roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg har ikke fulgt med i alle innleggene i denne tråden. Jeg lurer på om Ruby Dry er samme type luftavfukter som DeLonghi DNC 60? Her er prinsippskissen for DeLonghi DNC 60. Jeg skjønner ikke helt hvordan luften avfuktes i dette systemet, men det virker som om luften varmes opp og fjernes fra luftavfukteren før luften går tilbake til rommet. Dette er et annet syhstem enn det mest vanlige hvor man benytter kompressorteknologi. Dette bildet viser en utgang jeg monterte slik at vannet går ned i en 20 liters tank. Denne tømmer jeg omlag en gang i uka. Temperaturen i salongen er stort sett over 1 pluss-grad når det er kaldt ute. Med presisjonshygrometer er relativ luftfuktighet i området 50 % - noe som ligger langt under grensen for muggsoppdannelse. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Jeg har lest litt mer om Ruby Dry Dehumidfier, http://www.airandwatercentre.com/store/SEU...ductdetails.htm. Det virker som om prinsippet for luftavfukting er det samme som for den jeg har ombord: The Ruby Dry dehumidifier works on the principal of absorption. By absorbing the moisture from the air onto a silica gel rotor, moisture can be extracted at a constant rate, in temperatures as low as 1°C. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 roaldbj, etter det jeg kan se av bruksanvisningen til Ruby dry så er det samme prinsippet som på den du har. Har hatt et par andre båteiere ombord for å se på vindunderet, begge bestilte sporenstreks avfukteren til sine båter ! Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Har hatt tett presening (transportpresening) over båten sist vinter da båten var på land,det ble så mye kondens inne, og no står båten på land igjen, og eg tør ikke å legge presening over. -Jeg tenkte på å gjøre det samme i år, bruke transportpreseningen. Men jeg må si jeg blir litt forvirra når jeg leser alle forslagene her. Men brukte du varme under presenningen? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Hallaron Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Jeg synes det er rimelig greit og ikke de store uenighetene i det som hevdes her. Slik jeg ser det har du 4 hovedmuligheter. 1: Dobbel lag med presenning, den fuktige lufta vil kondensere mot den kalde ytterste duken og renne ned mellom de to presenningen. Problem løst. 2: Sett inn en elektrisk avfukter og tett båten igjen mest mulig. Etter å ha gått noen dager og trekt fukt ut av madrasser puter tøy o.l. vil luftfuktigheten stbilisere seg på et "tørt" nivå 3: Tett båten og bruk tørrballer, disse vil trekke til seg fukten mye på samme måte som den elektriske avfukteren. 4: Sett på varme, hold båten på en 7-10 grader og du unngår svartsopp (jordslag). Litt usikker på tempen, men mener å huske at det var ved under 5 gr det var gode vilkår for svartsopp? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
"Mathilde" Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 4: Sett på varme, hold båten på en 7-10 grader og du unngår svartsopp (jordslag). Litt usikker på tempen, men mener å huske at det var ved under 5 gr det var gode vilkår for svartsopp? Er enig i det meste og forstår at pkt. 4 også bidrar til å senke fugtigheten, men hvis man gjennomfører din liste iht pkt 1-3 så mener jeg at det i de flestes tilfeller vil være tilstrekkelig. Selv har jeg aldri hatt varme på i båten og har ikke sett behov for det heller. Har ikke fått noen fuktskader eller antydninger til dette. Blir det ikke litt som å "fyre for kråka"?? Energisløsing?? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Etter min mening holder det å gjennomføre et av punktene, ikke alle. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
m/s draugen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Vil det si at jeg som har båten liggende på vannet om vinteren med en vifteovn om bord,kan konkludere med at jeg skal stenge alle luftelyrer for å få ett best mulig og tørt inneklima?? Sitér dette innlegget Link to post
Vannskrekk Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Det ville ikke jeg gjort sånn uten videre. Hvis du med vifteovnen også ønsker å sikre en viss temperatur, ville jeg ha sørget for åpen ventil - f.eks en takventil. Denne ventilen vil bidra til å lufte ut den fukt som varmen fra vifteovnen "løfter med seg". Har du ingen ventil, vil fukta i større grad forbli i båten. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 Takk,det var det jeg trodde ja Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 5.November.2008 Link til dette innlegget Svart 5.November.2008 -Jeg tenkte på å gjøre det samme i år, bruke transportpreseningen. Men jeg må si jeg blir litt forvirra når jeg leser alle forslagene her. Men brukte du varme under presenningen? eg brukte ikke varme, så kanskje det ble for tett og fuktig, men no har eg bestemt meg å bruke 2 stk frostvakt varme fra clas ohlson, 1 fremme og 1 bak. pluss lett presening over hartop no til vinteren.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.