Jump to content

Vann i gearolje VP 290DPE

Thorlyn

Recommended Posts

Hei alle sammen..

Ved oljeskift på drevene idag så var styrbord drev fullt av vann :nonod:

Oljen var hvit som melk..

Belgen var like hel og tett så det har ikke kommet vann inn der..

Det har blitt kjørt med skadet propell over en tid, kan dette være årsak til vanninntrenging??

Drevet har ruslet 290 timer..

Total mengde med vannolje var ca 3-4 dl over maks..

Håper noen har svar :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Vannet har nok mest sansynleg komt seg inn på grunn av skadet propell. Når det er ubalanse i propellen, så får det den til å vibrere kraftig, og ødelegger aksling, lager og tetninger. Og skadene kjem fort. Om du er meget heldig, så trengs det bare å skifte propellaksling, lager og muligens tannhjul i nedre veksel. Og reparasjonene kjem på bare 25000,- :boxing:

Dersom det ikke er vann i belgen har vannet mest sannsynlig kommet inn ved propellakslingen eller ved girskifter. På 280 og tidlig 290 drev sitter det en dobbelvirkende simmering på akslingen til girskifter denne kan begynne å lekke grunnet slitasje som følge av groe på akslingen til girskifter. Antar at det er likt på ditt drev.

På propellaksling er det to simmeringer (en hver vei) disse kan f.eks bli ødelagt av sen, men dersom du har kjørt med dårlig propell kan dette gi slark i lagrene og lekasje.

Har du sjekket om det er slark i propellaksling på det drevet med vann i olja.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Den prisen som eg sa, er ikkje reell. Det var bare noko eg skreiv :sailing: Eg er 90% sikker på at o-ringer og lagera i nedre veksel må skiftast. Om det er bare her skadene holder til, så er det en smal sak å fikse selv om man kan å skrue og er gjort på en formiddag, men man bør ha nokon profesjonelle til å vurdere skadene.

Takk for svar :smiley: Før vi kjørte båten hjem så byttet de propell på VP verksted.. Mekanikeren sa at det ikke var tegn til slakk i lager når han kontrolerte dette.. Får bytte tettningene og få trykktestet det.. Den gamle propellen var total skadet så mekanikeren sjekket lagrene nøye. Får håpe det bare er dette...

Får ta en god kikk i morgen og bestille tettninger. Det første jeg gjorde idag var og tømme drevet for olje/vann og fyllte da på ny så ikke tæring fortsetter.. får krysse fingrene.. drevet er 2002 så det er vel noe av de siste VP 290 dreva.

En kompis av meg har et 290DP drev, Han var uheldig og bakket yttre propell i en stein, denne ble selvsagt skadet, og båten ble slept til havn. Ny propell ble montert, og sesongen ble fortsatt. Når båten skulle i opplag, og drevet på service, var det vann i olja. Etter sjekk, viser det seg at det var for mye kast i propellaksling, dette medførte at simringene bak propellen ikke tettet. Total kostad inkl propell 25000.-

Får håpe det ikke er så galt på drevet ditt, men få service folka dine til og sjekke drevet skikkelig. :flag:

Norske båter er best!

Lekasjen kan komme fra simring på girskifter eller påfyllin /avtapping det trenger ikke vere noen dyr reprasjon,sjekk at alle skruer er godt dratt til.

Dersom du har alu proppeller er det mye mindre sjangs for skade på akslinger enn om du har stålpropeller,alu propeller knekker lett.

Edited by snøgg (see edit history)

Det er alu propeller på båten ja.. Får håpe at det begrenser seg til en simmring..

Er det noen som vet om det mye arbeid og bytte tettningene på propellaksel?? hvis aksel er skjev så må jeg sende det bort da jeg ikke har verktøy til og utføre den jobben. Det er jo ganske så mye shims og nøyaktige toleranser så da får Framnæs maritime ta jobben..

Æsj får håpe det begrenser seg til tettninger.. Er jo utrolig at det har holdt da, hvis det er skjev aksel.. Jeg hentet jo båten på channel islands og kjørte hjem derfra. Det er jo en distanse på 910 nm og alt forløpte smertefritt. Når jeg prøvekjørte båten så satt den skadde propellen på og da merktes vibrasjoner godt.. men etter proppbytte så var den strøken. Får klokka aksel idag og skjekke lager. Er det noen som vet tolerenser på aksial/ radial slark??

Har DP 290 drev fra 1991. Har hatt vann i oljen og har skiftet tettninger selv. siste gang var i sommer. Fill fiskesen rundt propellene og tettningene ble ødelagt. Oljen var hvit som melk. Skiftet tettninger og alt ok med ny olje. Tror jeg gav ca. kr. 800 for tettningene. Jeg har dreid spesial verktøy ihht service manualen til VP slik at jeg får tettningen på plass på riktig sted. Ikke no stor jobb.

Jeg hadde skjev propellaksel når jeg kjøpte nåten min, og vann i olja.

Fikk en kamerat til å rette den på et mekanisk verksted, mener bytte- aksel kosta litt kroner.

Skifta simeringene og alt selv, og det holder enda. Husker ikke toleransen på aksel, men den er stygg-liten!

Vi fikk ikke min så rett som anbefalt, men rett nok tydeligvis! Fant toleransen og alt om drevet i manualen som jeg fant her inne en plass!

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Får klokka aksel idag og skjekke lager. Er det noen som vet tolerenser på aksial/ radial slark??

Se side 115 i verkstedhåndboka for 280- og 290 drev i Dokumentarkivet. Fremgangsmåte og tillatte avvik finner du der.

La oss få høre hva du finner ut.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei THORLYN

Har du et 290 drev eller et DPE drev. Etter som jeg forstår er dette to forskjellige drev.

Har selv en KAD32 med DPE drev fra 2003.

Før alt for mange henviser til forskjellige manualer.

Hei alle sammen. Ja det er et VP 290 DPE drev fra 2003. DPE er jo likt som de tidligere 290 dreva med unntak av eksos utløp og farge + noen andre små ting:smiley:

Har sjekka litt nå og finner ingen åpenbare feil så jeg skal ta det med ned til VP (framnæs maritime) for og trykkteste det. Ble beroliget av og prate med verkstmester da han trodde det kun dreide seg om en tettning :flag: Han var mest opptatt at jeg hadde fluschet drevet skikkelig så det ikke kom rust og det har jeg jo gjort :flag:

Som han sa.. vær glad det ikke var stålproppeller da hadde det vært kvelden for det drevet :eek:

290 betegnelsen står forøvrig for bellastningen det tåler etter hva jeg har skjønt.. 290 fotpund.

Edited by THORLYN (see edit history)

Jeg fikk en skade i to av bladene sent i sesongen i år. Ringte verkstedet jeg bruker og han sa at mente jeg kunne kjøre ut sesongen. Det som evt. ble skadet var simringene. De skulle byttes hver 500 time. Mitt har gått 400 nå så jeg tenkte at de kan byttes nå for sikkerhets skyld. Jeg merket dog ingen viberasjon i båten.