Jump to content

Hvilken kartmaskin kan en bruke disse ENC kartene.

Trond Aasvoll

Recommended Posts

Her er det vist kommet noen nye elektroniske kart igjen, eller har det ikke? :confused:

Det blir mer og mere vanskelig å vite hva en skal satse på når det gjelder kartmaskin og elektroniske kart.

http://www.abcnyheter.no/node/76303

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

ENC(Electronic Navigational Chart), som er offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon, er i utgangspunktet produsert for bruk i ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). Et typegodkjent ECDIS med ENC kan erstatte offisielle og oppdaterte papirkart når det for norskflaggede fartøy benyttes et ekstra typegodkjent ECDIS med uavhengig strømforsyning som back-up.

For lystbåtbruk kan for eksempel kartprogrammet SeaPro 3000 Lite + for PC til ca. kr 3000,- inkludert moms, vise ENC. Prisen på ENC-kartceller avhenger blant annet av hvor lenge man vil abbonnere på oppdateringer, og selvsagt hvor stort område man trenger kart for. For om lag ett år siden, sjekket jeg pris for ENC for strekningen Stavanger-Ålesund, og den ville bli ca. kr 3000,-/4000,- med merverdiavgift med laveste abbonementstid. Man beholder likevel kartene etter utløpet av abbonementet for oppdateringer.

Kartpakken Livechart som brukes i kartprogrammer fra SeaPro, er ikke offisielle og oppdaterte ENC, men bygger på samme rådata. Selv bruker jeg SeaPro 3000 Lite med Livechart for hele Norge på en bærbar PC. Dette kostet meg bare kr 1500,- inklusive moms, for både de elektroniske kartene og PC-programmet.

Her er en liste over distributørnettet til PRIMAR hvor man kan få kjøpt ENC:

List of distributors

Det er mange tråder på forumet som omhandler elektroniske kart, både ENC og andre elektroniske kart, likens kartprogrammer.

Redigert for skrivefeil.

Edited by Capitaine (see edit history)

Hei,

Jeg synes heller ikke at disse kartene er avskrekkende dyre. For meg blir dette bare småpenger i det totale båtbudsjettet. Kart er tross alt noe av det viktigste hjelpemiddelet vi har ombord. Men jeg er joe helt enig i at det er litt merkelig at dettte er nesten gratis i våre naboland