Jump to content

Arbeid med elektrisk utstyr i båt


snekkegutt

Recommended Posts

Hei, er det noen som helst fare forbundet med bruk av elektrisk drill og andre elektriske apparater i båt som ligger i havna?

 

Jeg har landstrømssentral med jordfeilbryter og automatsikringer, og støpsel til 230V via den.

 

Spiller det noen rolle om jeg tar strøm via sentralen eller bare bruker vanlig skjøteledning fra brygga?

 

 

Går det også greit å pumpe diesel med "drillpumpe", altså slik som man fester på drillen ?

Ingen fare med det?

 

 

 

mvh

Classic

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den drillpumpen du refererer til. Ser ikke noen problemer med en. Ellers er det en ekstra trygghet at du har jorfeilbryter der du kobler til utstyret du bruker i båten.

 

Saltvann leder strøm og det er det mye av rundt båten din! Jordfeil bryter vil kutte strømmen om du er så uheldig å miste noe i sløen el.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Med normal forsiktighet går det greit.

 

Det eneste du må innprente deg selv: "Faller jeg i sjøen  -  så slipp drillen fortere enn fort!"

 

Jeg kjenner en som gikk i sjøen sammen med den vinkelsliperen han holdt i hendene. Den øvelsen kan ikke anbefales.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Og en annen ting: Ikke bor hull i skroget under vannlinjen. Dette skulle egentlig under "gode historier". Hadde en kompis som skulle legge inn slager for Webasto varmer. Snudde seg en halv tørn feil og kjørte en 110 mm hullsag gjennom skroget.

Hvis det skjedde mens båten lå på sjøen, så fikk han sett i praksis det som Chinacrew kalte for "Water from outside comma inside!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...