Jump to content

Båt PC som tåler nesten alt. ?

Careka

Recommended Posts

Norsk forhandler www.rugged.no. Ikke billigste sort og heller ikke verdens beste teknisk men solid mekanisk som ingen andre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Alltså faktiskt har jag ett par vanliga hemmadatorer i båten som drivs av inverter. Kopplade till vanliga hemma LCD skärmar. Och ingen av dom har haft några driftsstörningar utöver 'normala' dator krämpor som man dras med då och då.

Relativt billig lösning och lätt att hitta delar till.

Förbrukar c:a 12V/10 A per dator.

Jeg har et relativt aktivt reiseliv i jobben, og maskinen brukes over alt, også i båten. Jeg er på min andre Semi-rugged.

Jeg ikke gjort noen særlige tester, men mistet en gang maskinen i gulvet. Maskinen var like hel. Etter mindre enn et år fikk maskinen en trøkk mot selve skjermen, som dermed sluttet å fungere. Dette ble ikke akseptert som garantisak, og det var en forholdsvis treg prosess å få den byttet hos importøren. Etter noen års svært aktiv bruk oppsto en sprekk i det ene hengslet, dette ble reparert uten diskusjon. Til slutt fikk jeg et skikkelig hard-disk crash, og anskaffet da en ny modell. Den gamle ble reparert som garantisak og brukes nå som lånemaskin på jobben.

Den største forskjellen mellom den gamle og den nye er vekten, denne veier såvidt lite at jeg flere ganger har måttet dobbelsjekke om den virkelig ligger i vesken.

Prisforskjellen mellom semi-rugged og den virkelige tøffingen er slik at vi har vurdert det til at semi-rugged holder for mitt bruk. Jeg har imidlertid vært i ambulanser i USA og UK der de bruker fully rugged. Jeg ble fortalt at man var meget fornøyde. En av ambulansearbeiderne mente maskinene ville tåle å bli overkjørt av ambulansen, men hadde ikke fått lov til å teste det ut.

Edited by Laholm (see edit history)

Laholm

Jeg leker stadig med tanken på å lage meg en dedikert, fastmontert båt-PC rundt en PC/104 single board computer. Dette er meget kompakte, strømsvake industrielle PCer som kan fås i alt fra 286-ytelse opp til ca. 2GHz Pentium. Disse modulene brukes til alt fra industrielle styringssytemer til informasjonssystemer om bord i fly. De er som regel mye mer solid bygget enn komponenter som er beregnet på stillestående kontorbruk. Systemet er basert på "byggeklosser" som settes oppå hverandre gjennom et standardisert grensesnitt slik at HDD, GPS, GSM/UMTS/3G osv. etc er enkelt å legge til. Men seff, det krever 'litt' mer tweaking enn et standard PC-oppsett :wink:

Se http://pc104.org/ for mer info. De fleste produsentene tilbyr enkle "starter kits" for prototyping.

Bundin er bátleysur maður