Jump to content

Flaps på Nidelv 24

SteinS

Recommended Posts

Hei. Jeg er på jakt etter brukt båt og ser spesielt på Nidelv 24 fot. Har funnet mange selvsagt, og noen av dem ser jeg har en noe kraftigere motor (ca 60 hk) enn det som er vanlig og disse har gjerne montert flaps på båten. Er det noen ulempe med å ha flaps på disse båtene? Er ny med båt og har ikke særlig peiling på dette selv, så fint om noen med litt erfaring vil svare ...

Edited by SteinS (see edit history)

Fordelen er bedre fart og at båten ligger finere i sjøen under fart, , ulempen er at den blir noe mer urolig med sjø bakfra (bølgene tar tak i flapsen og forsterker bevegelsene). Jeg har stor flaps selv, og tar gjerne ulempene med på kjøpet. Fordelene oppveier ulempene for min del, men dette er nesten noe som hver enkelt må vurdere...

En liten ulempe til: Når jeg ligger i havn og får store/krappe bølger bakfra, står spruten rett til værs bak båten! Vanligvis ikke noe problem, med mindre man sitter og spiser med kalesjen nede... :diving:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da vil jeg heller anbefale en båt som du ikke trenger flaps på, Joda 7500 er ca like stor som en Nidelv 24, og går helt fint uten flaps bak.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil...