Jump to content

Regalvanisering av rusten ankerkjetting


Krimart

Recommended Posts

Hei,

hva kan man gjøre med en rusten ankerkjetting? Må man kjøpe ny eller er regalvanisering et alternativ? Hva er eventuelt ulempene?

 

Har i dag et problem med at kjettingen bygger seg opp til en haug under vinsjen og det har ikke akkurat blitt bedre med en rusten kjetting, selv om overflaten forsatt er relatvit grei. Men er litt skeptisk om en regalvanisering klarer å holde samme kvalitet på overflaten som en ny.

 

Kan selvsagt vurdere rustfritt, men det svir jo litt ekstra i lommeboka.

Edited by Krimart (see edit history)
Link to post

Kanskje det blir bedre enn ny?

Når kjettingen er sandblåst/renset, har den en jevn, men ruere overflate enn da den var ny. Varmgalvaniseringen får da et ypperlig grunnlag til å bygge opp et bedre lag enn noensinne.

 

Sånn i teorien altså. Dette vet jeg jo egentlig null og nada om. :wink:

 

Men hva tror du det koster?

Link to post

Nå koster vel 50meter med 8mm kalibrert kjetting under 2000 kroner hos Seatronic om jeg ikke hukser helt feil.... Jeg tror ikke du vil kunne få til noe galvanisering noen særlig billigere enne dette i kongeriket Norge, og sikkert ikke i nabokongerikene heller om du er en vanlig dødelig uten ekstremt gode kontakter..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Mange av kjettingene som inngår i sk. winchpakker, hvor du får komplett sett med winch, anker, rulle og kjetting for en billig penge inneholder ikke overraskende den billigste kinakjettingen (og ankeret) som skaffes kan. Denne er ofte svært dårlig. Min varte i 2 år før jeg måtte bytte den i ny. Også den kjettingen du kjøper som nye er kinaproduksjon, men her er det litt hva du betaler for. Kjøper du en Nøstedkjetting får du en rimelig bra kinaprodusert kjetting som varer lenge hvis du tar visse forholdsregler.

Dette er å sørge for å skylle kjettingen i ferskvann en gang iblant., og i hvertfall hver høst når du tar opp båten. Kjør winchen og kjettingen helt ut og ned i ei tønne eller tilsvarende. Stikk slangen ned i tønna og la vannet stå på en times tid slik at allt saltet forsvinner.

Mens kjettingen får seg en omgang i tønna, sørger du for å tørke opp og rengjøre kjettingkassa di eller det området hvor kjettingen blir liggende innkveilet.

Med et slikt enkelt vedlikehold vil du ha kjetting i mange år

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Min galvanisert kjetting og anker. Har jeg brukt når det blir for galt, ruststopper (al la Biltema) og der etter lakket med grå seildrevlakken (International prop-o-drev).

Det blir penere og holder noen få år, før prossesen må gjøres om igjen. Et billig alternativ?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
  • 1 year later...

Det finnes flere virksomheter rundt omkring i landet som kan regalvanisere en rusten kjetting. Et søk på 'varmgalvanisering' gir en del treff, men jeg vet at det er flere bedrifter som driver med dette enn de som kommer opp på nettet. Alternativ så kan du ringe noen mekaniske verksteder eller smeder i nærområdet ditt og hør hvem de bruker. I utlandet er det vanlig å regalvansiere gammel kjetting og ankere.

 

Stålet som skal galvaniseres må være fritt for maling, fett og smuss, men ellers er det ikke nødvendig med noen annen behandling. Stålet blir uansett renset i et syrebad før galvaniseringen. Som regel er det kilopris, kan sikkert lønne seg å gå flere sammen i feks båtforeningen for å få en gunstig pris og spare på evt. frakt.

 

Linky til firma i østlandsområdet som driver med dette: http://web.duozink.no/index.php

For bergensere: http://www.zinken.no/

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Jeg bestillte meg syrefast kjetting. :cheers:

Mye enklere å dra kortet enn å slite med den rusten. :lipseal:

 

 

hehe... er ikke sikkert slik for alle... med en helt grei lønn må man jobbe over 7 hele dager før en kan dra kortet på 50m syrefast 8mm kjetting. ...

Så hva som er mest slitsomt vites ikke.. :cheers:

Edited by MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Jeg bestilte 60 meter . :wflag:

Greit å ha noen meter med 1000-lapper boende i kjettingkassa, som sikkert aldri kommer ut og får luftet seg... :giggle:

:wink::wflag:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

jeg brukte duosink som det var linket til over her.

til noen deler til tillhengern som jeg forlenget draget med. ble veldig bra

slenger det bare oppi sammen med andre ting de skal galve.

trur minsteprisen var 500. og under 100kr kg om jeg ikke tar feil.

problemet kan jo være att stort sett jobber de bare for firma så må jo godsnakke med dem.

da jeg kom med servicebil så var det greit. men sa det var til privat og fikk da enda bedre pris

Link to post
Jeg bestilte 60 meter . :wflag:

Greit å ha noen meter med 1000-lapper boende i kjettingkassa, som sikkert aldri kommer ut og får luftet seg... :giggle:

 

Jo lengre jo bedre. Har du plass i kassa er det bedre med 60 m. Da har du noe ekstra å gå på når du ankrer på svai på dybdt vann og det blåser opp, ev.at du slipper ankeret litt langt ut før du bakker intill brygga.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...