Jump to content

Båttilhenger for snekke (Polar 20)

shelby

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en båttilhenger som båten skal overvintre på i hagen og må utpå hovedvei et par kilometer, så en opplagshenger er uaktuelt. Det er masse gode tilbud på båttilhengere der ute, men alt etter hvem jeg snakker med får jeg forskjellig tilbakemeling på hvorvidt de kan brukes på snekker med den høye kjølen. Jeg mener Polar 20 har 40-50 cm kjøl.

Er det noen her i forumet som har erfaring med snekker på vanlige båttilhengere (ikke spesialhengere til over 45.000,-)? '

Takknemlig for alle tips!

Frode

Hovedvei går vel greit ett par kilometer med en opplagshenger og traktor hvis du tar det litt utpå kvelden, følgebil med nødblinken på bak og evetuelt smeller ett prøveskilt på hengeren... eller?

Dro ei snekke på en gammel opplagshenger laget av en H-bjelke og en bil-aksel mange kilometer for noen år siden. Var ikke noe problem, stoppet på hver eneste busslomme osv. Men selve akselen var jo laget for å trille langt. Hvis du har en opplagshenger med noen enkle glidelager osv så tåler den kanskje ikke å kjøre mange metrene.

Interessant å se at dette går i praksis. Jeg har snakket med to selgere hos Tysse; en mente at dette gikk fint, mens den andre sa at det var umulig. Tja?

Vet du hva denne modellen heter? Det ser ut som denne:

www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=Båthenger&showproduct=58

Min båt er kun 20 fot, så jeg håper å bruke en enakslet henger pga pris og lettere manøvrering inn i hagen, som f.eks:

www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=Båthenger&showproduct=107

www.tysse.no/index.php?product=1&kategori=Båthenger&showproduct=40

Frode

Alle de hengerene har jo samme selvjusterende vogge ser det ut som, og alle har samme bredde (2,29m).

Her er det nok bare vekta på båten som avgjør. Om du kun skal fra hjem til sjø et par ganger i året kan du jo kjøre med overlass, men om du skal frakte skuta over lengere strekninger hadde jeg valgt en med boggie. De er jo myyye bedre å ha bak en bil med tanke på stabilitet.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...