Jump to content

draco 17, hvor stor motor bør jeg ha?

tami

Recommended Posts

Min kammerat har installeret en V8'er i sin Draco 1700

http://horizonblue.dk/draco_1700_v8.htm

Hvis man hamrer gashåndtaget i bund, bliver man sendt til månen....Accelerationen er vanvittig.

Jeg vil nok mene at motoren er lidt for stor, man skal i hvert fald vide hvad man gør.

Når du vil marsche på 25-28 knob, er en 3,0L Mercruiser eller Volvo Penta nok lige i underkanten, selvom jeg mener at den motor giver den mest harmoniske båd.

Så der er kun en 4,3 V6'er tilbage. Hvis det er en Topless du har, skal du i gang med saven for at gøre plads til maskinen.

Alternativt kan du finde en Volvo Penta AQ 171, den 16 ventilede 4 cyl motor, hvis du tør. Jeg har læst, at den motor kan være mere problematisk end de alm 8 ventilede "skråliggere". Udstødningsmanifold kan t.eks. kun fås original, til Volvo priser.

Konklusion:

Har du mod på lidt arbejde med at bygge motorrummet om, er det en 4,3 V6'er du skal have, hvis kravet er 25-28 knob marsch.

Vil tro Mercruiser's 1.7L TD på 116hk kan passe bra i denne..? (Men kanskje ikke gi 28 knop på marsj..?)

Ellers, en 4.3 V6 er jo en fin motor som burde gi temmelig bra fraspark i denne båten...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En mercruiser 1.7dti 120hk diesel tror jeg er en fin maskin til denne båten.

Jeg har selv montert en slik i min selco 18. Toppfart 36 knop.

Vet egentlig ikke hva som er ideelt marsjturtall, men jeg ligger på 26-27 knop med 3500 o/min. Fult pådrag er 4400 o/min.

Denne maskinen er 30-40 kg tyngre enn volvo b18 installasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...