Frank Allan Startet 22.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2008 Trenger god råd igjen. I min Wiking 28 er det en VP TAMD 40B Turbo 200 HK. Inne i cabinen er støynivået helt fint og man kan føre en samtale i normale former. Men ute på dekk (taket av AC) er bråket helt j. Det jeg lurer på er om det kan skyldes at eksosen føres ut via ett 4" rør ned i vannet. Ska tru om lyd nivået minker hvis jeg løfta eksosrøret opp slik at eksosen gikk i fri luft???????? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 på ingen måte! det vil tvert imot nå nye uante høyder Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 hansi har tidligere i en annen tråd lagt ut denne lenken som tar opp spørsmål om eksosstrøy mv. http://www.progressing.no/eksos/halyard.pdf. Denne informasjonen burde være obligatorisk lesning for såvel produsenter av lystbåter som eiere av lystbåter. Jeg synes informasjonen fra Halyard er svært god. Jeg har lest den flere ganger og lærer stadig nye ting. Poenget er at når produsenten av støy, hovedsakelig fra motor men også fra utforming av eksossystem, kabelsystem for kontroll av motor, motorkasse, demping av ressonanser i skrog m.v. bidrar til støybildet, så er det viktig å ta for seg enhet for enhet. Mitt første råd er å kontrollere om motoren er korrekt justert i lengde- og bredderetning. Dernest å vurdere isolasjonen av motorrommet. Kablene for motorkontroll har ofte dårlig støyisolering (jeg tenker ikke på moderne elektronisk kontroll), lydpotte og eksosslange kan også være uheldig montert. I tillegg skal man være klar over to andre vesentlige støykilder: 1) Propellstøy som skyldes at vannet kastes mot bunnen av båten - noe som bl.a. gjelder for eldre Scand Baltic og Atlantic 2) Skrogstøy fra bølger som dannes når farten overstiger skrogfarten. Begge faktorene kan det gjøres noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2008 En nyttig link, takk Roaldbj. Som vanlig så får man fornuftige svar når man spør her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.