880 Svart 23.April.2004 Link til dette innlegget Svart 23.April.2004 Nei det er ingen bunnpropp, men et hull i glassfiberen i veggen i kjølsvinet. Vannet kommer ikke inn langs boltene, men jeg tror det siver opp og inn det lille hullet i glassfiberen. Kanskje det kan være nok å legge i noe silikon i dette hullet Toro Dersom du velger denne løsningen, se bort fra silikon, prøv heller PL-400. Denne fester på det meste selv om det ofte er fett/olje/fuktigt underlag.Men vær obs. denne må ha luft for å herde. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
AloHgsd Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Hei! Jeg har en Alo Mikkel 26 1980 mod med samme problemet. Min tar inn noe vann ved den aktre kjølbolten. Hva gjorde du for å utbedre problemet? Er det noen her som har erfaring med skifte av kjølbolter på denne båten? Håper på tilbakemelding selv om det er noen år side det har vært aktivitet på denne tråden :) Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Ble nesten vemodig når jeg så tråden jeg startet i 2004. Alo-en er forlengst solgt, men jeg gjorde akkurat det jeg fikk råd om i denne tråden og den ble potte tett. Båten hadde sikkert vært på grunn med en tidligere eier og fått seg en trykk ved bakre kjølbolt. Jeg brukte vinkelsliper og slipte en fuge rund kjølen og la i sikaflex. I tillegg strammet jeg kjølboltene pluss at jeg rensket kjølsvinet og la i glassfiber og noe vanntett utenpå (husker ikke helt) nede i svinet. det var enkelt, billig og fungerte for meg. toro Sitér dette innlegget Link to post
AloHgsd Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Hehe, kjekke båt er det :) fantastisk å få svar da, det var trivelig. Jeg kommer nok til å slipe fugen du nevner når jeg tar båten på land til høsten og legge i sikaflex. Jeg tror jeg før det blir nødt til å bytte noen av kjølboltene da de er i dårlig forfatning. På et par av de er faktisk mutteren rustet helt bort da det har stått saltvann i kjølsvinet før jeg fikk båten (sannsynligvis i flere år). Har du noe erfaring med bytting av kjølbolter? Hvilken motor hadde du i din? Jeg har en Farymann disel. Kan være det blir mye mas her men har du noen andre erfaringer å dele angående denne båten? Takker veldig for svar! Sitér dette innlegget Link to post
AloHgsd Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48203/2012-04-20_09.00.57.jpg her har du skuta :) Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Fin skute! Jeg hadde den bare ett år så jeg har begrenset med erfaring. Var helt fersk den gangen. Av tidligere tråder vet jeg at det er mange tidligere Alo Mikkel eiere inn på nettstedet her som har mye mer erfaring med båten enn jeg har.Årsaken til at jeg kvittet meg med den var at det var for "inngrodd" diesellukt i den båten jeg hadde som jeg ikke klarte å bli kvitt. Lykke til med båten. Det er mye seilglede for en billig penge:) Sitér dette innlegget Link to post
sef Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Hei, jeg jobber for tiden med å bytte råtten finer (fundament for mastestøtte og "bunnstokker") under dørken i en Alo M. 26. Lenger opp opp i tråden har Krapyl postet en tegning fra original byggeinstruks. Er det noen her som har disse? Evt. Noen tips om hvor de kan finnes?. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2013 Sef, jeg tror du og medlemmet anusnuss bør utveksle noen erfaringer. Han har en tråd her om sprekk i taket ved mastestøtten i en alo 26. Tråden er her på førstesiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.