Steinsvigen Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 _Noen som har peiling på kva str pipe som er på bunnpluggen til Ford Sabb 54 hk ?Veldig vanskelig å komme til så eg må lage ein spesialnøkkel der men litt vanskelig når eg ikkje veit str. mvh frode Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
index Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Mener den er 19mm. Men stram forsiktig, dette er en hul aluminiumsbolt som knekker lett! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steinsvigen Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Er du bombesikker på at det er ein aluminiumsbolt mener at den såg litt messingaktig ut men skal ikke være påståelig:-) takker skal prøve å lage ein 19 mm spesial Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
RAS Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Har nettop løftet opp motoren, tatt av bunnpanne og reparet denne. La selfølgelig ikke merke til hvilken dimensjon det var på pluggen. Motoren finnes både med aluminiumsbunnpanne (org. fra sabb med dreneringspumpe for motorolje) og med den stålpanna som ble brukt i Ford Transit. Min bunnpanne var en slik "bilpanne". Det var tært 3-4 små hull i den der det lekket olje. Jeg trodde også først at det var lekkasje ved bunnpluggen, og den var det umulig å komme til uten å løfte opp motor. Arbeidet gikk egentlig greit, men tok tid for en som meg med forholdsvis liten motorkunnskap og begrenset ned verktøy. Håper du får tettet lekkasjen, at det er bunnpluggen som er problemet, og at du kommer til med verktøy uten å løfte opp motor. Quote Link to post
Steinsvigen Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 ja la oss håpe at det ikkje er tæring!!! trankt er det ja VELDIG ... men skal klare å teite den med eit spesialverktøy jobber på Rolls Royce så litt heldig er jeg da .. har tørket reint alle plasser runt bunnproppa over og under men det er tydleg at det er i proppa det kommer det er bare der det svetter litt har stått på hode der i mange timer i dag for å følge med nå skal no det være sagt at det er ikkje mykje det lekker da men det er litt iriterende da .. Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Steinsvigen Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Motoren finnes både med aluminiumsbunnpanne (org. fra sabb med dreneringspumpe for motorolje) Eg har Dreneringspumpe så da har eg sikkert alu bunnpanne Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
RAS Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Det vil jeg tro ja. Jeg tror at dreneringspumpa er festet til bunnpluggen, men er ikke sikker. Index har hatt motor med slik bunnpanne og kan sikkert gi deg råd. Quote Link to post
Steinsvigen Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 Nei tror den ligger rett ovanfor bunnproppa klarte å presse hodet så passa at eg fekk sjå :-) Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Hydrox Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Stikk ned et digitalt fotoapparat og ta bilde av det du ikke ser som du vil se.. Som regel er det vel en kobbering på pluggen og denne kan jo med fordel skiftes. Ser kobberingen fin ut så gløder du den med en propanbrenner, da blir den myk igjen og tetter som bare nøkken. Quote Link to post
index Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Merkelig! Hos meg er oljepumpa festet til bunnpluggen via en banjobolt, derav den hule bolten for at oljen skal kunne pumpes ut via bunnpluggen! Den har forøvrig kopperpakninger på begge sider for tetning, mulig du burde skiftet disse også. Men hvis det er en original aluminiumspanne du har så er det kun ett hull i denne, så hvis du har separat hull til oljepumpa så må det være en spesialtilpasning hos deg ... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steinsvigen Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 ja det er sikkert for at der er så trankt. Bunnproppa i dag ligger nesten heilt ut i skroget så det er sikkert derfor :-) Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.