Jump to content

Düsseldorf båtshow 2009


PIPaulsen

Recommended Posts

  • 3 months later...

Her er noen av inntrykkene fra Düsseldorf messen.

 

Generelt kan jeg si at noen av de store var veldig små i år. Feks hadde Fairline bare sin Squadron 55 utstilt (vi hadde håpet de stilte ut 48 - men uten norsk importør er det jo uansett irrelevant), Windy hadde 48 og 32. En del andre store var store - feks Sunseeker som viste ca 10 båter med 85 foter på topp. Samme med Princess.

 

Målet vårt var å kikke på noen store og noen små båter. Ikke alle har vi bilder av her. Vi var ombord i Nimbus 365 - en typisk Nimbus. Ikke så mye nytt egentlig. Samme med Storebro 435. Litt større badeplatform og stor midtkabin - men bare 2 kabiner.

 

NordWest var vi en tur bortom. Både for å se om det var noen endringer på 420 som vi "må ha" :wink: og fordi de viste nye 370 sport.

 

nw_370_sport.jpg

 

nw_370_sport_2.jpg

 

Vi har hatt Windy 37 tidligere og sammenlignet naturligvis med denne. NordWest beholder sin stil - de lager flotte treverk ombord. Jeg er litt usikker på om jeg liker så mye treverk ute på en åpen båt - har erfart at det kan krakkelere (men ikke erfart det på NordWesten vår). Cockpit er trangere enn Windy 37 - men det er pga det store utekjøkkenet med grill og kjøleskap. På Windy er dette mindre. Førerplassen er god. Under dekk slår NW'en Windyen med margin. Bedre bysse, bedre salong, mye bedre bad (egen dusj på NW) og soveplass minst på høyde med Windyen. Byssa har litt lite avsetningsplass - men slik blir det fort på en 37 foter. Prismessig tror jeg NW ligger litt under på listepris - men Windy har i hvertfall i våre tilfeller gitt mer rabatt enn NordWest - så jeg tror de kommer ut ganske likt.

 

Da vi var hos Nimbus så vi på Paragon 25. En båt som har testet meget bra i engelske båtblader. Jeg liker den "redningsbåtaktige" stilen på skroget med skarp V bunn og pontong for å ta opp støt. Sidedører på begge sider er fantastisk praktisk. Doen er enslig under V køya i fronten - men det får man leve med. En veldig sjarmerende båt vi begge likte. En klar favoritt den dagen vi går ned i båtstørrelse og skal ha en helårs båt.

paragon_25.jpg

 

 

Noen norske var det der også. Det stod en enslik Viksund 340 uten fly der - men vi så ingen folk rundt båten. Nye Marexen kikket vi på. Kan vel ikke si at den imponerte oss helt. Det blir litt mye fikse løsninger skviset inn. Og desverre er jeg skeptisk til Litauisk produksjon når eierne sier at de ikke har norsk produksjonsledelse til stede på fabrikken.

 

Denne er vel norskamerikaner - NorTech

norsk_baat__nortech.jpg

 

Store propeller var det mye av - disse er fra Pershing 62

 

propeller.jpg

 

Noen klarer også å være veldig fristende helt uten propeller

williams_325.jpg

Williams Jet Rib. 104 kompressor hester. Topper ca 42 knop. Selvom pundet synker i verdi koster den fortsatt over 200.000 kroner :headbang:

 

BMB ble besøkt. Den nye 46'en gikk vi ikke ombord i. Til det var den tyske dama som var portvakt for sur og uhøfflig. Men noen bilder fikk vi av den

Dette ankeret var litt overraskende for meg - det var liksom ikke måte på hvor mye det stakk ut

bmb_46_anker.jpg

Det var fotoforbud på standen til BMB - men dette er tatt fra en nærliggende takterasse

bmb_46_cockpit.jpg

 

Og dette er båten jeg tror de forsøker å etterligne litt

riva_1.jpg

 

Vi brukte en del tid på å se på 50 fots flybridge båter. Vi var ombord i Sunseeker Predator 52 (samme løsning nede som FB varianten), Jeanneua Prestige 50, Sealine T50, Azimut 47 og Princess P50. Alle veldig flotte båter - med sine ulike stiler - både på båter og stander. De som passet vår smak best var Princess P50 og Sealine T50. Sealine sliter litt med å være dårlig representert i norge. Der står Princess sterkt i og med at Norge er det største enkeltmarkedet til produsenten. P50'en har fantastiske kabiner under dekk. midtkabinen er rene suiten. Stor dobbeltseng i forkabinen og to romslige køyesenger i egen kabin på stb side. Stor bysse - 2 salonger oppe. En fantastisk fin båt. Tidligere har jeg ikke vært begeistret for P serien til Princess - men de har endret mye de siste årene. Også det tekniske var bra - bla med doble Racor filtre der man enkelt bytter mellom filtre om de går tette.

 

Her er noen bilder fra Princess standen

P50

p_50.jpg

 

P54

p54.jpg

85Y

princess_85y.jpg

 

Litt båtporno må vi også unne oss - dette er en Mochi

mochi.jpg

Denne husker jeg ikke merket på. Men kan si at baugpropellen var av bronse. Og båten er støpt i glassfiber.

stor_baat__ukjent_merke.jpg

 

Vi var også ombord i Nordhavn 43. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det bare er en dobbelseng og en enkeltseng i et 43 fots skrog - men vi er vel feil målgruppe. Selene var utsilt med en 58 foter. En lekker sak :yesnod: Det er på gang norsk representat - og de har båter fra rundt 40 fot som vi synes er spennende.

 

Neste år kan det være at vi ender i London i stedet. Hyggelig med litt forandring - og der er kanskje de engelske merkene litt mer reprensentert.

 

Jeg har kommentert i en annen tråd at Bavaria virkelig svinger seg i sin 37 high line. Den var veldig mye bedre under dekk enn tidligere modeller. Fortsatt litt enkle løsninger på treverket - men mye bedre enn før. Lys hadde de ikke tenkt på - så husk hodelykt om man kjøper denne :wink:

 

Årets fuge: Noen som kan gjette hvor den er fra?

 

aarets_fuge.jpg

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post

Flott reportasje. Fugen er uten tvil (spesielt når den kommer fra Bitteliten :wink: ) fra Bavaria. Ok, skjønner at de som er opptatt av fuger synes den er stor. Andre bryr seg ikke om slike detaljer når vi er på fjorden og koser oss, ei heller ligger vi med lommelykt og sjekker finish bak luker og skott, det er da så mye annet fint å se på :wink:

 

Gleder meg også til å se NW 370'en. Ser ut som om den kommer til Lillestrøm.

Link to post
Andre bryr seg ikke om slike detaljer når vi er på fjorden og koser oss, ei heller ligger vi med lommelykt og sjekker finish bak luker og skott, det er da så mye annet fint å se på :wink:

Jeg liker at det også bak luker og skott er gjort skikkelig arbeid, men eksemplet over hører vel ikke til under petimeterkategorien. Tror jeg hadde stønnet hver gang jeg hadde sett på det. Tror, derimot ikke det er en Bavaria, da hadde vel Bitteliten ikke antydet av han og mange andre hadde fått sjokk. Derimot må det vel være en prototyp som ikke ble helt ferdig til messen?

Link to post

Hej Bitteliten och tack för trevligt mässreportage!

 

Verkar ju som om showen fortfarande går på ganska högt varv i Düsseldorf oxå - liksom jag upplevde i London för några veckor sedan. Likväl kan man väl inte undvika tanken att 'någon skall bort' under det påbörjade stålbadet.

 

Jaså det var Storebo som skaffat sig kvantitetsrabatt på Sikaflex...

Det kan ju inte klassas som annat än genant för detta f d prestigevarv som en gång byggde sitt varumärke på högklassig inredning.

 

Men som sagt - kanske någon skall bort....

Edited by ebonita (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...