Jump to content

Gamle kontra nye kart


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er det like før båtsesongen i i full gang for svært mange. Vi har pusset og knikket og skrudd og reparert. Nye kartplottere og GPS'er er innkjøpt. Men hvordan står det til med papirkartene? Er nye ajourførte kart innkjøpt eller de gamle rettet etter siste EFS'er. Eller tenker vi som så, - moder jord forandrer seg da ikke så mye i løpet av noen år? Kanskje ikke, men hva med oppmerkingen?

 

Satt og bladde litt i gamle svenske kart fra Koster i Sverige, et blad fra 1992, og et fra 1998. Utsnittene under fra innseglingen til Kyrkosund, (det eldste først) med en STOR endring kunne skremt vettet av en nattseiler som vil inn til Kyrkosund fra Kosterfjorden sydfra dersom han kun hadde -92 kartet i -98! Hvor i hel . .  er fyret på Vedskjär blitt av? Det skulle jo vært i posisjon ett eller annet? Og så blinker det så merkelig litt lenger nord!

 

Dette bare til ettertanke.

 

Bilde           Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Måtte finne fram svenskekartene mine for å sjekke. De er fra 1994. Fyret på Lilla Brattskär er riktig hos meg - men det er jo åpenbart mye annet som kan være feil. Og de norske D-kartene mine er fra 1990 (men der er jeg jo aldri...)

 

Nei, jeg må nok fortelle fruen at det ikke blir nye stuemøbler i år heller. Her må det nye kart til!

:flag:

Link to post
Share on other sites

Fyret er jo blitt flyttet og har dermed fått nye sektorer. Kommer du utenfra ser du vel ikke fyret da det har skjermet sektor der. Grunn nok til å fri ut hvis man ikke lenger er sikker.

Hei.

 

Vel, nå var dette eksempel på at det ikke bare er små endringer i kartene mellom utgivelsen. Og som du sier, den furnuftige skipper med gammelt kart (vel, da var han vel ikke fornuftig? :flag:), ville vel da heller valgt å gå videre til f.eks. Strømstad. Andre ville vel lurt på om lykten var slukket (som du sier, den nye lykten er jo skjermet), og kanskje begynne å gå inn likevel. Selv da lykten sto på Vedskär ville jeg vært skeptisk til å gå inn syd om den for å komme inn til Kyrkosund i stup mørke med både skvalpeskjær og 1,6m grunne forut. men i godvær og riktig bruk av kart, kompass og karakteristikker fra lyktene burde det gå. Inn på kurs 270 grader tett inntil lykten på Vedskär i hvit sektor og rødt fra lykten ved Gråa holmen. Videre samme kurs via rød-rød, grønn-rød til hvit-hvit. Der hardt styrbord på kurs ca. 10 grader rett mot åpningen av havnen.

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Enig i det ni skriver..............byt kort ofta, eller les UFS o för in rettningar (vilket er betydligt jobbigare!)

 

 

Ofta kommer ju den her typen av endring på önskemål från lokalbefolkning/fiskare/ferjeskeppare! för att underletta för dom!

 

 

Men det var en liten detalj i det nye kortet som slog mig,  

 

og det er övergangen mellom röd/grön sektor, varför man ikke lagt den sektorovergangen,

akk i inseglingen till havnen, så har jag sett på andra stellen, då har man lite hjelp

att finne vegen rett in i havnen!

Kansje beror det på att det ikke finns någon enslinje in !?

 

det er ju tur oxo att dom endret karaktären........ :flag:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...