisk kjøretøykontroll for biler... Her er det også pre-kvalifiserte aktører som utsteder de nødvendige papirer på vegne av norske myndigheter og det fungerer da utmerket. Dog har jeg full forsåelse for at det er problematisk for enkelte at private aktører kan utstede dette på vegne av norske myndigheter.. Det er nok noen som mener at staten bør innvolveres i det meste her... eller var det 68 generasjon det hetet Redigert siden Mulligan sier at denne tråden omfatter mere enn båtførebeviset... Beklager at jeg var så dum og tolket tittelen bokstavlig.. tok det for gitt at medlemmenene kunne lese, men etter så mange år på baatplassen og med det antallet hverulanter så burde jeg visst bedre... Det skal ikke gjenta seg...tror eg da... Edited October 22, 2008 by Sydvesten (see edit history) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Hvor langt kan private gjøre dette da Sydvesten? D5? D4? D1? Quote Link to post
Sydvesten Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jeg trodde denne tråden handlet om båtførerbevis, men oppdaget at Mulligan mener den omfatter alt opp til D1.. Så jeg trekker tilbake det jeg skrev om båtførebevis Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Nå surræru fært Sydvesten. Quote Link to post
Sigurd Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 ........................Jeg husker med glede tilbake tiden jeg var elev hos Båtskolen Poseidon i Stavanger.Jeg ser fram til at båtfolket sitter med lik kompetanse når vi møtes på sjøen. mvh Astor Ser du planlegger neste korsfarertokt allerede. Det neste blir altså at alle skal bringes opp på "kystskippernivå"? Det værste er at jeg faktisk tror du mener dette er nødvendig for stolpeseilas i indre Oslofjord Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.