Jump to content

Erfaring med Farymannmotorar


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg har fått tilbod om å kjøpa ein brukt 2001 mod. Farymann 18W430. Den har ein sylinder og ytar 4,68 kw ved 3000 omdreiningar. Den har vore i eit Vetus GHS4 generatorsett.

 

Eg skal eventuelt bruka motoren til å driva ein dykkekompressor og eventuelt ein 12v dynamo. Motoren er stor nok til bruken.

 

Er det einkvan med erfaring med elller kjennskap til denne motoren, og/eller andre mindre Farymann?

 

Takksam for svar.

 

 

Ask

Link to post

Jeg hadde en gang en Farymann S30 2-sylindret V-motor på 30 hk. Aner ikke hvor mange timer den hadde gått men den var vel omlag 20 år gammel. Startet som et skudd uten røyk eller oljeforbruk. Eneste minuset jeg husker er at motoren kan leveres som luft- eller vannkjølt (og kan også bygges om uten å skifte særlig mange deler) og på min vannkjølte var der da ganske mye vannslanger som gir lekkasjepotensiale. Sylindrene har en kjølekappe av plast eller messingblekk utenpå og der hadde jeg noe lekkasjer. Vet ikke om dette gjelder din potensielle motor... Ellers har jeg et godt inntrykk av motoren, kunne gjerne hatt en slik igjen :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei.

 

Har en del erfaring med akkuratt den type motorer som brukes som generator motorer.

det første som må sjekkes er hvilket lager som er brukt som opplagring mot generator siden, de fleste var levert med kule lager og da havarerte motoren etter 300-400 timer og da knak veiven.Orginalt skal det være montert et rulle lager som tåler belastningen.Ellers fungerer motorene greit men de trenger vedlikehold.

Link to post

Takkar for svar.

 

Til båtmekanikeren.

Uavhengig av lageret, er det noko problem å få motoren til å driva ein dykkekompressor. Då tenker eg ikkje på krafta som skal til, men sjølve overføringa. Eg tenker reimskiva og viftereim. Toler motoren sideveis belastning?

Kompressore kan drivast av ein 2,2 kw elektromotor.

 

Du skriv at motoren treng vedlikehald. Kva tenker du på, utanom oljeskift og filterskift?

 

Gløymte å skriva at motoren er vasskjølt.

 

Igjen takk for svar.

 

 

Ask

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...