Jump to content

Er USA importert tilhenger mulig å registrere?

Executive

Recommended Posts

Vi fikk kjøpt en amerikansk henger, det er en enaksla henger uten brems, denne er godkjent og har vanlige skilter, den er tilogmed godkjent på disp til 1000kg last. Det var ikke vi selv som fikk den registrert, men han fra larvik vi kjøpte den av. Har hørt at dersom du går til biltilsynet på østlandet så pleier det og gå greit og få registrert de, mens min erfaring (fra litt større hengere, boggi med hydrauliske bremser) er at her i Arendal er de helt umulig og få registrert. Har nå kjøpt en nesten lik henger, så må bare "miste" skiltet nå, så får vi skilt på begge :wink:

Bavaria.Morten: vår henger er det ikke byttet lys eller noe annet på, er helt orginal.... Den ble etter hva jeg har hørt, kjørt opp til registrering med en amerikansk bil, som hadde 4pins kobling.

Redigert av csvirus (see edit history)

Vi har en Amrikansk henger med hydrolisk brems , uten å undrsøke dette ordenlig fikk vi forståelsen av att bremsesystemet måtte endres om den skulle registreres.

Amrikanske biler og hengere har ofte gule markerinslys lys forover , I Norge må disse hvære hvite.

En slik uregistrert henger kan kalles tralle og brukes over korte avstander , er usikker på hvor kort en kort avstand er i kilometer.

Guest Avmønstret#

Ble stoppa med uregistrert, tom, henger da jeg skulle ha opp båten sist år. Dette er en hjemmelaga opplagshenger med drag for bil og full belysning, type magnet fra CO. Eneste jeg tror er en mangel er at hengeren mangler er skjermer, og att den ikke har aksling, men ordentlig luftgummehjul som står på noen bolter med en splint på andre enden. Tror man får kjøpt denne løsningen på Biltema nå.

UP var mildt sagt gretten, jeg forklarte som sant var at dette gjorde jeg hver vår og høst og att jeg måtte kjøre en mil hver vei med denne hengeren for å få opp/ut båten. Veien jeg kjører har 60-70 og 90 sone.

Forstod det sånn at det var på hengende håret at jeg skulle få bot, og hvis han så meg en gang til med den hengeren osv..

Så det gikk greit det, men fikk vel ikke akkurat inntrykk av at jeg var på en lovlig ferd langs landeveien :lol:

Og kan man bare sette på ett prøveskilt for å kjøre "lovlig". Uholdbart hvis du skal tralle mye, men en gang om våren og en gang om høsten kan kaskje det være ett alternativ?

Hadde prøveskilt nå nylig til den nette sum av kr 225,- pr døgn.. Det var riktignok på bil men kjenner jeg veguvesenet rett koster det like mye uansett hva du vil ha skilt til. Det er tross alt fryyyyyyktelig mye arbeid og kostnader forbundet med å printe ut sånne merker..

.

.

bmhe

Hadde prøveskilt nå nylig til den nette sum av kr 225,- pr døgn.. Det var riktignok på bil men kjenner jeg veguvesenet rett koster det like mye uansett hva du vil ha skilt til. Det er tross alt fryyyyyyktelig mye arbeid og kostnader forbundet med å printe ut sånne merker..

Prøveskilta koster såpass fordi at de har forsikring for pålydende dag. Og siden det er så mange, unskyld uttrykket, idioter som kjører på andre og ting med vrak og dermed bruker forsikringen, blir det dyrt :wink: ...

Bare husk på at det ikke er kasko på prøveskilt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Har vært gjennom hele mølla.

Det er i praksis ulønnsomt å bygge om en US henger, må bytte aksler, drag og lys. Av meg krevde de også dokumentasjon på vekt, dvs styrkeberegning av selve bjelkene. Dette var BT i Oslo.

Prøveskilt? Absolutt forbud mot å ha last på henger som har prøveskilt. Tror du risikerer sertifikatet, og du påtar deg et enormt økonomisk ansvar ved en ulykke. Ikke gjør det.

Det går vel å bruke hengeren også uregistrert. Forutsetter da bare mindre/korte transporter. Så lenge det er lystavle bakpå hengeren samt at du flytter bilens skilt bakpå, må det vel gå an å kalle doningen for tilhengerredskap. Er vel ikke lov å kjøre fortere enn 30km/h. med en slik ekvipasje.

I nøden er jo dette en mulighet. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...