Jump to content

Ta service på 87-modell 40hk Autolube?

gaute

Recommended Posts

Hei, har en 40hk Yamaha Autolube fra 1987 som jeg snart skal gjøre klar til vinteren. Noen som kjenner motoren som har noen kjappe tips? Er det grunn til å få et eller annet verksted til å ta en kikk på den (service?), eller fikser jeg dette selv? Tips til verksted i Oslo-området?

Gaute

Dette fikser du enkelt selv :yesnod:

Veldig enkelt og gøy å gjøre selv

-Kjør den i ferskvann til den blir varm med "øreklokker".

-Sprøyt gjerne litt lagringsolje inn gjennom forgasserene i noen sekunder før den stoppes.

-Bytt girolje.

-Spray motoren (også under dekselet) med CRC eller WD 40

-Press litt fett inn i smørenipplene rundt om på brakett og svingmekanisme.

-Om du vil bytte pluggene kan det være lurt å vente til våren etter du har kjørt motoren litt og brent bort lagringsolja så det ikke blir sot på de nye pluggene.

Vips ferdig :flag:

Tar en halvtimes tid

Mvh. SAP

Takker. Det ante meg at det var enkelt. Kjøper "øreklokker" og gjør det selv. Bra jeg skjønte de var til motoren, ellers hadde man risikert at jeg selv sto med øreklokker på, storfornøyd over at lydnivået var så lavt, mens motoren skar seg sønder og sammen :lol:

Er ikke fryktelig godt kjent med hvor forgasseren sitter, men det finner jeg vel ut av.

Mvh Gaute