John Martin Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Hei Fant båten min sunket ved havna i dag. Har en gammel 70 hk evinrude på hekken, som jeg gjerne vil redde. Hva bør jeg gjøre? Har sett en annen tråd på forumet, om en mindre motor som hadde lidd samme skjebne, men er usikker på om operasjonen er den samme for en betydelig større motor som denne. Har hørt jeg bør legge den i en balje med ferskvann, og ta ut pluggene, men hva bør jeg så gjøre? Må jeg demontere, eller er ikke dette nødvendig? Må den på verksted? Takker på forhånd for alle svar;) Quote Link to post
Ulv I Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Etter det jeg har lest, så virker det som at det gjelder å få opp motoren og dynke den inn med olje så raskt som overhode mulig. dvs ikke ta den opp og la den stå til neste dag, bedre å la den ligge i vannet til du kan ta deg av den. Ut med plugger og spyl godt med ferskvann, og dynk den i olje. 2-takts olje inn i sylindrene og vri på svingjulet. Dusj ellers all elektronikk osv med 6-66 som er en slags tynn olje på boks som bevarer ting. Kommer du til forgasserene, så ta ut dysa i bunnen slik at du får drenert forgasserne, la disse stå åpne og har du en tank med slange med pumpe på (håndpumpe) slik som pleier å være på mindre påhengsmotorer, så kan du pumpe ut vannet av slanger osv med å pumpe bensin inn, og selvsagt renne ut av forgasseren. Ikke bruk trykkluft i nærheten av forgasser og luftfilter, men kan sikkert brukes til å blåse ut vann av motoren ellers. Etter du har fått ut alt vann og satt alt inn med olje hadde jeg kjørt starteren litt for å fått ut alt fra sylindere, satt i pluggene og forsøkt å starte den opp for å latt den gå seg varm og god i ei balje med ferskvann. Når det var gjort, hadde jeg dynket alt utvendig inn med 6-66 igjen. Om dette er riktig løsning vet jeg ikke, men det er hva jeg ville ha gjort. :D Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Droll Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Må jeg demontere, eller er ikke dette nødvendig? Må den på verksted? Hvis korrekt førstehjelp er utført kjapt nok trenger du ikke å demontere motoren, men starteren kan med fordel demonteres og renses godt ( hvis ikke er sjansen stor for problemer senere ). Hvis motoren har vært i kontakt med bunn slik at den kan ha fått slam/sand/grus inn i motoren MÅ den demonteres og renses. Ha gjerne i litt ekstra olje på første tanken etterpå ( 4% hvis du blander, eller 2 % i bensinen hvis den har olje injection) dette for å få bygge opp igjen olje filmen innvendig. Kort sagt... fjern salt, drener alt av bensin i forgassere/slanger/pumpe...spyl godt med ferskvann, pøs på med smøring ( 6-66 5-56 eller lignende )...start motoren og kjør den varm ... Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
Ulv I Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 ( 6-66 5-56 eller lignende) Ehh, ikke 5-56, det ruster etterpå. 5-56 smører ja, men etterpå ruster det.. snakker av erfaring.. derfor er 6-66 bedre, eller den lagringsoljen du får på sprayboks på biltema. (at ikke dem endrer navn til altmuligtema) Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Moyja Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Dette hører nok ikke til i denne tråden men,,,,, Droll dere som stusler med gamle motorer, fant denne på blocket i dag kunne muligens være noe for dere ? http://www.blocket.se/vi/18748796.htm?ca=1_8_s Sorry at jeg brøt meg inn i denne tråden Quote Link to post
Droll Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Ehh, ikke 5-56, det ruster etterpå. 5-56 smører ja, men etterpå ruster det.. snakker av erfaring.. Er mulig det ruster etterpå, men innvendig i motoren kommer det en ordentlig olje film etter at motoren har blitt kjørt varm ++. derav ekstra olje i bensinen på første tank . Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
MVH Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Et slikt havari hendte meg når jeg hadde en 17 foter med 125 hk Johnsen påhengs på. Fikk opp båt og motor. Tok motor og delte den opp, dvs to nedre del av og så la selve motorblokka opp i badekaret i varmt vann med pluggene ute. Fikk skylt godt ut av den. Demonterte og renset forgasser osv. Det som ble ødelagt var noe av det elektriske hvor batteriet var tilkobletpå start relèt. Ellers gikk det bra. Quote Link to post
John Martin Posted October 25, 2008 Author Share Posted October 25, 2008 Takker for alle svar;) har tatt opp båten i dag, og lagt motoren i ferskvann (med stadig utbytting av vannet). Tenker å la den ligge slik et par dager før jeg gjør noe mer. Det har vært en voldsom overledning ved batteriet, som har ført til at plusskabelen har brent av. Minusen er stoppet av hovedstrømsbryter, så jeg håper dette ikke har ødelagt mye på motoren. ;) Quote Link to post
Draco24styling Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Leit når båter synker! Men hvor var hovedstrømsbryteren? Quote Norske båter er best! Link to post
John Martin Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Leit når båter synker! Men hvor var hovedstrømsbryteren? Mener på at denne var på minuskabelen. Plassert en halvmeter fra motoren elns;) Quote Link to post
Windy37GM Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Tenker å la den ligge slik et par dager før jeg gjør noe mer. Blir ikke det noe lenge? skylle bytte vann skylle, bytte vann osv 5-10 ganger også pøse på med oljen nevnt tidligere? For så å trekke på starter og til slutt starte? Det er ikke det å ligge i vann som fjerner saltvannet, det er gjennomstrømningen som fjerner saltet :-),mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
barentz Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Motorer er ikke konstruert for å ligge i vann. Etter at du har skylt flere ganger , få den opp.. ut med vannet inn med olje og prøv å få den i gang fortest mulig. Det ville jeg prøvd på. Quote Link to post
csvirus Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Starteren er som nevnt tidligere, viktig og åpne og rense, ta ut børsteholderen og rens de to skruene som holder den eller bytt de, da disse sørger for jordinga.... Har flere ganger vært ute for at disse er synderen til startproblemer..... Ta også av bensinpumpa og blås godt i trykkhullet til denne i blokka, her ligger det ofte en del vann. Personlig ville jeg tatt av forgasserne og fått disse helt renset med trykkluft, men om ikke du orker og ta den jobben så prøv og tapp ned og få start. Gå over alle elektriske koblinger, sjekk at ikke det ligger vann inni noen av de, og smør så opp med fett. smør også koblingene på coilen med litt fett. Har motoren powertrim? Da er det nok vann i powertrim-bryteren på kontrollboksen, denne er det lett og åpne og rense. Jeg ville også åpnet kontrollboksen og fått vasket denne og smørt den opp når den først er åpen. Smør også de elektriske koblingene med fett. Spray 666 i tenningslåsen. Quote Link to post
John Martin Posted November 2, 2008 Author Share Posted November 2, 2008 Flott at dere gidder å svare;) har tatt motoren på land og startet arbeidet. drenert forgasserne, åpnet og renset startmotoren og sprayet alle koblinger med 6-66. Problemet nå er at jeg ikke har peiling hvordan jeg skal koble det elektriske igjen for å få start. Måtte kappe en del kabler for å få motoren raskt av båten og i ferskvann, og nå står motoren og båten på to hvidt forskjellige plasser. Er det noen som vet hvordan jeg kan få start uten å måtte koble opp igjen alt til de opprinnelige ledningene på båten? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.