Enzo Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Lurer på hvor mye dere har å gå på i båsen i forhold til båtbredden båtskrog skrår jo gjerne litt inn så båten ikke er på det bredeste i utliggerhøyden , hva har folk av plass ? Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) På brygga mi har vi 4.5 meters plasser. Dette er imidlertid totalbredde, inkl halve utriggeren på hver side. De største som går inn der - med skohorn om man skal ha plass til en liten fender - er Hanse 400 og Oceanis 40. De er vel 4.00 brede begge to? (sjekk for sikkerhetsskyld) Red: gangvei kun på annenhver utrigger Edited October 24, 2008 by NOR_Gandsfjord (see edit history) Quote S/Y Surprise Link to post
finnarne Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Vet av erfaring at det ikke er gøy å ligge ved siden av en som lar båten sin gå halveis ut over gangveien/utrigger. Men ser du på bildet av bobeep, så ser du kanskje hva jeg mener. Selv har jeg god plass å gå på (i bredden), men ved siden av ligger det en scand ett eller annet som bruker hele plassen sin, og vel så det. At bugspydet i tillegg går halvveis over flytebrygga gjør ikek saken noe bedre. Det var hyggeligere når det lå en Carat 23 der... Edited October 24, 2008 by BoBeep (see edit history) Quote Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mariell Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har en plass med 4,5 meters lysåpning. Båten er 3,87 bred. Ikke mye innsving i skroget. syns plassen er passe bred for den båten. Jeg bakker inn. Så avstiverene på utliggerene, gjør at jeg må ha badeplattformen 60-70 cm ut fra bryggekanten. Hadde jeg ligget med baugen inn. så hadde baugspydet stukket over halve brygga. Og som BoBeep skriver så er ikke det helt heldig . Fare for at noen unger kan få veldig vondt i hodet. Å skalle i ett anker, kan jeg aldri tenke meg er noe særlig behagligt. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
andersm Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Lesestoff lignende tråder https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=33521 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3798 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25913 - anders m. Quote Link to post
runes Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Har 4,5 meter lysåpning med gangbare flotører på begge sider og 3,99 bred båt (3,99 på det bredeste som ikke er ved flotørene), ligger med rumpa inn. Tipper jeg har ca 40 cm på hver side på det trangeste (ca midt på båten), synes ikke det er for trangt. Edited October 24, 2008 by runes (see edit history) Quote Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sydvesten Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har 5 meters lysåpning og 10 meters utriggere.... men ingen båt for tiden... Den siste som var det var 3,97 i bredden og plassen virket da rimelig grei til denne båten.... en sjelden gang så var fendrene botri utriggerne om det blåste litt... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
C-marine Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Tror jeg har 3m brei bås til 1.65 m brei båt, 6m utriggere til 3.4m lang båt. Alt for stor, men har man jolle så blir man plassert der det er plass Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Sistestyrmann Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har en 4 meter plass med 3,70 i lys åpning , båten er 3,35 bred . Har godt med plass til fendre . Quote Link to post
Kjetil1 Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har 2,5 meters bredde og 2,3 meter bred båt ... De 2,3 er nok bedeste punkt oppe ved fenderlista, for når jeg fortøyer, får jeg akkuratt plass til fendere... Kjetil S Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Enzo Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 (edited) Har en 4 meter plass med 3,70 i lys åpning , båten er 3,35 bred . Har godt med plass til fendre . Altså 35cm til overs og god plass til fendre , interessant dette , jeg har 4,15lysåpning på min 4,5meters plass og har altfor mye plass med dagens båt på 3,42m , men da går det altså sikkert inn en 3,78 båt i min bås Edited October 24, 2008 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
Hansi Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har en 4 meter plass med lysåpning på rundt 3.70 - 3.80. Båten er 3.30 meter bred. Holder greit. Ytterst sjelden at det er noen problemer med å komme seg inn uansett vindforhold. Quote Link to post
Astor Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har en plass med 4,5 meters lysåpning. Båten er 3,87 bred. Ikke mye innsving i skroget. syns plassen er passe bred for den båten. Jeg bakker inn. Så avstiverene på utliggerene, gjør at jeg må ha badeplattformen 60-70 cm ut fra bryggekanten. Hadde jeg ligget med baugen inn. så hadde baugspydet stukket over halve brygga. Og som BoBeep skriver så er ikke det helt heldig . Fare for at noen unger kan få veldig vondt i hodet. Å skalle i ett anker, kan jeg aldri tenke meg er noe særlig behagligt. Nesten samme som Mariell. Min båt er 3.86 bred og jeg trenger rundt 4.10 i lysåpning for å komme meg inn. Båsen jeg ligger i er en 4.5meter og er akkurat passe. Vi bakker også inn. Vi har inngang til båten fra begge sider, samt akter. Den høye baugen gjør det vaskelig å komme ombord derfra. Mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sun Flyer Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Jeg har 4,40 meter lysåpning. Båten er 4,20. Det går greit, men hadde ikke skadet med mer plass. Det gnager litt i fendrene når det blåser. Jeg kan jo trøste meg med at det sikkert blir finere vær i mai... Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Suzumar Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Dere som har trangt med plass, bruker dere utliggerne (utriggerne) som ledere når dere går inn i båsen eller kommer dere inn i båsen uten å touche utriggerne? Quote Link to post
Hansi Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Bruker pysevispen for å komme inn ved ugunstige vindforhold. Ellers ikke. Har jo gjort manøvreringen noen ganger slik at en vet åssen båten oppfører seg ved de forskjellige vindforhold som måtte oppstå. Noen ganger kan en komme litt skeivt inn, da brukes pysevispen for å rette opp båten. Edited October 24, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
baatsman Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Har annskaffet 5,5 m plass. Vet aldri hva fremtiden bringer, og det er knapphet på store plasser. Båten idag er 4m bred Edited October 24, 2008 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
skippy Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Har 4 m. plass. Båten er 3,30. Har goood plass. Quote Link to post
Ask Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hei Båsen min har 4 m lysopning. Uteliggarane er 8 m. Hadde båten der sist vinter. Båten er 6,3, seksmeterogtredvecentimeter. Heldigvis har eg den innerste plassen, så det er berre å ha det eine skroget på innsida. Ask Quote Link to post
Astor Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Dere som har trangt med plass, bruker dere utliggerne (utriggerne) som ledere når dere går inn i båsen eller kommer dere inn i båsen uten å touche utriggerne? Det er fint med to motorer når man skal sikte seg inn. Bruker styrbord uterigger som mål og snitter denne. Den andre er utenfor synsvinkel. Hansi: Du har god trening med Nord Westen skønner jeg. Den er ikke alltid like grei å bakke med husker jeg. Mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
arkmarin Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Fra Småbåthavner AS fikk vi beskjed om at hver båtplass skulle ha en bredde målt som senteravstand, som er lik største båtbredde + 60 cm (gangbar/ikke gangbar utliggere). De som ønsker bredere plass kan få endret den etter eget ønske. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tuta Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Største bredde mellom utriggere er normalt største bredde på båten minus 10%. Altså, har du en båtplass med innvendig bredde på utriggere på 4 meter er maks bredde på båtens bredeste punkt 3,4 meter. Dette er en god regel som både ivaretar båteierne og ikke minst belastinger på brygga. Quote Link to post
Tuta Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 En mye brukt "regel" er båtens største bredde minus 10%, altså: Er det 4 meter mellom utliggerne er største bredde på båten 3,6 meter. Dette er en "regel" som både godt ivaretar båteier og ikke minst bryggeanlegget. Quote Link to post
Hansi Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hansi: Du har god trening med Nord Westen skønner jeg. Den er ikke alltid like grei å bakke med husker jeg. Som sagt den krever litt trening, og så må en være bestemt ved manøvrering. Prøver bestandig å analysere strøm, vær, vindforhold før jeg legger til. Har fast båtplass på sørsiden av flytebrygge ca midt på. Propell er høyregående slik at båten drar seg fint til babord når jeg skal ut fra bryggen. Ytterst sjelden at jeg har behov for å bruke baugpropell. Noen ganger kan en komme litt skeivt inn pga vind, et par kjappe justeringer med baugpropell er alt som skal til før båten retter seg opp. Quote Link to post
Astor Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Ser at du vurderer Viknes 1030. En flott båt! Hva med fb? Vi trodde aldri vi skulle kjenne oss hjemme på en fb. I dag benytter jeg meg så mye som mulig av fb. Nå som gradestokken kryper nedover kryper jeg inn i styrhuset og har på god varme. Men klart vi ser forskjellig på dette med lukket farkost også. God båtjakt! mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts