Jump to content

Trengs det marina i Tananger/Hafrsfjordområde?

Kjetil1

Recommended Posts

Har tenkt på at det finnes ikke marina/fyllemulighet for båter fra Tungenes og nedover til ca Sirevåg. Hvordan kunne markedet vært for en plass i feks Tananger eller Hafrsfjord? Er det en plass alle bare seiler forbi, eller plasker alle rundt på innsiden av Tungenes?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

På bilde i avateren å dømme, ser det ut som båten til kjetil1 har påhengsmotor, derfor sukket om dieselpumpa vil jeg tro.

I følge Båtmagasinets oversikt over gjestehavner for 2006/2007, så man man gå 500 m fra gjestebryggene til Hummeren hotel etter bensin. Det betyr bensinstasjonen. Denne avstanden er kortere fra indre havn.

Pumpe i Hafrsfjord hadde nok vært greit, men er redd det hadde blitt smalhans å drifte med de relativt få båtene med hjemmehavn her.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Det er godt Arnstein, at det er noen med dieselbåt som faktist vet at det finnes båter som går på bensin :wink: ...

Jeg husker da jeg var tenåring, prøvde noen seg på en marina, rett innenfor H-pannen i Hafrsfjord, med pumper og en liten butikk, der man kunne få kjøpt både litt mat og litt ting til båt. Altså det som man forbinder med en marina :wink: . Men det var jo før "alle" hadde båt, og den forsvant igjen.

Så grunnen til spørsmålet er jo å se om tiden har forandret seg... Det er jo ikke så gøy å gå fra havna med masse kanner hvis du skal fylle en 100 liter bensin, om det så er "bare" 500 meter :wink: ...

Kjetil S

Hei Kjetil1,

jeg ser av profilen din at du oppgir Time som bosted. Da tar jeg det nesten som en selvfølge at du kommer kjørende til båthavnen og jeg vil derfor tro at du er best tjent med å ta med deg en 20-liters Jerrykanne, eller to, når du allikevel kjører ombord.

Hvis noen skulle drive marina på et slikt sted så ville det bli både kort sesong og alt for lite besøk til at det var i nærheten av å lønne seg.

En annen fordel med å kjøpe på en "bilstasjon" er at du da kan nyte godt av den priskonkurransen som er mellom disse - og som du helt sikkert ikke ville få en liten lokal marina til å være med på . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Joda, det er nok noe slikt jeg gjør. Har 25 liters plastdunker og et ekstra lokk med en lang slange i som suger bensinen opp fra kanna og ned i tanken, og en kort slange som jeg blåser trykk i kanna med, slik at jeg benytter hevert-prinsippet...

Kjetil S

Ytre Hafrsfjort båtforening hadde for mange år siden pumpe, bensin og diesel, ytterst på moloen. I utgangspunktet var det bare for medlemmer, men jeg mener å huske at det var mulig å få kjøpt drivstoff for andre også. Utfordringen var selvsagt åpningstider, man var avhengig av at han som hadde nøkkelen var i nærheten. Jeg flyttet båten derfra for 15+ år siden, og vet ikke om denne muligheten fortsatt eksisterer. Jeg tror heller ikke det er noe særlig godt "business case" for en fullverdig marina i området.

Laholm

Ytre Hafrsfjort båtforening hadde for mange år siden pumpe, bensin og diesel, ytterst på moloen. I utgangspunktet var det bare for medlemmer, men jeg mener å huske at det var mulig å få kjøpt drivstoff for andre også. Utfordringen var selvsagt åpningstider, man var avhengig av at han som hadde nøkkelen var i nærheten.

Denne ordingen har vi enda ( egen kode for medlemmer på diesel pumpa). Så du er avhengig av at en av "gutta" er i havna ......og du må ha kontanter.

Pumpen er på enden av ytre molo..... ( SE BILDE)

http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=f...26tab%3Daddress

Edited by Ficher (see edit history)