Jump to content

Lufting i båten om høsten og vinteren

Tallisman

Recommended Posts

Lurer litt på hva som er best ha takventilene åpne og alle dører åpne slik att en får god luftsirkulasjon gjennom hele båten eller stenge alt som heter ventiler igjen. I disse nedbørsrike tider er jeg litt i tvil.

Luftsirkulasjon er alltid bra og særdeles viktig når temperaturen er i området omkring 0 grader C. Du har litt informasjon her: http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=140 og her http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...93?OpenDocument. Dersom du søker på "sopp" her på Båtplassen får du sikkert mange andre henvisninger.

Se også denne: http://www.allergiviten.no/utskrift.asp?ID=4152

Forøvrig ser jeg at vi har flere lange tråder som omhandler lufting og fuktighet i båten, bl.a. denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=237

Hej, InterTC och Roald,

Ja det finns säkert en massa erfarenheter, och jag kan bara berätta mina, rätt eller fel.

Jag har haft båtar stående under pressening i 30 år, och aldrig gjort någon extra ansträngning för ventilationen.

All sommarutrustning i form av sängkläder och båtkläder kvar i båten, inga ansträngningar att ställa dynor på kant etc, alltid haft alla luckor stängda och låsta, inga speciella luftspalter kring presseningen, inga torrbollar, ingen värme mer än när jag varit i båten och jobbat.

No nothing.

Utom möjligen torrt i kölsvinet och rent i båten.

Och tur eller vad, men jag har aldrig haft några fukt eller mögelproblem.

Och efter ordentlig uppvärmning av båten har jag utan problem kunnat lägga mig och sova i sängen efter sjösättningen....

Jeg sakser ut noen deler fra et svar i Båtliv angående fuktighet i båten, se http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=187884.

Mugg oppstår i dårlig ventilert båt når fuktigheten overstiger vel 80 prosent og temperaturen er over fem varmegrader.

Jeg er litt usikker på hvor korrekt verdiene er for relativ luftfuktighet (noen setter grensen på 75 %) og temperatur (noen setter temperaturen et par grader lavere). Det kan være at ebonita har båten i et klima med litt høyere tempereatur og/eller lavere relativ luftfuktighet?

Citat Roaldbj: Det kan være at ebonita har båten i et klima med litt høyere tempereatur og/eller lavere relativ luftfuktighet?

Ja kanhända, men mest känns det väl ungefär lika rått, fuktigt och kallt på vintern i Malmö som i Oslo...

Och jag tror att det är ganska vanligt att göra luftspalter, använda torrbollar och ta hem allehanda dynor och sängkläder i mina trakter oxå.

Men jag gör det inte.

Edited by ebonita (see edit history)
[/i]Och jag tror att det är ganska vanligt att göra luftspalter, använda torrbollar och ta hem allehanda dynor och sängkläder i mina trakter oxå.

Men jag gör det inte.

I vår gamle Nord West som var isolert inv. hadde jeg de samme synspunktene og erfaringer som deg. Sengklærne var tørre og fine uten spesiell lufting enn den ventilasjonen som båten hadde.

I vår Grand Banks er det stikk i mot. Her surrer og går luftavfukteren året rundt og trekker ut fuktighet. Med andre ord, båten er for tett. Mer ventilasjon skal settes inn til våren. Vår elektriske luftavfukter gjør en glimrende jobb her.

Jeg er svært opptatt av å finne gode løsninger for dette problemet.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hej Astor,

Luftfuktigheten kan såvitt jag förstår sänkas med värme eller luftcirkulation. Enklast så länge man har tillgång till ström.

Värme kostar ju ganska mycket ström, och värmen är ju inte alltid önskvärd.

Ett billigt sätt att ventilera båten när den ligger med landström är att installera en eller två kanalfläktar, t ex Clas Ohlson 32-3122 (c:a 800:-), och suga t ex i toalett och sovutrymmen. Jag har två sådana i min nuvarande båt, och det sänker luftfuktigheten i sovutrymmena och drar ut imman efter att man har duschat, vilket t ex märks tydligt genom att det blir mindre kondens på fönstren. Denna typ av fläkt går tyst och drar lite ström - samt är dessutom konstruerad för kontinuerlig drift. Man kan gömma dom bakom garnering eller i ett skåp och leda luften i vanliga 100 mm ventilationsslangar ut t ex dolt i motorgälarna. Hörs knappt.

Jag låter dessa fläktar gå så länge jag har landström dvs hela sommaren, men på vintern har jag ström bara när jag är i båten.

Edited by ebonita (see edit history)

Har hatt tett presening (transportpresening) over båten sist vinter da båten var på land,det ble så mye kondens inne, og no står båten på land igjen, og eg tør ikke å legge presening over. :nonod:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Har hatt tett presening (transportpresening) over båten sist vinter da båten var på land,det ble så mye kondens inne, og no står båten på land igjen, og eg tør ikke å legge presening over. :nonod:

Merkelig,jeg har hatt båt i 30sesonger,aldrig tatt med noe hjem,aldrig et problem.Forutsettninger er etter min mening;Alltid tørt kjølsvin-rent som mulig i båten-alle ventiler stengt.Tett presenning i begge ender.1stk tørrball i hvert "rom".400Watt varmovn på fra nå og til mars.

Jeg er helt overbevist om at den "gamle myten" om gjennomlufting IKKEer av det gode.Tenk dere alle de råe,tåkete/fuktige dagene vi har her,spesielt på Østlandet/sørlandet/Oslofjordområdet :nonod: Alt denne råe lufta trekkes ned i båten.Ikke bra. :nonod:

Tett båt+noe varme+tørrballer :cheers:

mvh

femail

En åpning f.eks foran gjør susen og problemet med kondens og fukt under presenningen nærmest fordufter, iallefall her nord.

(nei bildet er ikke tatt nettopp)

front2.jpg

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mål luftfuktigheten inne i båten. Vet ikke hvor nøyaktige slike målere fra Clas Ohlson er, men jeg logger max. fuktighet og min. temperatur hver gang jeg er i båten for å sjekke. For å si det slik, etter å ha sett både 80 og 90% endel ganger med 4 tørrballer og diverse forsøk ble det strøm i båten for min del. Nå har jeg båten ute på vinteren, med frostsikring(varme på termostat), avfukter, og strøm til lys og tyverialarm. Luft fuktigheten ligger nå på 40-50% hele året, dvs. når vi ikke er på tur og har dradd ut landstrømmen. Kjølsvinet er alltid knusktørt, og uten å være noen ekspert på skrogfukt, vil jeg jo gjette (håpe) at skroget med 6 strøk epoxy primer nærmest tørker fra innsiden selv når båten er på vann. Uansett blir det en måned på land i mai annethvert år.

Ikke noe tvil om at mugg/svartsopp er en reell problemstilling. Hadde littegrann for noen år siden, men etter at jeg satte inn en elektrisk avfukter er problemet eliminiert. Ellers er jeg enig i at vask og tørk innvendig er et must før båten pakkes inn..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Er så enig med deg fem@il,

Gjennomluftning skaper høy fuktighet. Tett båt med noe varme på er absolutt å anbefale....da holder båten seg tørr og fin,og med en rel. fuktighet på rundt 50.

Jeg har opp gjennom årene prøvd ut det meste, og tidligere var fukt med tilhørende.....alltid et problem, men etter jeg lukket alt og satte på litt varme er problemet borte, gjennom hele vinteren.

:smiley:

Hei,

Det er kanskje kjent men det skader ikke å gjenta.

I de siste 2 årene har jeg under vinteropplaget benyttet 2 presenninger, en ny og tett innerst og en eldre ytterst.

Forskjellen er "dramatisk" mhp. fuktighet under presenningen. I perioder med skiftene og fuktig vær kan jeg dra handa over innsiden av duken og det er helt tørt.

Før når jeg benyttet kun en rant kondensen av presenningen.

Jeg har bare ventiler og luker på gløtt ellers 3 store / saltsekker m. bøtter under rundt om i båten.

Hilsen Trude III

Trude III

Som TrudeIII

Har også vært plaget med at presseningn har vært veldig våt innvendig. Selv med god utlufting i begge ender.

Jeg prøvde meg med 2 preseninger over Balticen sist vinter.

Tok av kalesjen, og lagde ett "telt" av en lett pressening over uteplassen. Midten av teltet heiste jeg opp og festet i mønestanga til hovedkalesen.

Lagde noen hull der i toppen både for å få festet prsseningen og for å få fukt som steg opp ikke skulle stange i presseningen.

Fungerte over all forventning. Ytterpresseningen var fortsatt like fuktig den, men inne teltet var tørt. Og det var ikke antydning til noe fukt i båten.

Anbefales

PS. Jeg hadde ingen form for varme i båten under opplaget.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Gjennomluftning skaper høy fuktighet.

Hva gjør en på sommeren når sola går ned? Kalesjen kneppes igjen pga fuktighet. Min erfaring er det samme med for mye lufting på vinteren. Nå har vi en ekstrem temperatursvingning rundt nullpunktet her sør noe som er ideell for mye fuktighet.

Jeg knepper igjen det meste, tørrballer, dobbel pressening, uten varme, har fungert ok.

Har erfart omtrent det samme som Oteren. Når det er høy luftfuktighet p.g.a. høststormer, regn og det som verre er....så må båten pakkes godt. Hvis ikke slår formelig fukten inn i båten. Dobbel presenning hjelper, fordi vannet da kondenserer på den ytterste og den innerste forblir tørr.

Bruker tørrballer og holder alle luker tette. Bruker ikke varme i båten og har ikke hatt problemer med fuktskader inntil nå. Men jeg klarer ikke å holde fuktighetsnivået nede på 50%. Spørmålet er om det egentlig er nødvendig........

Har heldekkende presenning . den er speialsydd for båten med 2 "lufteventiler" i hver side og åpen helt i front. Bruker noen tørrballer og en lite ovn som holder tempen ganske jevn.. det er nok her kjernen ligger, med jevn temp. Tar ikke ut noen ting av båten, og den er tørr og fin.. Øl lar jeg stå, så jeg kan kose meg når jeg kommer i båten, Det er jo såpass kaldt at man ikke trenger kjøleskap nå :lol::lol:

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg ser nå at det kommer mindre vann i luftavfukteren nå enn i sommer. Jeg har stående på 500 watt ombord, noe som gir en jevn lunk i hele båten. I sommer måtte avfukteren tømmes annen hver dag.- Nå kan den stå på hele uken uten at den går full. Luftfuktigheten ligger på rundt 50 % i disse dager.

mvh Astor

Jeg skal ikke blande meg inn i hvordan du bruker luftavfukteren. Fysikkens lover er slik at lufta inneholder mye mer faktisk fuktighet når lufttemperaturen er høy sammenlignet med når lufttemperaturen er lav. Jeg har vært i båten flere dager nå, og har brukbare luftfuktighetsmålere. Den relative luftfuktigheten i salongen varierer mellom 45 - 60 %. Det er ikke noe problem å ta ut 3 liter vann i døgnetr - slik at jeg kommer ned i 40 % relativ luftfuktighet - men hva er poenget?

Hver gang jeg åpner en av dørene tilfører jeg båten mye ny fuktighet. Det må kanskje være noe grunnleggende feil med luftsirkulasjonen ombord hos deg når du tar ut så mye fuktighet? Jeg kjenner ikke igjen tallene.

Lykke til med kontroll av luftfuktigheten ombord i vinter.

Det aller meste av fuktigheten ombord er jo ikke i form av luftfuktighet, men som vann bundet i materialer (madrasser), kjølrom osv. Så om man slipper inn en skikkelig dose med frisk luft vil ikke dette øke vannmengden ombord vesentlig, men det er klart at hvis det hele tiden tilføres ny fuktig luft vil avfukteren ta ut mye vann. Jeg har prøvd meg på noen regenstykker, men siden det er noen år siden sist jeg drev med sånt er det kjekt om noen kontrollregner:

Hvis man har en båt med innvendig volum på 50m3 vil vannmengden i lufta totalt være følgende:

Ved 0 grader C: 1 dl ved 50% RH, 1,5 dl ved 75%RH og 2,5 dl ved 100%RH

Ved 10 grader C: 2 dl ved 50% RH, 4,5 dl ved 100% RH

Ved 20 grader C: 4 dl ved 50% RH og 8,5 dl ved 100% RH.

Det vil si at om en på en høstdag med 10 grader C lar luftfuktigheten øke fra 50 til 100% vil den tilførte vannmengden være ca 2,5 dl.

Et annet viktig poeng er at det er viktig å holde båten fri for salt. Salt vil trekke til seg fuktighet og er således noe skitt å få i sengetøy og madrasser. Jeg slipper aldri barna til seng uten en dusj hvis de har badet i sjøen.

Edited by Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg skal ikke blande meg inn i hvordan du bruker luftavfukteren. Fysikkens lover er slik at lufta inneholder mye mer faktisk fuktighet når lufttemperaturen er høy sammenlignet med når lufttemperaturen er lav. Jeg har vært i

Som jeg skriver så er det LITE vann i beholderen nå enn i sommer. Jeg har stillt avfukteren på 50 %. Jeg er som som kjent i båten hver dag og tømmer ut det som måtte komme i beholderen og er komfortabel med det. I sommer var det som før beskrevet endel MER vann i samme avfukter. Jeg leser at flere opplever det samme i sine båter. Uansett hvem som måtte ha lite eller mye så er denne avfukteren et godt hjelpemiddel for et behagelig inneklima ombord. Jeg har en ovn stående på 500 watt ombord noe som tilsier lite variasjon av innetemperaturen.

Lagt til: Framtia! Meget god forklaring på dette med fuktighet i båt.

mvh Astor

Har en seilbåt på 35 ft som ligger på sjøen hele året Er veldig fuktig om vinteren her ytterst ute på trøndelags kysten. Ifjor lot jeg oljeovnen (Refleks) ombord brenne hele vinteren, luft fuktigheten ombord lå da på ca 50-60%. Med diesel prisene idag er dette uaktuelt. Bestilte en RUBY DRY luftavfukter, tettet alle luftinntak og startet den for en uke siden. Lufft fuktighet ombord var da 84% (Claes ohlson måler), de første par dagene gikk avfukteren for fullt, tømte vannsamleren et par ganger. Monterte en slange ifra avfukteren direkte ned i kjølen på mandag, var ikke ombord før nå i dag (lørdag).

Avfukteren gikk da på laveste nivå, luftfuktigheten ombord var da 50%, avfukteren er stillt inn på 60%. Ikke noe særlig økning i kjølsvinet, avfukteren vedlikeholder bare nå.

Jeg er overbevist ! Dette er tingen å ha ombord hvis båten ligger i et fuktig/rått klima.

Prisen? Kr 3100.- levert på døra.

Edited by Roy (see edit history)