Enzo Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Var og så på båt i dag en Dufour 40 og på denne så var det misfarging på flere stedet oppe på dekk , den hadde blitt gul , Blue Peter rep sa dette var styren som hadde kommet opp gjennom gelcoat og at det er mulig å fjerne med sitronsyre eller lignende og blir bra bare man gjør dette og polerer over etterpå. Er det noen som har vært borti dette og fått det bra ? Quote Link to post
Mulligan Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Nå er det sånn at jeg er innehaver av noen liter styren. Og det er en helt klar ufarget væske. Blitt for varmt under herding vil jeg tro. Quote Link to post
Enzo Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 Dette er jo ting som er kommet etter et år eller to Quote Link to post
Mulligan Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 OK. trodde du så på ny båt. Quote Link to post
Enzo Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 Neeeida var og så på flere båter i dag og la bare merke til dette på en av de Quote Link to post
baatsman Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Hvis det er så enkelt, så kan Blue Peter gjøre det. Men etter å ha lest om Dufour så er det vel noe de har slitt med. Misfarging. Uansett er Dufour 40 en flott båt Edited October 24, 2008 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
Enzo Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 ja det var det jeg mente jeg hadde hørt , er det så voldsomt enkelt , hvorfor er det ikke fikset på en båt som skal selges Quote Link to post
baatsman Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Og skulle du gå for en "gul" Dufour, så be om garanti att dette lar seg fjerne. Det er kjedelig om det dukker opp 1md senere Jeg har sendt en mail til Lunde om en luftlomme som sprakk på vår Bav. Har bedt om att dette utbedres. NÅ er Sjur på ferie, men kommer tilbake til uken. Forventer en løsning. Quote Vi sees! Link to post
Framtia Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Dette er ikke uvanlig på Dufour. Noen har det mer enn andre, og etter hva jeg har lest i Seilas skal dette være noe av det som enkelte har reklamert på ovenfor importøren. Min har også et snev av dette, men for meg er ikke dette overhodet ikke plagsomt, det er mye verre med all skitten som uansett legger seg på dekket. Forklaringen med styren har jeg hørt av flere, og det er vel slik at denne gulner i sola. Løsningen er som du har fått tips om gelcoatrens og så polering etterpå. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Trond Aasvoll Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Spørsmål: Går det gule ikke vekk når en bleker dette med oksalsyre eller a la teakcleaner i pulverform? Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 gulner i sola. Du finner knapt noen flyktigere væske enn styren. Quote Link to post
Skipper Worse Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Det er tre avgjørelser på noe liknende fra Forbrukertvistutvalget. I to av sakene påla de omlevering av flere år gamle båter til over en million pga. gulning på overbygget. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Framtia Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Mulligan: Wikipedia opplyser følgende om styren: Under normal conditions, this aromatic hydrocarbon is an oily liquid. It evaporates easily... Jeg tror ikke dette utelukker at styren kan medføre gulning, men er ingen ekspert. Skipper Worse; er alle disse tre Dufour, eller er det også andre merker?. Jeg vet at Dufourimportøren betalte teakdekk til en båt, men det skal vistnok ha vært fordi gelcoat var for tynn og at det ble vanskelig å lage nytt friksjonsmønster. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 Det er en dufour 365 til salgs på finn med kliss nytt teak dekk , kan kanskje være den Quote Link to post
olpi Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Vet også om ny (2 år gammel) norsk båt av anerkjent merke som har gulnet. I dette tilfellet hadde overbygget gulnet. Båten er bygget(støpt) i tre deler, skrog overbygg og hardtop. Overbygget har gulnet, men så ut som det kan poleres vekk med maskin. Det er imidlertid mye jobb, og man vet vel ikke om det kommer tilbake. Det er rekalmert på og båten er levert inn til forhandler. Årsaken til gulningen mente man kunne være for mye herder, men er usikker på om det er 100% bekreftet. Hvis det er fo mye herder som gjør dette så var min første tanke at for mye herder ofte gjør ting hardere og sprøere. Jeg ville i hvertfall vært litt engstelig hvis det gjaldt min båt. Edited October 24, 2008 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
alidal Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Hadde dette på en tidligere båt. Det gikk greit å polere bort med maskin, men gikk ikke å polere for hånd. Kom litt tilbake etter en stund, men da var det en ny omgang til med maskin og det ble bra igjen. Det var da sagt at det var voksen i formene som var årsaken, men har ikke peiling på om det er tilfelle..... Quote Link to post
logos Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Enzo. Hvordan var båten ellers? Quote Link to post
Servicemannen Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Har fått del kjemikaler fra dem i frankrike og skal gjøre forsøk på en båt. I følge teknisk sjef hos DuFour skal gelcoat vaskes to ganger med den, ti minutter av gangen og skal den bli hvit og fin. Fargen er på grunn av styren og på to år gammel båt skal den ikke komme på nytt. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
BEG Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Sliter med samme problem på min båt fra 2005. Erfaringen er at det er spesielt i små områder på båten som er mest utstatt. Eksempelvis rundt vinduer, overganger fra horisontale til vertikale flater på flybridge etc. hvor gulfargen dukker opp. Lite problem på store flater, bortsett fra på sklibelegget på doldbordene. Har prøvd alt av remedier; gelcoatrens, whitespirit, Rødsprit, oksalsyre og til og med testet med saltsyre. Ingenting funker. Kun hard jobbing med rubbing synes å ha virkning. De fleste steder blir gulfargen borte permanent, men noen steder kommer den tilbake i litt mindre omfang. Tror det er et eller annet som jobber seg ut av gelcoaten. (har hørt proff-folk som antyder både styren og voks fra former, men egentlig ikke har noen fasit). Men som sagt virker det som om problemet er i områder i forma hvord det er "trangt". Til Servicemannen; Hold oss orientert om dine franske produkter virker. Skulle gjerne hatt en lettvint løsning. Forferdelig irriterende når båten er flekkvis pissegul. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Mulligan Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 styren som hadde kommet opp gjennom gelcoat Styren får skylda for mye rart. Litt som i debatten om "nybåtlukt". Lukter det styren eller er det styren i laminatet, så har noe gått steike galt i byggeprosessen. Skygg unna. Quote Link to post
Servicemannen Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Lukter det styren eller er det styren i laminatet, så har noe gått steike galt i byggeprosessen.Skygg unna. De går bare galt hvis de gjelder verdensmesteren i byggekvalitet Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sydvesten Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Det er litt betenkelig siden dette etter hva jeg kan skjønne er noe som kommer gjennom gelcoat'en (Gelcoat er gjennomtrukket med denne fargen).... Dermed virker det litt merkelig om man kan finne en permanent løsning med rubbing og polering... Det er vel slik at dette kun er midlertidig løsning og må gjentas... Dette er etter mitt syn en fabrikasjonsfeil og det burde være unødvendig at kjøper må leve med dette... Nå er det vel neppe noen grunn til å mistenke Dufour for å ta tak i dette problemet om en ser på historien fra verftet og forhandler i Norge har visst på oppfølgingssiden.. Det er ikke mange andre forhandlere/produsenter som har har ett så elendig oppfølging, muligens med unntak av Najad da... Verftet er neppe bedre enn forhandler... (er klar over at det er ny forhandler i Norge nå) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Servicemannen Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Nå har dem i BluePeter tatt saken fra han Pascal i Frankrike. Han har hatt to man med servicebil her oppe nå i halvt år og dem har gjørt en del men reiser nå snart til bake. Håper DuFour eiere kan ta næste sesong med båtene sine i stand men del av problemene dem har opplevt er ettermontert utstyr fra førrige importør. Han solgte utstyr på underpris og innstallatører hadde veldig lavt budsjett og stor del av dette arbeid har vært bortkastet penger. Den saken har verft ingenting med å gjøre og kundene bør betale den pakke selv. Jeg informer dere om resulatat av disse kjemikalene, blir i den båten nå i uke. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
olpi Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 (edited) Er det ingen her som har mye erfaring med støping av båter som kan fortelle hva denne gulningen kommer av? Som nevnt var det bare på overbygget det gulnet på den norsbygde båten jeg viste til. Skroget var hvitt og fint, mens man så veldig tydelig forskjell på overbygget. Nabobåten av eksakt samme type, men ett år nyere var ikke gul. Noen som tror på at det kan ha vært brukt feil mengde herder i støpeprossessen? Det ble det spekulert om fra bl.a. forhandlers reprentant da jeg snakket med ham. Hvis det er tilfelle så lurer jeg veldig på om det kan forringe kvaliteten/styrken? PS! Det var ikke en NB hvis noen lurte Edited October 25, 2008 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
Servicemannen Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Teknisk kunnskap med polyester har jeg ikke men dette kan stemme fra forskjellige produkter med samme fargekode. Over tid misfargest dem på forskjellig måte. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.