Jump to content

Hva skal jeg gjøre med lekkasje?


toro

Recommended Posts

Hei

Jeg har nettop kjøpt meg en ALO -Mikkel 26 fot 1983 modell. Nå har jeg fått den på vannet og opplever at det kommer inn 2-3 liter vann i døgnet i kjølsvinet. Er det noen som vet hva dette skyldes og råd til hva jeg bør gjøre? Jeg har aldri hatt båt før slik at jeg er litt usikker på dette? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har du aksel eller har du hekkagregat :crazy:

 

Har du aksel kan det komme inn gjennom pakkboksen som da trenger no fett, har du hekkagregat kan det komme gjennom belgen(e) eller boltegjennomføringene.

Eller det kan være andre skroggjennomføringer som lekker :crazy::confused:

 

Lykke til :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva dette skyldes og råd til hva jeg bør gjøre?

Første bud er å finne ut hvor vannet kommer fra. Om det er noenlunde rent kan du smake om det er salt- eller ferskvann. Er det ferskvann kan du lete over vannlinjen og rundt ferskvanntank, er det salt er hylsa et godt sted å begynne. Skroggjennomføringer er jo også aktuelle steder. Fører ikke dette fram er det lurt å gjøre kjølsvinet HELT rent og prøve å observere hvor vanner kommer fra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...Jeg har nettop kjøpt meg en ALO -Mikkel 26 fot 1983 modell. Nå har jeg fått den på vannet og opplever at det kommer inn 2-3 liter vann i døgnet i kjølsvinet. ...........

Hei toro, og velkommen til baatplassen.no!  :crazy:

 

Mikkel 26 er jo en liten seilbåt, og du skriver ikke om du har innenbords- elle utebordsmotor. Jeg velger å tro at på en såpass liten båt, så henger motoren bakpå akterspeilet, i form av en påhengsmotor. I så tilfelle kan vi eksludere både propellaksel / pakning, osv + motorens kjølevannsinntak.

 

Da står det igjen 3 andre muligheter:

- Kjølboltene

- Roraksel

- eventuelle skroggjennomføringer til vask / toalett (både inn og ut) / gjennomgående giver til ekkolodd eller logg

Det mest nærliggende ville jo vært å ta en telefon til selger av båten (du har jo nettopp kjøpt den, så han har jo "litt" ansvar ennå) og spørre han om det. Mulig at han vet noe?

 

Håper for din del at det ikke er kjølboltene som er løse / må etterstrammes. Roraksel har som regel en eller annen form for greasnippel eller fettkopp for smøring og tetning. Er rorstammen "lealaus"?

 

Det finnes selvfølgelig også den muligheten at fersvannstanken din er lekk? Har du sjekket denne? Har den vært fyllt med vann, vinteren gjennom? Slanger, eventuelle pumper som har blitt sprengt? Slangeklemmer som trenger å etterstrammes?

 

Lens båten helt tørr - tørk kjølsvinet godt og observér hvor vannet siger inn. Med såpass lekkasje som 2-3 liter døgnet skulle du finne den i løpet av den første timen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

3 muligheter dersom det er saltvann.

 

Det lekker inn via  en eller flere av kjølboltene.

Prøv å stramme dem alt du makter. Dersom det ikke hjelper, må båten opp, det slipes en fuge mellom kjøl og skrog med vinkelsliper. Sporet fylles med Sika 291.

 

Det kan lekke ved belgen dersom du har innenbordsmotor. Da må båten på land øyeblikkelig og belg skiftes. Produksjonsår står på belgen. Er den veldig gammel, har du en høne å plukke med selger.

 

Det lekker ved en skroggjennomføring. Begynn med å stenge alle, for å se hva som skjer. deretter åpner du en og en for å finne hvor vannet kommer fra.

 

Hylsa til rorakslingen på seilbåter går overvannlinjen, så der lekker det ikke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hej Toro !

 

du får så mange tips her......för et litet lekasje kan var på flere stellen....

 

men tipset fra SveinHa er der vi alle begynner......... :confused:  om vi ikke er helt sikkre!

 

 smake på vannet.......  

 

 

om det er salt, så skulle jag börja o kolla runt motorn ( om det nu er en inombordare!)

 

her er det några detaljer som en del losser o slepper ut vann vid vinterkonserveringen

 

her kan det vara något som ikke er åtskruvat riktigt igen!

 

 

ner det kommer 2-3 liter per dag så sipprer det in lite...lite,  känn med handen o torke

av detaljer med hushållrulle o så på med handen igen efter.........

 

så får man lete sig fram........

 

du behöver ikke vare orolig dette er noe som drabber oss alle, og oftast oftast er det

någon liten bagatell...... :crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hylsa til rorakslingen på seilbåter går overvannlinjen, så der lekker det ikke.

På min seilbåt (ALO33) går hylsa UNDER vannlinjen. Tror nok at påstanden din er litt for bastant.

 

Forøvrig har jeg slitt mye med å få denne tett, det er ikke akkurat god plass inni der. Jeg lurte ofte på hvorfor jeg hadde båt, når jeg lå med hele overkroppen inn under cockpit og hadde 0,5 m tilgjengelig ståhøyde hele veien inn. Men jeg fant en fastnøkkel som forrige eier hadde glemt igjen :crazy:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det kan lekke ved belgen dersom du har innenbordsmotor. Da må båten på land øyeblikkelig og belg skiftes. Produksjonsår står på belgen. Er den veldig gammel, har du en høne å plukke med selger.

Enig, men: da snakker vi om at båten har seilbåtdrev og ikke aksling.

 

mvh

Barsk II :crazy:

Link to post
Share on other sites

På min seilbåt (ALO33) går hylsa UNDER vannlinjen. Tror nok at påstanden din er litt for bastant.

 

Forøvrig har jeg slitt mye med å få denne tett, det er ikke akkurat god plass inni der. Jeg lurte ofte på hvorfor jeg hadde båt, når jeg lå med hele overkroppen inn under cockpit og hadde 0,5 m tilgjengelig ståhøyde hele veien inn. Men jeg fant en fastnøkkel som forrige eier hadde glemt igjen :crazy:

 

For å være helt spesifikk.

 

På Alo-Mikkel 26, dette utmerkede lille fartøy med det skjeve rufftak, er rorarrangement laget av Brita Industrier på Kjelle i Tønsberg, dersom man ikke har noe hjemmesnekret, og den hylsa ender en god fot over vannlinja.

 

Grunnen til at jeg trakk inn kjølboltene, er at AM-26 gjerne lekker der, dersom man ikke legger på den utvendige fugen som jeg beskrev, på grunn av at andregenerasjonskjølen som er støpt i Fredrikstad ikke er helt plan på toppen. Fikser man dette samt bytter ut mastestøtta til et syrefast 50 mm. rør kan du dra på jordomseiling med AM 26'en.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Enig, men: da snakker vi om at båten har seilbåtdrev og ikke aksling.

 

mvh

Barsk II :crazy:

Riktig, men av de 144 stykkene som ble bygget av denne båten, hadde de fleste enten innenbords med drev, eller påhenger. 2 eller tre uheldige hadde BMW D7.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode rådene. Jeg har sjekket opp litt og det er saltvann som kommer inn i et hull i kjølsvinet. Det virker å være tett i gjennomføringer og bak ved motoren. Da er det sikkert kjølboltene som lekker. Jeg får prøve å stramme dem til eller slipe en fuge og tette.

 

Bør jeg ha den opp nå eller holder det om jeg ordner meg med en flottør på lensepumpa og venter med tettinga til høsten ?

 

Toro

Link to post
Share on other sites

Bør jeg ha den opp nå eller holder det om jeg ordner meg med en flottør på lensepumpa og venter med tettinga til høsten ?

jeg ville venta til høsten. Planen din med lensepumpe ville jeg modifisert slik at jeg hadde 2 separate pumper med flottør. Dermed kan den ene svikte en lørdag ettermiddag eller søndag uten at du må øse hver 5 time frem til mandag formiddag..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode rådene. Jeg har sjekket opp litt og det er saltvann som kommer inn i et hull i kjølsvinet. . Da er det sikkert kjølboltene som lekker.

Toro

Jag kan ikke AM 26, men det er ikke så att den har en liten dyvika som varit lossad i vinter

för att sleppe ut vann så att det ikke ligger i kjölsvinet under vintern!

 

og at det er dyvikan som ikke er åtdragen ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag kan ikke AM 26, men det er ikke så att den har en liten dyvika som varit lossad i vinter

för att sleppe ut vann så att det ikke ligger i kjölsvinet under vintern!

 

og at det er dyvikan som ikke er åtdragen ?

Jeg så ikke at han refererte til et hull i kjøsvinet.

Å ha bunnpropp er uvanlig på denne båten.

Det eneste som skal synes nedi der, er bunnstokkene og kjølboltene. Lekker det rundt boltene, så synes det jo godt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg så ikke at han refererte til et hull i kjøsvinet.

Å ha bunnpropp er uvanlig på denne båten.

Det eneste som skal synes nedi der, er bunnstokkene og kjølboltene. Lekker det rundt boltene, så synes det jo godt.

kan ju vare så att den gamle ägaren satt dit en bunnpropp !    (dyvika kaller vi det!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei det er ingen bunnpropp, men et hull i glassfiberen i veggen i kjølsvinet. Vannet kommer ikke inn langs boltene, men jeg tror det siver opp og inn det lille hullet i glassfiberen. Kanskje det kan være nok å legge i noe silikon i dette hullet

 

Toro

Nå er jeg ikke helt med.

Mener du at det siver inn fra hovedskottet? Da ville jeg sett etter fremme i forpiggen.

Ekkolodd og logg transducere sitter gjerne i forpiggen.

Mulig med bilde?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dette høres suspekt ut. Har du "hull i glassfiberen" er jo båten lekk som en sil. Har noen drillet et hull i båten under vannlinjen, sånn uten videre? Kan du se ut? :diving

 

Hvis det bare er "hull" et lite stykke, delaminert el.l. Vannet må jo komme inn et sted, hvis glassfiberen er delaminert kan det kanskje komme inn via kjølboltene, eller pakkboksen og vandre et stykke før det kommer ut av "hullet". Uansett tviler jeg på at dette er noe du tetter med en klatt sika. Hull i skroget under vannlinja tettes med polyester.

 

Det høres ut som at du skal ta en alvorlig prat med selgeren av båten din. :discuss En lekasje på et par liter i døgnet må han jo ha visst om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har ikke tenkt over det, men jeg antar at det er groe og annet som blir dradd inn med vannet. Dette tørker ut på land og blir kanskje høytrykkspylt vekk.

En slags automauring.

 

Men på Tjøme blant saltvannskrokodiller og nissespisende bikkjer, der er kanskje zoologien annerledes? :nonod:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...