Jump to content

Bilder av håpløse og glemte båter...

Hydrox

Recommended Posts

Når jeg ferdes rundt i båt ser jeg all for ofte båter som har gått heden. Gamle båter som i mine øyne er å regne for St.Hansbål, mollbinge eller kompost. Hva ser folk i slik? Hva for enkeltpersoner til å tro at de skal klare å pusse opp noe slikt og gjøre båten til en sølvskje? Hvorfor har slikt livets rett? Hvorfor skjønner ikke eier av slike båter at toget er gått?

Jeg snakker ikke om folk som velger å hive seg over en båt som er på størresle med en snekke eller der omkring. Jeg snakker om disse skøytene, kutterene, seilskutene, dampbåtene osv. Båter som er på en størrelse som krever større arbeidsmengde enn hva en person kan klare alene.

I de gamle dager var man gjerne flere familier om slike båter og delte på vedlikehold. Når en mann skal gjøre alt så er jo det man begynte med forfalt før man kommer til endes med prosjektet. Så var det påan igjen. Jeg vet jeg kaster stein i glasshus nå men helt alvorlig, slep bålet midtfjords i stedet for å la det gå ned midt i glaningen på oss som ikke skjønner noe av slikt. For oss er dette ren forsøpling som vi kunne vært for uten. Overlat slike båter til kystlag eller klubber som har peiling på slike ting og er mannsterk nok til å ta vare på disse båtene. Gamle båter i toppform er noe av det fineste som er å se i skjærgården og dette er å regne for kulturhistorie som er verdt å ta vare på.

Bøyer meg i støvet og viser respekt for dere som tar dette på alvor og tar vare på disse gamle båtene!! Dere andre kaffikokere som utsetter slike prosjekter dag ut og dag inn og ender opp som eier av en u-båt. SKJÆRP DERE!!!!

Oppfordrer folk til å legge ut bilder av slike båter i denne tråden for å se hvor stort problemet faktisk er. Jeg vet om flere tilfeller i området rundt Bergen og jeg håper eieren/eierene etter hvert rydder opp.

Her er dagens bidrag i fra meg

minip1020972.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...