Executive Startet 24.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2008 Mange USA båter leveres på tilhenger. Er disse registrerbare i Norge? Har noen erfaring med dette? Hva må endres? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
OT-flyktning Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Min MacGregor ble levert på henger. Bruker hengeren bare som opplagsvogn. Alt jeg har hørt så langt er at det koster mer enn det smaker å få hengern registrert. De som virkelig skal bruke båten på hengern kjøper en europeisk og tilpasser den. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Jeg registrerte om en slik henger for noen år siden. Jeg måtte bytte draget og aksel for det manglet noe stemplig av vekt ol. Det må også monteres lys etter norske regler. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
csvirus Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Vi fikk kjøpt en amerikansk henger, det er en enaksla henger uten brems, denne er godkjent og har vanlige skilter, den er tilogmed godkjent på disp til 1000kg last. Det var ikke vi selv som fikk den registrert, men han fra larvik vi kjøpte den av. Har hørt at dersom du går til biltilsynet på østlandet så pleier det og gå greit og få registrert de, mens min erfaring (fra litt større hengere, boggi med hydrauliske bremser) er at her i Arendal er de helt umulig og få registrert. Har nå kjøpt en nesten lik henger, så må bare "miste" skiltet nå, så får vi skilt på begge Bavaria.Morten: vår henger er det ikke byttet lys eller noe annet på, er helt orginal.... Den ble etter hva jeg har hørt, kjørt opp til registrering med en amerikansk bil, som hadde 4pins kobling. Redigert 24.Oktober.2008 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Jeg bygde en varehenger av et gammelt campingvogn-understell for 3-4 år siden. Den var det ikke noe problem å få registrert. Ta en telefon til biltilsynet og spør dem. Min erfaring er at man får god hjelp med spørsmål der... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Tror problemene skyldes at amerikanerne på større hengere bruker hydrauliske bremser som faktisk fungerer som brems. I Norge godkjenner man bare mekaniske bremser av det slaget som enten ikke virker eller som låser hjulene ved oppbremsing. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
fiskebat Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Vi har en Amrikansk henger med hydrolisk brems , uten å undrsøke dette ordenlig fikk vi forståelsen av att bremsesystemet måtte endres om den skulle registreres. Amrikanske biler og hengere har ofte gule markerinslys lys forover , I Norge må disse hvære hvite. En slik uregistrert henger kan kalles tralle og brukes over korte avstander , er usikker på hvor kort en kort avstand er i kilometer. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 En slik uregistrert henger kan kalles tralle og brukes over korte avstander , er usikker på hvor kort en kort avstand er i kilometer. Er det noen som kan regelverket her? Har også hørt at man får kjøre uregistrert båttralle til og fra opplag. men hva er egentlig lov?? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Honduras Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Og kan man bare sette på ett prøveskilt for å kjøre "lovlig". Uholdbart hvis du skal tralle mye, men en gang om våren og en gang om høsten kan kaskje det være ett alternativ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Ble stoppa med uregistrert, tom, henger da jeg skulle ha opp båten sist år. Dette er en hjemmelaga opplagshenger med drag for bil og full belysning, type magnet fra CO. Eneste jeg tror er en mangel er at hengeren mangler er skjermer, og att den ikke har aksling, men ordentlig luftgummehjul som står på noen bolter med en splint på andre enden. Tror man får kjøpt denne løsningen på Biltema nå. UP var mildt sagt gretten, jeg forklarte som sant var at dette gjorde jeg hver vår og høst og att jeg måtte kjøre en mil hver vei med denne hengeren for å få opp/ut båten. Veien jeg kjører har 60-70 og 90 sone. Forstod det sånn at det var på hengende håret at jeg skulle få bot, og hvis han så meg en gang til med den hengeren osv.. Så det gikk greit det, men fikk vel ikke akkurat inntrykk av at jeg var på en lovlig ferd langs landeveien Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Og kan man bare sette på ett prøveskilt for å kjøre "lovlig". Uholdbart hvis du skal tralle mye, men en gang om våren og en gang om høsten kan kaskje det være ett alternativ? Hadde prøveskilt nå nylig til den nette sum av kr 225,- pr døgn.. Det var riktignok på bil men kjenner jeg veguvesenet rett koster det like mye uansett hva du vil ha skilt til. Det er tross alt fryyyyyyktelig mye arbeid og kostnader forbundet med å printe ut sånne merker.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Kjetil1 Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Hadde prøveskilt nå nylig til den nette sum av kr 225,- pr døgn.. Det var riktignok på bil men kjenner jeg veguvesenet rett koster det like mye uansett hva du vil ha skilt til. Det er tross alt fryyyyyyktelig mye arbeid og kostnader forbundet med å printe ut sånne merker.. Prøveskilta koster såpass fordi at de har forsikring for pålydende dag. Og siden det er så mange, unskyld uttrykket, idioter som kjører på andre og ting med vrak og dermed bruker forsikringen, blir det dyrt ... Bare husk på at det ikke er kasko på prøveskilt... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Moyja Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Biltilsynet i Norge godkjenner ikke bremsene på Amerikansk produserte hengere. Men du kan fjerne bremsene og få den godkjent uten noe problem. ( :headbang: molboerland) En kamerat av meg har gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Man får vel ikke lånt prøveskilt på noe som ikke har enten et registreringsnummer eller understellsnummer som referanse? Jeg skulle hente hjem en opplagshenger, ringte Statens Vegvesen og uansett hva jeg kverrulerte med kunne jeg bare glemme å dra en uregistrert henger langs veien... Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Dere må bruke traktor,dem kan dra allting lovlig.noen gang sett purken bry seg med en bonde og det han drar på?For meg virker det som dem kan gjøre hva dem vill. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 (redigert) på norske hengere står det et vekt stempel på aksler, dette står det ikke på amrikanske hengere.. De krever dokumentasjon på hva hengeren tåler av vekt Redigert 24.Oktober.2008 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Kjelli Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Og kan man bare sette på ett prøveskilt for å kjøre "lovlig". Uholdbart hvis du skal tralle mye, men en gang om våren og en gang om høsten kan kaskje det være ett alternativ? En har ikke lov til å ha last på em henger som går på prøveskilt. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Er ikke det en gammel myte da? Som at man ikke kan ha passasjerer i bilen ved prøvekjøring...(?) Skal man teste en henger må man jo kunne teste med den lasten den er ment for Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Kjelli Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Nei, sjekket dette for 4-5 mnd siden, kjøpte minigraver på maskinhenger, måte leie en annen maskinhenger til å dra hjem minigraveren på, så kunne jeg dra hjem den andre maskinhengeren på prøveskilt. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Vegvesenet... Bra du sjekka det, sånne ting er greit å vite. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Bayliner 2655 Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 FINN-kode: 15256374 her finnes bilde av en amer. henger med hydr bremser reg i norge Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Har vært gjennom hele mølla. Det er i praksis ulønnsomt å bygge om en US henger, må bytte aksler, drag og lys. Av meg krevde de også dokumentasjon på vekt, dvs styrkeberegning av selve bjelkene. Dette var BT i Oslo. Prøveskilt? Absolutt forbud mot å ha last på henger som har prøveskilt. Tror du risikerer sertifikatet, og du påtar deg et enormt økonomisk ansvar ved en ulykke. Ikke gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Min svoger lånte bort sin uregistrerte USA henger til en nabo, naboen kræsja hengeren totalt. Han fikk dekka det på bilforsikringa med et fratrekk på ca 20% tror jeg det var. Kanskje greit å sjekke med forsikringsselskapet? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
motor Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Det går vel å bruke hengeren også uregistrert. Forutsetter da bare mindre/korte transporter. Så lenge det er lystavle bakpå hengeren samt at du flytter bilens skilt bakpå, må det vel gå an å kalle doningen for tilhengerredskap. Er vel ikke lov å kjøre fortere enn 30km/h. med en slik ekvipasje. I nøden er jo dette en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Er det en gyldig regel motor? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.