vetveldigmye Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Gulning av gelcaoat er et problem som oppstår på alle båter over tid, det er ikke et spesefikt båtmerkeproblem. Årsakene for gulining er mange, man kan selv fremprovosere dette med noe som enkelt som feil bruk av vaskemiddel (pH større enn 9). Om man gooogler "yellowing of gelcoat" får man ca. 8000 hits Her er NOEN (10) teorier med svar eller løsningsforslag: Gel coat yellowing ( gel coat yellows rapidly and unevenly when exposed to sunlight and/or heat and moisture). 1. Polystyrene/ wax build up on the mould which has transferred to the part during moulding. Perform a regular mould-cleaning programme. Do not clean with styrene or used/ dirty/ reclaimed solvent. 2. Inadequate gel coat cure: 2.1. Improper catalyst which results in inadequate cure of the gel coat. Check catalyst (bad or old lot batch) and catalyst level. Use only a recommended catalyst and maintain the proper level of catalysation. 2.2 Contamination such as solvent, moisture or oil. These contaminants will affect the gel coat's cure. Look for moisture of oil in air lines, moisture or other contaminants in solvents used to cut the catalyst or other sources of contamination. 2.3. Improper or unauthorised adjustment of the gel coat. Do not add any material (other than a recommended Methyl Ethyl Ketone Peroxide catalyst) to the gel coat without the advice of a Cray Valley representative. The addition of solvents or excessive add of styrene, inhibitors, accelerators, etc., will adversely affect the gel coat's cure and therefore its resistance to yellowing. (Contact your Cray Valley representative if adjustment seems necessary). 2.4. Cold temperature during application. Do not apply gel coat at temperatures below 60_f (16_C) Permanent undercure of the gel coat may result. Old material may be slow in gel and cure will need adjustment. 2.5. Old material. Contact a material representative. 2.6. Film cure inhibited by styrene vapours. Provide adequate air circulation for «deep-well» areas where styrene vapours may collect. 3. Pre-release. Most of the conditions which cause pre-release will also result in unusual gel coat yellowing; i.e., uneven film gel coat thickness, uneven catalysation, uneven film gel and cure, etc. Check for and eliminate any pre-release tendencies. 4. Excessively hot resin - rich laminates. Good laminating techniques must be followed. This is especially true in deep well areas where the gel coat is not likely to cure adequately. Unusually 'hot' laminates at this point in the gel coat's cure may result in permanent undercure and more yellowing of the gel coat. 5. Resin tearing. Overspray, excessive film build, flooding or contamination, all of which can result in vehicle/ pigment separation. A concentration of the gel coat vehicle on the surface of the part will result in more rapid yellowing of the finished part 6. Uneven gel coat film thickness. Avoid flooding the gel coat or apply excessively thick gel coat. Maintain the recommended 18(±2) mils/thou wet film coverage. Excessively thick gel coat films will yellow more. 7. Cleaning the finished part with an alkaline cleaner. Do not use any strong alkaline cleaner (such as ammonia or other cleaner having a pH greater than 9) for cleaning a gel coat surface. A weathered gel coat can be yellowed by such cleaners. 8. Holding gun too close to the mould. Maintain proper distance. 9. Spraying in one pass. Spray in multiple passes. 10. Insufficient atomisation. Gel coat must be atomised to a fine particle. ....da var det bare å fortsette diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Enzo. Hvordan var båten ellers? Var i Son og så på den i dag igjen , Blue Peter sier det ikke er sitronsyre men en et svenst stoff som løser opp styren de bruker , tørk på vent og skrubb og skyll med kaldt vann , poler over og det blir bra. Den er ujevnt i dørken slik at dørkplatene ikke ligger skikkelig , den har en teak stav i cocpit som er sprukket , jeg fant en reparasjon utvendig på hekken som ikke så 100% ut , kjølen er et IMS kjøl som mangler bulb , båten skal være 1tonn lettere enn dufour 40 performance. De har altså spart 1000kilo , noe er spart på selve båten ved en annen støpeprosess osv men noen av disse kiloene er noktatt inn i kjølen. Vi har besluttet å ikke kjøpe den båten Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Gulning av gelcaoat er et problem som oppstår på alle båter over tid, det er ikke et spesefikt båtmerkeproblem.Årsakene for gulining er mange, man kan selv fremprovosere dette med noe som enkelt som feil bruk av vaskemiddel (pH større enn 9). ........... Ja, gelcoat kan nok miste noe farge og glans over tid, særlig farget (ikke hvit) gelcoat. Det er ikke dette det er snakk om i tilfellet jeg kjenner til. Båten er som nevnt 2 år gammel. Merket litt gulinig første år så har det bare blitt værre. Det er kun overbygget som gulner, ikke skroget og hardtop. Eieren har hatt båt i veldig mange år, også av samm merke. Han har ikke brukt feil vaksemiddel e.l. Det har m.a.o. ingen ting med ytre påvirking å gjøre, men noe feil ifm bygging av båten. Det er jo også nevnt som noen avde mulige årsakene til gulning i det du har limt inn i ditt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Blue Peter sier det ikke er sitronsyre men en et svenst stoff som løser opp styren de bruker Kan du ikke spørre den fyren neste gang hvordan man løser opp en særdeles flyktig væske. Dette er jo bare tull. Men det lange innlegget over peker på noe viktig, selv om det ikke blir direkte sagt. UV. Hvis ikke alt skjer helt korrekt, vil UV få gelcoaten til å gulne i flekker. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Blander man for mye herder i forhold til polyester - og støper man i tillegge for mange lag (for tykt) slik at varmen fra herdingen ikke blir absorbert / avkjølt av luften omkring, så blir polyesteren brunaktig, ja nesten helt ravaktig-mørk og selvfølgelig sprøere enn ellers. Polyester-støp, er ellers 'naturlig' gul-grønn av farge når den er ferdig herdet. Den båten som OLPI snakker om - kan det være et for tynt lag med gelcoat som ble lagt i formen, før støpingen tok til, slik at den 'naturlige' gul-grønne fargen av selve polyester-støpen skinner gjennom? Eller har gelcoaten hatt for lite hvitt pigment i seg, på de områdene hvor den gulner? Ellers så har jeg allerede på 70-tallet hørt om at man ikke skal bruke vanlige husholdnings-vaskemidler til å vaske hvite glassfiber-båter, nettopp p.g.a. misfarging (gulning) av gelcoaten. Værst var visstnok Klorin!!! Bare en teori..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
olpi Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Den var hvit når den var helt ny. Så begynte det komme gule felter etter noen måneder. Det er ikke jevnt gult over alt, og det kan poleres/rubbes vekk med maskin. Representant fra forhandler var og prøvde det. Tok litt tid, men han fikk vekk gulningen. Hvor lenge det varer gjenstår og se. De hentet båten for noen uker siden. Det er absolutt noe galt. Det er ikke slik at fargen blir jevnt gulere i hele overbygget. På antisklioverfalten på dollbordene er det bedre. På hytetaket i kabinen fremme er det vel verst. Skal bli spennende å se hvordan det løses. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Meg bekjent er de to produsenter på Vestlandet som har hatt mest av dette og legenden vil ha det til at det er Norpol-produkter som er synderen. Nyere båter enn 2005-06 har visstnok bedre gel-coat. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Naboen i båthavna med en 36 Bavaria sliter med den samme gulningen. Denne båten er vel en 4-5 år gammel, og han oppdaget gulningen for to år siden. Han tok det opp med importøren som mente han fikk "se det an" Han har nå sett det an i to år og gulningen tiltar. Gulfargen legger seg i innvendige hjørner på overbygget, altså det hvor overflaten er beskyttet mot slitasje. Også i forsenkningene i tråmønsteret kan en tydelig se det. Svært vanskelig å bli kvitt da det som sakt legger seg mest i unnvendige beskyttede hjørnet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Enzo Svart 25.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 På dufouren så var det også mest på kanter og hjørner osv Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Enzo. Var det oppe på dekk eller undersiden (taket innvendig)? Tror jeg må sjekke min egen litt nøye. Har sett noen små flekker (5 cm2) på dekk i antiskilmønsteret. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Det Blue Peter sier er bare piss og poteter. Enzo styr unna, Pascal St. Marcaux (Servicesjef på Dufourverftet) har lovet oss at dekket skulle bli hvitt og fint etter at de hadde båten vår i 4 uker i sommer. Nå ser båten nesten like jævli ut igjen. Den samme franskmannen lovte meg ta de skulle komme og ta resten av våre problemer nå siste september, men vi har ikke sett fjæra av noen fra Frankrike. De har forsøkt å fikse båten vår, men det har de ikke klart og nå begynner jeg å bli svært pissed. Jeg tidligere vært positiv , men jeg synes verftet begynner å ligne D -Yachts/Hans Wang som jo bare var løfter og ingen action. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Dette er kjedelig lesing Mini. Båt er ett kapitalprodukt. Og kjøpere ser på "overfaten" ved kjøp. Da betyr det visuelle mye. Håper att det retter seg. PS Selvfølgelig ikke bedre å se att båten blir gul som eier heller. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mini Svart 25.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Håper att det retter seg. Det har vi håpet på i snart to og et halvt år, men det er kjedelig å slåss mot vindmøller. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Enzo. Var det oppe på dekk eller undersiden (taket innvendig)? Tror jeg må sjekke min egen litt nøye. Har sett noen små flekker (5 cm2) på dekk i antiskilmønsteret. cocpit , oppe på hytta fra masten og bakover , ikke noe på ruglemønsteret Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2008 Det Blue Peter sier er bare piss og poteter. Enzo styr unna Har vrengt unna , den båten er uaktuell Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Det er trist å lese om de problemer og den manglelen på velvilje fra blant annet verft til å følge opp et produkt du har kjøpt.... Det burde være unødvendig om en har mer seriøse produsenter å gjøre og jeg jeg ksjønner meget godt at du ber folk om styre unna... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mini Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Vi begynner å bli lei av løfter, løfter og atter løfter uten at noe skjer. Jeg begynner å bli lei av å være en sint fa... for å få det som en skulle ha hatt i utgangspunktet. Vi ønsker å glede oss over båten, men det er vanskelig når du alltid har en båt som ikke ser skikkelig ut. Det har fra omtrent første dag vært en krig og hadde vi hatt råd, hadde vi solgt og kjøpt en ordentlig båt med en gang. For å ha sagt det, det er vanskelig å dra på med advokat osv. når man smiler og løver og trøster og ber, MEN ingenting skjer. Det ser ut som om parolen er: Jatt med dyra til veterinæren kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Jeg informer dere om resulatat av disse kjemikalene, blir i den båten nå i uke. Dette arbeid ble utsett til våren på grunn av kuldegrader. Ikke noet vann på kaia gjør dette litt vanskjelig. Informere i den tråden når solen har kommet til bake. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
AustAgder8000 Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Er ganske vanlig dette, selv Windy har endel av dette. Men de kaller det ikke ett problem, det er bare slik det er. Fjernes med rubbing. Kan komme noe tilbake 2-3 ganger men etter det er det borte for alltid. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Noen som vet hvilke årsmodeller som er rammet av dette? Servicemannen: fikk du noengang prøvd stoffet? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.Januar.2011 Del på Facebook Svart 15.Januar.2011 Jeg tok noen mer kritiske oppgaver om bord i disse båtene, men de så ut som dem ikke likte at jeg skulle ta betalt for mitt arbeid. Stoffet leverte jeg til bake uten å prøve de men har hørt å flekker har kommet til bake etter en periode. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.