Jump to content

hvor får man billig linolje


fant 1

Recommended Posts

Tror ikke Biltemas linolje er så billg da den antagelig er tynnet veldig mye. Er tenkt brukt på hagemøbler og vil tro at ren linolje vill være lite egnet for slikt bruk. Jeg tenker da pris 40 kr literen for 50% linolje og resten tynner.

 

Hilsen Smaapala

Link to post

hei den linoljen jeg har fått pris på er ren kaldpresset svensk.se www.linolje.com.lurte bare på om dette var god pris eller om noe har andre kontakter.noen som vet hva den koster i sverige den svenske krona er jo lav?

Link to post

Glem Biltemas linolje , den er for tynn og ikke brukelig til ditt formål. Det du skal ha er svensk kaldpresset linolje som du får kjøpt i liter , 5liter eller 25liter,s forpakninger og da snakker vi om kvalitets olje. Når du skal gjøre en såpass stor jobb , går ut i fra at du skal bruke den på skutesidene utvendig eller innvendig er det ingen grunn til og slurve med kvaliteten , det får du bare igjen seinere. Gå på nettsiden til Maritim.no eller oppsøk en lokal farvehandler og kjøp det der. Kvaliteten på linoljen er basis i hvor vit du skal få et godt resultat eller ikke.

 

Noen bruker og blande inn Amerikansk balsam terpentin 50/50 på det første strøket andre ikke. Selv har jeg akkurat gjort samme jobben på skøyta mi selv. Varmet den opp i ei kasserolle til ca 40`c og smørte på vått i vått til treverket ble mettet for så og avslutte med et lag med kokt linolje for og forseile den rå.

 

Fikk et kjempe resultat som kommer til og vare i mange år.

 

Lykke til.

Link to post

Hei igjen.

 

Jeg brukte ca 20l med linolje men nå var skroget innvendig hos meg vanvittig uttørket samt at jeg ikke så noen grunn til og spare på oljen. Først så skrapet jeg skrogsidene rene for den kokte linoljen som legges utpå den rå som en beskyttende hinne. Dette gjøres for og forseile for den rå linolja som bruker laaaang tid på og herde. Etterpå støvsuget jeg og til slutt slipte jeg over med 80 og hundre papir før jeg la på første strøket. Deretter la jeg på vått i vått til treverket sluttet og trekke. Brukte en dag på dette men så holder det lengre når en gjør en skikkelig jobb.

 

Jeg kjøpte linoljen både den kaldpressede og den kokte av Maritim , var i kontakt med flere som anbefalte meg og ikke kjøpe den billige sorten. Den er for utvannet til den jobben som du nå skal utføre , legg litt mere penger og jobb i dette nå så slipper du så mye billigere unna i framtiden.

Link to post

hadde sett for meg at jeg kanskje måtte bruke 100 l+. derfor jeg har brukt litt tid på priser men hvis jeg kan komme langt med 25-30 l blir det jo ikke fullt så viktig. hadde du noe sopp drepende middel i første strøk.

Link to post

Jeg vil tro du trenger mer enn 25-30 ltr ja. Kanskje rogre egentlig mente å skrive 200 ltr? Jeg planlegger noe av samme jobben på min 37 fot Risør og folk prater om sinnsyke mengder olje jeg bør bestille for å få gjort jobben skikkelig. Men det skal sies at jeg ikke har noen personlig erfaring med dette foreløpig. Noen anbefaler Boracol først og olje etterpå og noen anbefaler å blande. Temaet var oppe her for en tid tilbake. Da ble det linket til denne siden:

oppskrifter

Edited by Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Utvendig og innvendig ja , da kan jeg være med på at det går litt olje til men langt fra 200l til ei 40f skøyte men nå snakker vi vel om oljing innvendig.

Jeg oljet riktignok fra skott til motorrom og fram til forpigg , brukte ca 25L , og i tillegg 4L med soppdrepende.

 

Nå er skøyta mi riktig nok ikke større en 32f men tipper at du havner rundt 70-80L. Det burde være nok.

 

Selv så fikk jeg et resultat som jeg var fornøyd med , har tenkt og ta fra motorrom og til hekk vinter. Jeg skal snart legge ut noen bilder så får du se selv hvilke resultat jeg fikk.

 

Litt av kunsten er og få den såpass lett inntrengende at treverket suger oljen til seg og at den ikke renner ned langs skutesidene og ned i kjølsvinet eller på bakken ved oljing utenfor.

 

Derfor som jeg sa tidligere i tråden så varmer proffene den opp litt , ca 40`c eller tilsetter amerikansk balsamterpentin i blandingsforhold 50/50 på første , 60/40 , 70/30 osv til du sitter igjen med ufortynnet olje. Skal du bruke denne metoden er det viktig at du bruker balsam terpentin med meget god kvalitet pga inntrengnings evnen , varmer du opp linoljen slipper du og bruke terpentin for og lette inntrengningen.

 

Da jeg gjorde denne jobben brukte jeg en gammel kasserolle som jeg varmet oljen opp i for så og smøre den på med en bred lakkpensel. La på vått i vått hele tiden og brukte som sagt en dag på jobben. Selv så fikk jeg dette rådet fra et båtbyggeri for og minimere kostnadene.

Edited by rogre (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...