Krimart Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Hei, hva kan man gjøre med en rusten ankerkjetting? Må man kjøpe ny eller er regalvanisering et alternativ? Hva er eventuelt ulempene? Har i dag et problem med at kjettingen bygger seg opp til en haug under vinsjen og det har ikke akkurat blitt bedre med en rusten kjetting, selv om overflaten forsatt er relatvit grei. Men er litt skeptisk om en regalvanisering klarer å holde samme kvalitet på overflaten som en ny. Kan selvsagt vurdere rustfritt, men det svir jo litt ekstra i lommeboka. Edited October 22, 2008 by Krimart (see edit history) Quote Link to post
Lotus Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Kanskje det blir bedre enn ny? Når kjettingen er sandblåst/renset, har den en jevn, men ruere overflate enn da den var ny. Varmgalvaniseringen får da et ypperlig grunnlag til å bygge opp et bedre lag enn noensinne. Sånn i teorien altså. Dette vet jeg jo egentlig null og nada om. Men hva tror du det koster? Quote Link to post
Sydvesten Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Nå koster vel 50meter med 8mm kalibrert kjetting under 2000 kroner hos Seatronic om jeg ikke hukser helt feil.... Jeg tror ikke du vil kunne få til noe galvanisering noen særlig billigere enne dette i kongeriket Norge, og sikkert ikke i nabokongerikene heller om du er en vanlig dødelig uten ekstremt gode kontakter.. Edited October 22, 2008 by Sydvesten (see edit history) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 (edited) Vel, Ilas Marine har brukt å ha greie priser på kjetting. Edited October 22, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
Seasu Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Legg kjettingen i en bøtte med Coca-Cola(3L-5L) en ukes tid, så ser du om den er brukbar etter det. Tipper den holder noen år til ! Quote Link to post
Pelle Parafin Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Hei, hva kan man gjøre med en rusten ankerkjetting? Må man kjøpe ny eller er regalvanisering et alternativ? Hva er eventuelt ulempene? Kan vel neppe svare seg å regalvanisere? Quote Link to post
REM Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Mange av kjettingene som inngår i sk. winchpakker, hvor du får komplett sett med winch, anker, rulle og kjetting for en billig penge inneholder ikke overraskende den billigste kinakjettingen (og ankeret) som skaffes kan. Denne er ofte svært dårlig. Min varte i 2 år før jeg måtte bytte den i ny. Også den kjettingen du kjøper som nye er kinaproduksjon, men her er det litt hva du betaler for. Kjøper du en Nøstedkjetting får du en rimelig bra kinaprodusert kjetting som varer lenge hvis du tar visse forholdsregler. Dette er å sørge for å skylle kjettingen i ferskvann en gang iblant., og i hvertfall hver høst når du tar opp båten. Kjør winchen og kjettingen helt ut og ned i ei tønne eller tilsvarende. Stikk slangen ned i tønna og la vannet stå på en times tid slik at allt saltet forsvinner. Mens kjettingen får seg en omgang i tønna, sørger du for å tørke opp og rengjøre kjettingkassa di eller det området hvor kjettingen blir liggende innkveilet. Med et slikt enkelt vedlikehold vil du ha kjetting i mange år Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Jeg vasket syrefast kjetting med saltsyre i våres og rusten "rant" av, men jeg vet ikke om saltsyre er egnet til bruk på galvanisert kjetting. Dersom du prøver dette må du sørge for god lufting. Quote Link to post
Trond Aasvoll Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Min galvanisert kjetting og anker. Har jeg brukt når det blir for galt, ruststopper (al la Biltema) og der etter lakket med grå seildrevlakken (International prop-o-drev). Det blir penere og holder noen få år, før prossesen må gjøres om igjen. Et billig alternativ? Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
roaldbj Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Jeg er litt spent på å høre om det er mulig/forsvarlig å vasket syrefast kjetting med saltsyre? Quote Link to post
Bayliner 2655 Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 putt ca en halv liter fosforsyre i en stamp med 20-25 liter vann og putt kjettingen i løsningen, etter en dag eller to er den rustfri Quote Link to post
sydspissen Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Er så lei min rustne galvaniserte kjetting hver vår, at jeg vurderer syrefast. Er det Seatronic som er billigst på dette ? Quote Link to post
MagneO Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Jeg brukte Zinga på en megarusten rorbrakett og det så ut til å virke bra. Hvis du greier å få vekk rusten (ref. Cola-trikset lengre opp) tror jeg det kommer til å funke på en kjetting. Jeg tror jeg kjøpte Zingaen her: http://www.chemical.no/index.php?option=co...4&Itemid=36 Mvh Quote Link to post
Smurph Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Det finnes flere virksomheter rundt omkring i landet som kan regalvanisere en rusten kjetting. Et søk på 'varmgalvanisering' gir en del treff, men jeg vet at det er flere bedrifter som driver med dette enn de som kommer opp på nettet. Alternativ så kan du ringe noen mekaniske verksteder eller smeder i nærområdet ditt og hør hvem de bruker. I utlandet er det vanlig å regalvansiere gammel kjetting og ankere. Stålet som skal galvaniseres må være fritt for maling, fett og smuss, men ellers er det ikke nødvendig med noen annen behandling. Stålet blir uansett renset i et syrebad før galvaniseringen. Som regel er det kilopris, kan sikkert lønne seg å gå flere sammen i feks båtforeningen for å få en gunstig pris og spare på evt. frakt. Linky til firma i østlandsområdet som driver med dette: http://web.duozink.no/index.php For bergensere: http://www.zinken.no/ Quote Bundin er bátleysur maður Link to post
sydspissen Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg bestillte meg syrefast kjetting. Mye enklere å dra kortet enn å slite med den rusten. Quote Link to post
Majali Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 (edited) Jeg bestillte meg syrefast kjetting. Mye enklere å dra kortet enn å slite med den rusten. hehe... er ikke sikkert slik for alle... med en helt grei lønn må man jobbe over 7 hele dager før en kan dra kortet på 50m syrefast 8mm kjetting. ... Så hva som er mest slitsomt vites ikke.. Edited March 29, 2010 by MY Casa (see edit history) Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
sydspissen Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg bestilte 60 meter . Greit å ha noen meter med 1000-lapper boende i kjettingkassa, som sikkert aldri kommer ut og får luftet seg... Quote Link to post
Majali Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Jeg bestilte 60 meter . Greit å ha noen meter med 1000-lapper boende i kjettingkassa, som sikkert aldri kommer ut og får luftet seg... Quote Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sjøga Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 jeg brukte duosink som det var linket til over her. til noen deler til tillhengern som jeg forlenget draget med. ble veldig bra slenger det bare oppi sammen med andre ting de skal galve. trur minsteprisen var 500. og under 100kr kg om jeg ikke tar feil. problemet kan jo være att stort sett jobber de bare for firma så må jo godsnakke med dem. da jeg kom med servicebil så var det greit. men sa det var til privat og fikk da enda bedre pris Quote Link to post
Krimart Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 Jeg bestilte 60 meter . Greit å ha noen meter med 1000-lapper boende i kjettingkassa, som sikkert aldri kommer ut og får luftet seg... Jo lengre jo bedre. Har du plass i kassa er det bedre med 60 m. Da har du noe ekstra å gå på når du ankrer på svai på dybdt vann og det blåser opp, ev.at du slipper ankeret litt langt ut før du bakker intill brygga. Quote Link to post
sydspissen Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Det er akter jeg har 60 meter. I baugen har jeg 100 meter. Quote Link to post
Krimart Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 M.a.o. ikke 10-fots jolle vi snakker om? Deilig med skikkelig ankertøy. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.