Jump to content

Hvor ligger antennene til Kystradiostasjonene


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Det er greit å vite hvilke kystradiostasjoner vi har og hvilke frekvenser/kanaler de bruker i vårt området.

 

For mitt vedkommende så er det av stor intresse å vite hvor senderne er fysisk plassert, da med tanke på rekkevidde med bare VHF hådapparat (Simrad HT50).

 

Finnes det noe oversikt over dette eller er det noen som kan lede meg inn på rett kurs.

 

:crazy:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe oversikt over dette eller er det noen som kan lede meg inn på rett kurs.

:seeya:

"Rett kurs", ja hvis du har gått på kurs og fått ditt VHF-sertifikat så har du sikkert støtt på det som heter "Kanalplan". Denne står nemlig i den nye læreboken, den leveres ut gratis fra Telenor  -  og du kan selvfølgelig laste den ned her i dette utmerkede forum. Du finner den på medlemssidene. Men pass på at du finner den siste varianten: kjennetegnet er at Bergen Radio, Ørlandet Radio og Farsund Radio er lagt ned fra nå i vår.

 

Lykke til med ny VHF!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja da, ja da, jeg har VHF kurs og jeg har både kanalplan (ny revidert) og alle arbeidsbøkerne, men det var ikke de jeg spurte etter.

 

Jeg er også klar over at Ørland Radio ligger på Ørland og at Florø Radio ligger i Florø, men de har selvfølgelig mange fjernstyrte antenneanlegg ut over dette langs kysten.

 

Hvor er sender- og mottakerantennene til Kystradiostasjonene fysisk plassert?

 

Det kan selvfølgelig hende at de trekantene på kanalplanen betyr at det er der antenneanlegge er plassert. :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det kan selvfølgelig hende at de trekantene på kanalplanen betyr at det er der antenneanlegge plassert. :seeya:

"Just presis!" ville nok vår gode venn Gunga Din ha sagt  :lol:

 

Trekantene ligger nemlig der for å markere plasseringen av de forskjellige fjernstyrte anleggene. I tillegg kan du bruke din lokale geografiske kunnskap til å pønske ut hvor de virkelig fysisk er plassert; de er oftest på en fjelltopp, sammen med noen andre Telenorinstallasjoner enten for TV, for mobiltelefon, eller lignende.

 

Lokalt her hos oss er det f.eks Steinsfjellet innenfor Haugesund, Boknafjellet, Lifjellet, osv...

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...