Jump to content

Utskifting av omstyringskabel på sabb g2

seko

Recommended Posts

Kabelen til omstyring har røket og jeg må skifte ut denne. Dette ser forsåvid greit ut, eneste jeg lurer på er hvordan jeg får kommet til i bakre enden. Har løsnet 3 muttere der, men jeg får ikke løftet opp veien ( se bildet )

Noen tips ?

kabel.jpg

Hmm..var visst ikke så lett og få tak på denne vaieren, snakket med Jama Marine i stavanger. De mente at det var bedre og bygge om hele greia.

Jeg er jo helt fersk både når det gjelder tresnekker og gamle Sabb-motorer, derfor kommer det kanskje noen "dumme" spørsmål, men, en gang skal man jo lære :smiley:

Jeg vil tro at jeg bare har fått ut noe av vaieren, slik jeg forstår det går denne bak fra roret, frem til rattet, videre derfra til omstyringsveiven ( bildet 1,2 )

Så går den videre bak til (hjulet) siste bildet ...

Stemmer dette ?

bilde270.jpg

bilde264.jpg

kabel.jpg

Hei seko, og velkommen igjen - du har jo en skikkelig 'grom'-kombinasjon. Kommedalsbåt OG Sabb-motor! :yesnod:

Jeg kjenner heller ikke til akkurat denne typen 'fjern'-omstyring, annet enn at disse delene ser jo ut som helt vanlige omstyrings-hendler og -snekker. Eneste forskjellen fra 'vanlig' omstyringskabel og din er at selve vaieren inni må være en del lenger enn på vanlig 90º omstyring.

Jeg ser jo på det 1. bildet ditt, at du har denne 4-og-en-kvart omstyring, eller også kalt for 'sveivomstyring' - derfor må jo denne vaieren gå en 4ganger+ tørn rund selve trommelen inne i omstyrings-snekka.

Det er (ganske så sikker) ikke slik at det er en sammenhengende 'sløyfe' du har fra omstyrings-hendelen til selve 'snekka' (som sitter på motoren) og tilbake igjen - det ville være nesten umulig å montere. Selve vaieren blir trekt / dyttet frem-og-tilbake langt nok til å dekke disse 4-og-en-kvart omdreininger.

Kan tenke meg at vaieren inni er ganske så likt en vanlig styresnekke fra f. eks. Teleflex / Ultraflex - en slik en?

teleflex_m66_styrevaier.jpg

:confused:

Ligner den på det som stikker ut i enden på bildet?

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Stemmer det Walter, er helt lik den du har på bildet.

Så langt har jeg tatt ut 580 cm vaier, det som gjenstår er fra rattet bak til roret. Dette har jeg ikke tatt ut enda, men det er jo noen meter der også..

Ser forresten at hos f.eks http://www.marineshop.no/ så opererer de med Ultraflex styrekabel M66 og M58.

Jeg regner med at forskjellen på disse to kanskje har noe med dimensjon eller styrke og gjøre ?

Edited by seko (see edit history)
...så opererer de med Ultraflex styrekabel M66 og M58. Jeg regner med at forskjellen på disse to kanskje har noe med dimensjon eller styrke og gjøre ?

Stemmer det. Styrke / dimensjon og utforming (diameter) på terminalen (den metall-delen som låser strømpa til snekka).

Har selv en M66 styrekabel (den du ser på bildet mitt) som jeg holder på å montere i disse dager og jeg kan bekrefte at den er omtrent like tykk målt på strømpa utvendig, enn den fjernstyring jeg har fra Sabb. Stiv og uhåndterlig kabel som nok står for en støyt. Den er beregnet til 350kg belastning, mens M58 er beregnet for mindre styringer / belastninger. Lengden kan også gi deg et hint. M66 får man helt opptil 24' lengde, mens M58 slutter ved 18'

Men, hva er det jeg babler om (når jeg først setter igang så er jeg vanskelig å stogge... :rolleyes: )? Du skal bare vente til du får svar fra Sabb i Bergen, de har helt sikkert ny vaier / kabel. Tror ikke at du bare får kjøpt selve stålvaieren inni, den kommer nok komplett med strømpe og terminaler på.

Lykke til, og informér oss når du har fått en avgjørelse.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>