Pelle Parafin Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) Hva seilte du som når du var/er til sjøs? Edited October 21, 2008 by Pelle Parafin (see edit history) Quote Link to post
Goran Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Var det ikke overstyrmenn på 50-60 tallet? Quote Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Pelle Parafin Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Var det ikke overstyrmenn på 50-60 tallet? Nei Quote Link to post
Pelle Parafin Posted October 21, 2008 Author Share Posted October 21, 2008 Hva med Reparatør ( reppen ) ? Og ikke minst Salongpike ? Sorry,må være alderen. Quote Link to post
tom-ass Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Denne tråden må da være i strid med de nye emnetittel-reglene??? Ble nesten litt satt ut her jeg... Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
OT-flyktning Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Det er den, men for mange innlegg allerede. Skerp deg, PP! :nono: Quote Link to post
Marwin Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Eneste trikker SÅ langt, men seilte både smører og motormann før det. (Innenriks, men dog.) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Poseidon Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Var det ikke overstyrmenn på 50-60 tallet? Nei, og heller ikke "førstemaskinist", det var nemlig den samme som "Chiefen". Jeg husker ikke helt når endringene kom, men det må vel ha vært omkring midten av 60-tallet?? Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mariell Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Tror forandringen kom i forbinnelse med den store rasjonaliserings planen som ble gjennomført 67/68. Ryktene sier at 1.Styrmann og 1. Maskinisten i stedet for lønnsforhøyelse fikk en "finere" tittel. Nemlig Overstyrmann og Maskinsjef. Hvorvidt dette er riktig vet jeg ikke. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Det er den, men for mange innlegg allerede. Skerp deg, PP! :nono: Er vel i feil forum og ? Quote Link to post
flex Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Tittlene var kommet i -67 da jeg begynte, og som Mariell skrev, i forbindelse med lønnsforhandlinger (rettere ikke høyere hyre, men titler) Den store rasjonaliseringen kom i -69. Edited October 22, 2008 by flex (see edit history) Quote Link to post
Hydrox Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Listen er noe mangelfull, seiler i hvert fall førstemajonist.. Tittler har man jo alltid vært opptatt av. For maaange år siden var dette på agendaen i alle landets maskinistforeninger, selvfølgelig da også i Bergen Maskinistforening. Hva skulle de egentlig kalle seg? Maskinsjef, Chief, Chief Engineer, Maskinmester, 1. Maskinist osv.... Far til undertegnede som den gang seilte maskinsjef har aldri vært opptatt av tittler. Han reiste seg opp i den turbulente forsamling og sa følgende. "For meg må dåkker gjerne kalle meg et ra***øl, eg seiler pga. pengene" Quote Link to post
Mariell Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Riktig at det kom en ny opplæringsordning i begynnelsen av 70 tallet. Da begynte de med aspiranter på lik linje som man har lærlingeordning på land. Ble vel også en reduksjon i bemanning på samme tid. Når jeg mønstra på første båten Juli 76 så var vi 34 mann ombord. Ett år senere var vi nede i 26. Men tror fortsatt at de reduserte fra drøye 40 mann og ned til rundt 30 på slutten av 60 tallet. I mitt departement forsvant da 2. kokken. Min tragiske karriere på Vanlige handelsfartøy (Tank,Bulk og Gass) 76 - 85 kan beskrives slik. Begynte som kokkaspirant. Vasket opp og skrelte poteter Ble kokk, da hadde de rasjonalisert bort aspiranten. Så jeg drev fortsatt å vasket opp og skrelte poteter. Så ble jeg Stuert. Da hadde de rasjonalisert bort kokken. Så jeg drev fortsatt å vaska opp og skrelte poteter Når en tenker tilbake en fantastik tid egentlig, singel som jeg var på den tiden. Rett og slett mye morro var det. Men desverre en tid som aldri kommer tilbake. Driver fortsatt å jobber som Stuert, men under helt andre forhold enn hva vi hadde på "vanlige" båter i gamle dager. Enig at dette er OT for dette forumet. Men det er nå veldig Maritimt da. Edited October 22, 2008 by Mariell (see edit history) Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
jonkje Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Var nå både overstyrmann og førstemaskinist i -64 da. Mvh Quote Link to post
Pelle Parafin Posted October 22, 2008 Author Share Posted October 22, 2008 (edited) Denne tråden må da være i strid med de nye emnetittel-reglene??? Ble nesten litt satt ut her jeg... Skal det ikke mere til? Edited October 22, 2008 by Pelle Parafin (see edit history) Quote Link to post
Kaldfisk Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Nei, og heller ikke "førstemaskinist", det var nemlig den samme som "Chiefen".Jeg husker ikke helt når endringene kom, men det må vel ha vært omkring midten av 60-tallet?? Forandringen kom trolig med ny lov om skipsmaskinister av -62, som inneholdt nye stillingsbetegnelser. Tilsvarende lov om navigatører var et år eldre (mener jeg å huske). De gamle titlene var : 1.ste maskinist / styrmann 2.nden maskinist / styrmann 3.dje maskinist / styrmann I maskinen ble de av gamlekara forøvrig kalt (maskin)mesteren eller chiefen, annenmesteren eller second og tre'an. Alle rykket opp ett hakk, toppene fikk betegnelsen maskinsjef /overstyrmann. Jeg fikk tidlig i -63 jobben med å skifte ut skiltene over lugardørene, og syntes forøvrig maskinsjef var en dårligere tittel. Til daglig holdt likevel de gamle benevnelsene seg i mange år. Om det var pga. omorganisering eller lønnskamp huskes ikke. Ikke at jeg brydde meg stort heller - på den tiden vasket jeg dørker, for grunnlønn kr. 287,- pr.mnd. En 15000 tonner hadde en besetning dengang på 47, så begynte rasjonaliseringen i -65, og det ble et svare spetakkel over de tre mann som skulle ut. Sikkerheten ! - you see. Pr. dato er vel samme størrelse bemannet med (langt) under 20 ? Quote Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.