shelby Startet 23.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2008 Jeg er på utkikk etter en båttilhenger som båten skal overvintre på i hagen og må utpå hovedvei et par kilometer, så en opplagshenger er uaktuelt. Det er masse gode tilbud på båttilhengere der ute, men alt etter hvem jeg snakker med får jeg forskjellig tilbakemeling på hvorvidt de kan brukes på snekker med den høye kjølen. Jeg mener Polar 20 har 40-50 cm kjøl. Er det noen her i forumet som har erfaring med snekker på vanlige båttilhengere (ikke spesialhengere til over 45.000,-)? ' Takknemlig for alle tips! Frode Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Hovedvei går vel greit ett par kilometer med en opplagshenger og traktor hvis du tar det litt utpå kvelden, følgebil med nødblinken på bak og evetuelt smeller ett prøveskilt på hengeren... eller? Dro ei snekke på en gammel opplagshenger laget av en H-bjelke og en bil-aksel mange kilometer for noen år siden. Var ikke noe problem, stoppet på hver eneste busslomme osv. Men selve akselen var jo laget for å trille langt. Hvis du har en opplagshenger med noen enkle glidelager osv så tåler den kanskje ikke å kjøre mange metrene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
tom-ass Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Tysse har noen geniale vogger på sine hengere, har selv tatt opp og satt ut en Fevik 23 med en slik henger: Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ingeborgimevind Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Honduras: Du har ikke latt deg friste av Glen-L sine båthengertegninger, da? Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Jo, har liggende tegning på den minste, og bygger den til Squirt'en hvis jeg ikke finner meg en gammel tilhenger med riktig "look" Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingeborgimevind Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Er det vanskelig å få selvbygg registrert? Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 (redigert) I tillegg har du Fogelsta og ikke minst Tredal.. Men billige blir de ikke i den klassen du trenger. Redigert 23.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Tror ikke det, Ingeborg... Er noen tråder om dette fra før hvis du søker på tilhenger. Men nå er vi litt utenfor tema... Redigert 23.Oktober.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
shelby Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Takk for svar. Problemet er ikke bare at det er hovedvei, men det er trolig et av landets mest trafikerte strekninger; E18 mellom Sandvika (kadettangen) og Høvik. Muligheten for å kjøre lengre er også forlokkende - dvs ikke opplagshenger. @tom-ass: Hvor stor kjøl har en Fevik 23? Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 23.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2008 Busterhengeren har en type med sidestøtter som de kaller for snekkehenger. Har en slik en og brukt denne i 10 år til snekke på 23 fot. http://www.busterhengeren.no/ Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Dette har jeg selv sett med mine små blå - ja, mener det var en Polar 20, faktisk: En biltralle (sånn tilhenger for biltransport) hvor båten stod på krybben på tilhengeren. Alt stappet godt fast, selvfølgelig. Egentlig genialt men ulempen er vel at slike biltransporthengere er relativt dyre. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 @tom-ass: Hvor stor kjøl har en Fevik 23? Det vet jeg ikke. Jeg kan spørre eieren, han er medlem her på BP han også. Hans nick er veigard. Vi har tatt opp 23 fots bayliner også med denne hengeren, så her passer de fleste båter. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hebbe Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Her er et bilde av en Sjømann 22 som jeg kjørte på en Tyssehenger. Denne hadde selvjusterende vugge som fungerte helt topp. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Veigard Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Fevik 23 har en kjøl på ca 50cm, men det var god klaring på hengeren på bilde av feviken der. Kunne hatt båt med enda bratter kjøl på den. Veldig fin henger om du skal invistere. Trur den hengertypen der som tysse har ligger på rundt 35000kr. Sitér dette innlegget Link to post
shelby Svart 24.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Interessant å se at dette går i praksis. Jeg har snakket med to selgere hos Tysse; en mente at dette gikk fint, mens den andre sa at det var umulig. Tja? Vet du hva denne modellen heter? Det ser ut som denne: www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=Båthenger&showproduct=58 Min båt er kun 20 fot, så jeg håper å bruke en enakslet henger pga pris og lettere manøvrering inn i hagen, som f.eks: www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=Båthenger&showproduct=107 www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=Båthenger&showproduct=40 Frode Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Alle de hengerene har jo samme selvjusterende vogge ser det ut som, og alle har samme bredde (2,29m). Her er det nok bare vekta på båten som avgjør. Om du kun skal fra hjem til sjø et par ganger i året kan du jo kjøre med overlass, men om du skal frakte skuta over lengere strekninger hadde jeg valgt en med boggie. De er jo myyye bedre å ha bak en bil med tanke på stabilitet. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Tuta Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Du har allerede fått et godt svar og det er Tysse henger. Den er selvjusterende og passer svært godt til Polar. Selv har jeg Tysse til en Polar 20. Det er ikke nødvendig med boggihenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.