Jump to content

Webkamera over båtplassen - praktisk i vinteropplag(og ellers)

Baatlaus

Recommended Posts

Skal ha båten liggende på vannet i vinter og har veldig lyst til å sette opp et webkamera for enklere å holde oversikt over båten. I vår båthavn er det kun en pir som brukes om vinteren så det skulle kanskje ikke være så vanskelig!?

Jeg vet det finnes bredbånd til havnekontoret, og utsikt fra vinduet der og ned til piren er god(ca.150m)

Har noen tro eller vet at dette kommer til å bli en god løsning for en som bor 1,5timer fra båten???

Har funnet ett kamera på komplett.no, hva tror dere?Komplett.no - Overvåkingskamera

Kanskje noen har en lignede løsning og kan komme med innspill til løsning og priser.

Har nok også brukt for teknisk hjelp for å få satt tingene i drift evt.

På forhånd takk!!!

Redigert av Thelina (see edit history)

Kjøpte et Linksys WVC200 på jobb i fjor og dette tjuvlåte jeg i båten under en av høststormene i fjor. Nå er jo dette et relativt billig PTZ kamera men jeg ble likevel svært så skuffet over nytteverdien. Kameraet KREVER M$ Internet Explorer, funker ikke med noen andre, bevegelsesdetektering o.l. er veldig begrenset og ikke minst nattegenskapene er helt ubrukelige.

I båthavna har vi nå 2 stk Axis 223M og det er jo en helt annen verden men også en annen pris. Kameraet har glimrende nattegenskaper og en oppløsning på 1600x1200 og det gir rimelig gode detaljer. Bildene på nettsiden oppdateres hvert minutt og har en oppløsning på 640x360 men kameraet lagrer bilder i full oppløsning for historikkens del. Registrerte medlemmer får også tilgang til levende bilder i full oppløsning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Guest Avmønstret#

Uten at jeg husker merke eller noe så er det flere ordinære pocketkamera som kan kobles til PC via medfølgende software. Da får man bedre opptikk. Noen kamera kan også stilles inn for å ta bilder når det er bevegelser osv.

Tror jeg ville kikket på noe i den retningen, og prisen er jo ikke hårreisende lengre heller.

Og til sist så kan vel en gammel Symbian telefon med kamera også settes opp med den rette softwaren for å feks sende bilder via MMS etter forespørsel. Men da er man tilbake på dårlig optikk da, men trenger ikke nettoppkobling og PC.

Hei.

Hva med et trådløst IP-kamera? Da trenger en ikke noe annet i tillegg (etter som jeg har forstått) dersom det klarer å få kontakt med routeren på havnekontoret som jo ikke skulle være så langt unna. Prismessig ligger vel noe slikt et sted mellom vanlige web-kameraer og slikt SveinHa nevner. Men dette har jeg altså ikke tenkt så mye på, så det er mulig jeg misforstår.

Lars H.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva med et trådløst IP-kamera? Da trenger en ikke noe annet i tillegg (etter som jeg har forstått) dersom det klarer å få kontakt med routeren på havnekontoret som jo ikke skulle være så langt unna. Prismessig ligger vel noe slikt et sted mellom vanlige web-kameraer og slikt SveinHa nevner.

Har man tilgang til et trådløst nett kan slikt IP-kamera som Lars H nevner være et alternativ. Eksempelvis både Panasonic og Toshiba har utendørs/regntette IP kamera som er rimelig lysfølsomme og ligger i prisklassen 3500 - 6000 kr avhengig av modell og hvor man kjøper fra.

Etter et lengre maritimt liv, så opplever en å stå overfor en hardt belastet person, som er i gang med sine ting oppi båten din og naboens.

Personen får beskjed om å pelle seg vekk ellers får du ba... Og sier at politiet er varslet.

Personen sier "Hva kan du gjør med det da?" Hva kan jeg gjøre? "Jeg kan gi deg en skikkelig om... ju..." Vedkommende sier "Ja da anmelder jeg deg" :discuss:

Situasjonen blir snudd helt på hode? :confused:

Det samme blir med det her webbkameraene. Du får et kjempe bra bilde av den hardt belasta personene i aksjon ombord i båten din. Men vedkommende er rask og klarer å få med seg alle duppedittene og godsakene ombord. Før du klarer å stoppe vedkommende. Og vedkommende har klart å omsette godsakene. Politiet klarer å få tak på vedkommende, og vedkommende får gå fri etter en tillståelse på kammeret. Sannsynlig? Det var ingen duppeditter å få tilbake her nei?

Til slutt sitter båteieren frustrert og skjønner ingen ting. Han hadde jo webbkamera, men til ingen nytte. Selv om dette kostet mye penger. Og han måtte melde det til forsikringselskapet likeveld, og fikk masse avkorting på igjennkjøp av duppedittene sine, pga løsøre dekket ikke alt. Og noe blir avkortet pga foreldelse av tingene.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Etter et lengre maritimt liv, så opplever en å stå overfor en hardt belastet person, som er i gang med sine ting oppi båten din og naboens.

Personen får beskjed om å pelle seg vekk ellers får du ba... Og sier at politiet er varslet.

Personen sier "Hva kan du gjør med det da?" Hva kan jeg gjøre? "Jeg kan gi deg en skikkelig om... ju..." Vedkommende sier "Ja da anmelder jeg deg" :discuss:

Situasjonen blir snudd helt på hode? :confused:

Nå tror jeg du misforsto min situasjon litt. Jeg har tømt båten for alt som er av verdisaker og har derfor ingen større bekymring om det skulle bli innbrudd, men under høst&vinterstormer så kan det vært til hjelp under vurdering om jeg må ta meg en 1,5timers biltur for å se etter båten eller ikke!:)

Hva med et trådløst IP-kamera? Da trenger en ikke noe annet i tillegg (etter som jeg har forstått) dersom det klarer å få kontakt med routeren på havnekontoret som jo ikke skulle være så langt unna.

Mulig jeg også er på viddene her, men om du ser på linken min trodde jeg kanskje det var noe sånt jeg hadde i tankene, slik at pcen på kontoret nødvendigvis ikke trenger å vært på...?

Redigert av Thelina (see edit history)
Nå tror jeg du misforsto min situasjon litt. Jeg har tømt båten for alt som er av verdisaker og har derfor ingen større bekymring om det skulle bli innbrudd, men under høst&vinterstormer så kan det vært til hjelp under vurdering om jeg må ta meg en 1,5timers biltur for å se etter båten eller ikke!:)

Det var bare en ettertanke om hvilken retning utviklingen går. :smiley:

For å få en oversikt over båten sin på båtplassen, må en jo ha kameraet på land eller i nabobåten. Stilt inn mot eventuel båt som skal overvåkes utvendig.

Må en ikke innom Datatilsynet for å få en slik tillatelse i dag?? :confused:

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

...Jeg vet det finnes bredbånd til havnekontoret, og utsikt fra vinduet der og ned til piren er god(ca.150m)...

Bare så det er sagt - du skal ikke ta det for gitt at 150m til havnekontoret er kurant mht. avstand. For det er vel trådløs overføring dit du tenker på? I så fall ville jeg nok testet litt først. Antar en evt. trådløs router på havnekontoret står innendørs? Det vil i så fall også forringe rekkevidden. At det er høyst ulik rekkevidde for ulike årganger/produsenter/typer av trådløse sendere er også en kjennsgjerning.

En liten sak til: For å kunne kunne aksessere kameraet direkte fra utisiden, så må det a) åpnes for dette i routeren (stikkord: DMZ), og b) du må (bør) ha fast ip-adresse til router (nettverkstilkoblingen). Pkt. b er kanskje ikke så stort problem i praksis, da de fleste nettleverandører stort sett lar dette være uendret over tid. Men noen garanti har du ikke, særlig ifb. med resetting av sentrale "komponenter" i nettverket til leverandøren.

R.

Folk jeg ikke liker, du forstår bare sånt, jeg liker deg ikke. Er du klar for å smake på balltreet mitt? :eek:

:crazy: Skjønner vi hverandre?

Lovverket kan være noe rare greier?

Er båt eier så uheldig å nevne Balltre eller vise fram den. Er det snudd allerede helt på hue? Da er båt eier mere kriminel en han som snoper i båten din, for vinnings skyld? :confused:

det fikser du enkelt om kameraet støtter DynDNS (DDNS), da trenger du ikke å tenke på ip.. :D

Men man må fortsatt åpne i brannmuren for å NAT'e porten inn til kameraet. :)

Alternativt, finn et webkamera med innebygget smtp server, så kan den sende deg epost når bevegelse er trigget.. :D

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Er båt eier så uheldig å nevne Balltre eller vise fram den. Er det snudd allerede helt på hue? Da er båt eier mere kriminel en han som snoper i båten din, for vinnings skyld? :confused:

Bedre å bruke båtshaka da med andre ord eller? (tilfeldig verktøy som var innen rekkevidde) :wink:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Snekkerbelte med STOR hammer. Ingen kan stille spørsmål om hvorfor du har på deg snekkerbelte når du bare skulle ned å se til båten

Men som jeg nevnte i en annen tråd en gang, å avvæpne noen som slår med balltre er ganske enkelt hvis du vet hva du gjør..men da må du ha trent på det først

Med andre ord skal man når man står der med balltre samtidig være klar for å motta juling med det samme balltreet. Er du det ? Hvis ikke..la vær å true med det :nonod:

Folk som har drevet litt med kamp(sport)-trening vil bare stå og vente på at du skal slå det første slaget, hvis de ikke flyr rett i strupen på deg i det du drar det frem... :cool:

Siden DU dro frem ett slagvåpen, skal den som forsvarer seg bruke relativt mye vold før han kan straffes. Og dersom du trekker kniv, vær oppmeksom på at da er ALT lov i forhold til å forsvare seg. Den båten er ikke laget som det er verdt å bli lemlestet eller dø for.

Tror det er greit at trådstarter får montert ett kamera ift å sjekke at båter står fint i ruskevær, og så får man kontakte politiet vedrørende det andre.. :wink:

Redigert av Honduras (see edit history)
Helt enig, bikkja som bjeffer når jeg ikke vil at den skal det, kona som nekter å gjøre som jeg sier, ungene som ikke hører på meg, skattefuten som vil ha pengene mine, politikere som bare trenger juling fordi de ikke forstår noe annet, folk som ikke plukker opp driten når bikkja bæsjer, folk som sniker i køen jeg står i, den j**la naboen, folk som prøver å nekte meg å kjøre scooter i reintrekka og 4wd i nasjonalparker, folk som setter opp automatisk trafikkovervåkning, folk som forteller meg at utestedet stenger, folk som nekter meg å fortøye på brygga deres, folk som nekter meg å gå over hyttetomta deres, folk som bryr seg om hvor jeg pisser, folk som lager store hekkbølger.

Folk jeg ikke liker, du forstår bare sånt, jeg liker deg ikke. Er du klar for å smake på balltreet mitt? :eek:

:crazy: Skjønner vi hverandre?

Du glemte å ramse opp innbrudstyver.

Intet av det du ramser opp er Ulovligt. Kan ikke fatt og begripe at det skal være galt å forsvare seg overfor en ulovlig handling.

Overasker jeg en innbrudstjuv i bilen, huset eller båten. så vil jeg da prøve å få tak i han. Hvis han prøver å stikke så slår jeg.

Er ikke lov å forsvare seg mot ra***øl i Norge, men da får jeg heller ta min straff.

PS. Til dere som spiller golf. Det gjør gjæ...li vondt å bli slått med en golfkølle.

Jeg fikk meg en omgang i Japan for en del år siden. Ett par slag, men jeg kjente det godt.

Grunn:Jeg nektet å gå for fra en bar som var "only for Japaneese".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...