arnearmoa Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Jeg har lest flere steder om folk som passer på ditt og datt for at det ikke skal bli sugd så mye sjøvann inn i eksosen at det kan nå motoren når den blir stoppet el.l. Er det noen som kan forklare meg årsakssammenhengen der? Er det varm eksos som krymper pga avkjøling? Kan turboen forårsake det på noen måte? Hva skjer? Mvh Arne Armoa Quote Link to post
Ingar Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 At det snakkes om 'suges inn' er nok bare en upresis måte å si det på. Det renner inn. Enten ved at stedet der sjøvannet går inn i eksosen ligger under vannoverflaten eller ved at bølger fyller opp eksosslangen. Quote Link to post
SvartRøyk Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Mange båter har rare krinkelkroker og for lite fall på eksosen. Dette kan medføre uheldige vannansamlinger og økt mottrykk i eksosen. En ting er sikkert. Uheldige omstendigheter gjør at man kan man få vann inn eksosen. En teori går ut på at hvis man drar av gassen for fort kan mottrykket i eksosen føre vannet tilbake selv om det høres utrolig ut. noen sier man også kan få en sugeeffekt. En annen teori er at vannet samler seg ved lenge saktekjøring og "skvalper" fremover pga høy sjø manglende eksostrykk fra motor. Dette har skjedd på noen Mercruiser installasjoner der slangen fra wastegateventil har blitt sjokkavkjølt pga vann i eksos og blitt ødelagt. I de tilfeller har ikke mercruisers anbefalinger til eksosystem blitt fulgt. (ved ettermontering i bla Baltic) Dette gjelder nok mange andre fabrikat også. Ser det står "snart yanmar..." Derfor ville jeg finlest krav til fall, mottrykk med slangedimensjoner osv. Siden du har gammel Baltic må du antageligvis bytte eksoslanger til 4" eksos pga effekten og bytte potta i aktercabin samt montere nytt utløp med gummiklaff. Sjekk også at moteren får nok luft gjennom slangene som er der fra før. Quote Link to post
koh Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hei ! Ellers vet jeg dette problemet kan oppstå om du driver og lufter motoren ved å dra den på starteren uten å stenge vanninntaket. Da vil vannpumpa fylle på og fylle på, men ikke få vannet forbi svanehalsen - noe eksostrykket når motoren går vil ta seg av. -koh Quote Link to post
Lars H. Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 (edited) Du kan lese mye om dette i et skriv fra Unipower som du finner her. Der er det også praktiske henvisninger for å hindre dette. Hadde jeg selv lest dette tidligere, hadde jeg spart meg en reparasjon på 50000 i -95! Lars H. Edited October 25, 2008 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Smaapala Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 En årsak til vann i motor via eksosslange kan også i noen uheldige tilfeller oppstå ved at man skjøter på ca en halvmeter eksosslange bak hekken. Dette for å slippe svart hekk. Noen motorer har blitt ødelagt ved at det oppstår en pumpeeffekt i slangen slik at det fylles vann inn i eksosslangen og tilslutt inn i motor. Det skal altid borres hull på høyeste punkt på den forlengede slangen slik at hevert effekten elimineres. Hilsen smaapala Quote Link to post
TMe Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Markussen har behandlet dette emnet grundig i sin håndskrevne og rikt illustrerte bok: http://roald.kleiveland.no/ka-e-det-det-e-vri Det hele koker ned til korrekt avstand mellom eksosutløp og vanninngang og ikke minst motstand i eksosanlegget. Boka anbefales, jeg vil påstå at dette er den billigste og beste motorbok noen gang. Quote Link to post
Sigurd Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Jeg kjører jevlig båt med riseren 10-20cm laver enn eksosutløpet. Ikke noe problem om en bare er ops på det og bruker motoren deretter. En annen ting med dette arrangementet er at en kan risikere å fylle opp motor om en er under slep med død motor og sjøvansventilen(e) åpen. Sikkert avhengig av motor. inntak og pumpetype, men er dyrt å gamble med. Quote Link to post
alma Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 En Semidiesel kan vel gå begge veier. Hvis denne har impellerpumpe å ikke stempelpumpe kan man vel i verstefall risikere at vannet blir pumpa gal vei Så er vel ikke det så volsomt aktuelt med semidieseler. Hadde en tempo corvette for mange år siden. Ble fortalt at den kunne rennes igang bakover. Fikk det aldri til. Nå er jo den luftkjølt så det hadde jo egentlig ikke gjort noe der heller. Men kan man kanskje risikere at motoren går litt tilbake i det man stopper den. Tenker da på en motor hvor man stopper ved å kutte drivstoffet. Vet ikke om det stemmer men i teorien skulle den kunne gå litt bakover. En 4dels omdreining eller no. Quote Link to post
bellen Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 alma, korleis skal du klare å pumpe vann inn i motoren om den går galne vegen? Og kva stempelpumpe har du sett som pumper vann? Quote Link to post
alma Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hva slags stempelpumpe jeg har sett som pumper vann? Er ikke helt med på hvor du vil henn! Det er jo ikke bare impellerpumper som pumper vann. Hvordan jeg skal klarer å pumpe vann inn i motoren om den går gal vei? Tja Det var jo for det første ikke så gjennomtenkt, og for det andre ikke så alvorlig. men teorien min var simpelten den at om eksosen og kjølevannet forøvrig går ut under vann og motoren gikk gal vei ville vel også vannet gå feil vei......det er vel hvilken vei impelleren går som avgjør hvilken vei vannet skal gå. Dette var bare en lett useriøs betraktning Quote Link to post
10ta9c Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Og kva stempelpumpe har du sett som pumper vann?Jo, det finnes det. Har selv slitt en del med en gammel stempelpumpe som lensepumpe. Nærmest en museumsgjenstand, men fungerte med struping og priming. Var en svær jævel, og det var vel også grunnen til at den fremdeles sto der etter 25 år. Quote Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
arnearmoa Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Jeg ser at i alle eksemplene i linken til Lars H. så ledes eksosrøret opp til en høyde som er over eksosmanifolden/turboen og ned igjen, og utløpet er over vann. Utløp over vann er jo selvsagt mye tryggere enn under vann, i tilfelle en slange eller klemme skulle ryke. Balticen min har sikkert utløpet like over vann når det går fort, men til vanlig er det under vann. Det er heller ikke noen topp i røret på vei ut. Lyddemperen ligger vannrett innenfor utløpet, og slangen fra turboen har fall ned til lyddemperen. Jeg vil tro dette er vanlig for Scand Baltic pga. akterkabin osv. Jeg skjønner fra linken til Lars H. at en eksosmanifold som ligger under vannoverflaten kan slippe inn vann fra sjøvannsinntaket gjennom pumpa osv. pga. heverteffekten, og at dette kan unngås med en strømningsbryter som vist i fig. 25. Kan det tenkes at en båt med eksosmanifolden (og turboen) over vannoverflaten kan oppleve noe lignende hvis brukeren stopper motoren uten å ha latt turboen få tid til å roe seg. Dvs. kan en turbo med stor fart i en stoppet motor lage undertrykk i eksosmanifolden som ender opp med å dra til seg sjøvann via sjøvannssystemet? Jeg har ikke helt skjønt logikken selv i så fall, men det ville forklart en setning jeg har lest et annet sted (som jeg selvsagt ikke finner igjen, og som forsåvidt ikke gjaldt en Scand Baltic). Mvh Arne Arnmoa PS Det skjer jo andre plagsomme ting hvis man stopper motoren på den måten, men det er ikke interessant i denne tråden) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.