Jump to content

Hvordan kan sjøvann bli sugd inn til motoren?


arnearmoa

Recommended Posts

Jeg har lest flere steder om folk som passer på ditt og datt for at det ikke skal bli sugd så mye sjøvann inn i eksosen at det kan nå motoren når den blir stoppet el.l. Er det noen som kan forklare meg årsakssammenhengen der? Er det varm eksos som krymper pga avkjøling? Kan turboen forårsake det på noen måte? Hva skjer?

 

Mvh Arne Armoa

Link to post

Mange båter har rare krinkelkroker og for lite fall på eksosen. Dette kan medføre uheldige vannansamlinger og økt mottrykk i eksosen.

En ting er sikkert. Uheldige omstendigheter gjør at man kan man få vann inn eksosen.

 

En teori går ut på at hvis man drar av gassen for fort kan mottrykket i eksosen føre vannet tilbake selv om det høres utrolig ut. noen sier man også kan få en sugeeffekt.

En annen teori er at vannet samler seg ved lenge saktekjøring og "skvalper" fremover pga høy sjø manglende eksostrykk fra motor.

 

Dette har skjedd på noen Mercruiser installasjoner der slangen fra wastegateventil har blitt sjokkavkjølt pga vann i eksos og blitt ødelagt.

I de tilfeller har ikke mercruisers anbefalinger til eksosystem blitt fulgt. (ved ettermontering i bla Baltic) Dette gjelder nok mange andre fabrikat også.

 

Ser det står "snart yanmar..." Derfor ville jeg finlest krav til fall, mottrykk med slangedimensjoner osv.

Siden du har gammel Baltic må du antageligvis bytte eksoslanger til 4" eksos pga effekten og bytte potta i aktercabin samt montere nytt utløp med gummiklaff.

Sjekk også at moteren får nok luft gjennom slangene som er der fra før.

Link to post

Du kan lese mye om dette i et skriv fra Unipower som du finner her. Der er det også praktiske henvisninger for å hindre dette. Hadde jeg selv lest dette tidligere, hadde jeg spart meg en reparasjon på 50000 i -95!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En årsak til vann i motor via eksosslange kan også i noen uheldige tilfeller oppstå ved at man skjøter på ca en halvmeter eksosslange bak hekken. Dette for å slippe svart hekk. Noen motorer har blitt ødelagt ved at det oppstår en pumpeeffekt i slangen slik at det fylles vann inn i eksosslangen og tilslutt inn i motor.

Det skal altid borres hull på høyeste punkt på den forlengede slangen slik at hevert effekten elimineres.

 

Hilsen smaapala

Link to post

Jeg kjører jevlig båt med riseren 10-20cm laver enn eksosutløpet. Ikke noe problem om en bare er ops på det og bruker motoren deretter. En annen ting med dette arrangementet er at en kan risikere å fylle opp motor om en er under slep med død motor og sjøvansventilen(e) åpen. Sikkert avhengig av motor. inntak og pumpetype, men er dyrt å gamble med.

Link to post

En Semidiesel kan vel gå begge veier. Hvis denne har impellerpumpe å ikke stempelpumpe kan man vel i verstefall risikere at vannet blir pumpa gal vei :crazy: Så er vel ikke det så volsomt aktuelt med semidieseler.

Hadde en tempo corvette for mange år siden. Ble fortalt at den kunne rennes igang bakover. Fikk det aldri til. Nå er jo den luftkjølt så det hadde jo egentlig ikke gjort noe der heller.

Men kan man kanskje risikere at motoren går litt tilbake i det man stopper den. Tenker da på en motor hvor man stopper ved å kutte drivstoffet. Vet ikke om det stemmer men i teorien skulle den kunne gå litt bakover. En 4dels omdreining eller no.

Link to post

Hva slags stempelpumpe jeg har sett som pumper vann? Er ikke helt med på hvor du vil henn! Det er jo ikke bare impellerpumper som pumper vann.

 

Hvordan jeg skal klarer å pumpe vann inn i motoren om den går gal vei? Tja Det var jo for det første ikke så gjennomtenkt, og for det andre ikke så alvorlig. men teorien min var simpelten den at om eksosen og kjølevannet forøvrig går ut under vann :crazy: og motoren gikk gal vei ville vel også vannet gå feil vei......det er vel hvilken vei impelleren går som avgjør hvilken vei vannet skal gå.

 

Dette var bare en lett useriøs betraktning

Link to post

Jeg ser at i alle eksemplene i linken til Lars H. så ledes eksosrøret opp til en høyde som er over eksosmanifolden/turboen og ned igjen, og utløpet er over vann.

 

Utløp over vann er jo selvsagt mye tryggere enn under vann, i tilfelle en slange eller klemme skulle ryke. Balticen min har sikkert utløpet like over vann når det går fort, men til vanlig er det under vann.

 

eksoslokk.jpg

 

 

Det er heller ikke noen topp i røret på vei ut. Lyddemperen ligger vannrett innenfor utløpet, og slangen fra turboen har fall ned til lyddemperen. Jeg vil tro dette er vanlig for Scand Baltic pga. akterkabin osv.

 

Jeg skjønner fra linken til Lars H. at en eksosmanifold som ligger under vannoverflaten kan slippe inn vann fra sjøvannsinntaket gjennom pumpa osv. pga. heverteffekten, og at dette kan unngås med en strømningsbryter som vist i fig. 25.

 

Kan det tenkes at en båt med eksosmanifolden (og turboen) over vannoverflaten kan oppleve noe lignende hvis brukeren stopper motoren uten å ha latt turboen få tid til å roe seg. Dvs. kan en turbo med stor fart i en stoppet motor lage undertrykk i eksosmanifolden som ender opp med å dra til seg sjøvann via sjøvannssystemet?

Jeg har ikke helt skjønt logikken selv i så fall, men det ville forklart en setning jeg har lest et annet sted (som jeg selvsagt ikke finner igjen, og som forsåvidt ikke gjaldt en Scand Baltic).

 

 

Mvh Arne Arnmoa

 

PS

Det skjer jo andre plagsomme ting hvis man stopper motoren på den måten, men det er ikke interessant i denne tråden)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...