PIPaulsen Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Jeg lurer på om det er mye Nordmenn som reiser på Düsseldorf showet, har hørt det skal være en bra messe og lurer på å reise selv. Noen andre som skal nedover ? Quote Med vennlig hilsen PIP Link to post
Tuta Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Dette er en suveren messe for alle båtinteresserte. Det er mange haller å besøke så ta deg god tid! Her finner du ALT. Quote Link to post
Careka Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Jeg liker messa i Hamburg bedre. syns DDorf blir rett å slett for stor. Men alle masser er jo vært å besøke. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 (edited) Her er noen av inntrykkene fra Düsseldorf messen. Generelt kan jeg si at noen av de store var veldig små i år. Feks hadde Fairline bare sin Squadron 55 utstilt (vi hadde håpet de stilte ut 48 - men uten norsk importør er det jo uansett irrelevant), Windy hadde 48 og 32. En del andre store var store - feks Sunseeker som viste ca 10 båter med 85 foter på topp. Samme med Princess. Målet vårt var å kikke på noen store og noen små båter. Ikke alle har vi bilder av her. Vi var ombord i Nimbus 365 - en typisk Nimbus. Ikke så mye nytt egentlig. Samme med Storebro 435. Litt større badeplatform og stor midtkabin - men bare 2 kabiner. NordWest var vi en tur bortom. Både for å se om det var noen endringer på 420 som vi "må ha" og fordi de viste nye 370 sport. Vi har hatt Windy 37 tidligere og sammenlignet naturligvis med denne. NordWest beholder sin stil - de lager flotte treverk ombord. Jeg er litt usikker på om jeg liker så mye treverk ute på en åpen båt - har erfart at det kan krakkelere (men ikke erfart det på NordWesten vår). Cockpit er trangere enn Windy 37 - men det er pga det store utekjøkkenet med grill og kjøleskap. På Windy er dette mindre. Førerplassen er god. Under dekk slår NW'en Windyen med margin. Bedre bysse, bedre salong, mye bedre bad (egen dusj på NW) og soveplass minst på høyde med Windyen. Byssa har litt lite avsetningsplass - men slik blir det fort på en 37 foter. Prismessig tror jeg NW ligger litt under på listepris - men Windy har i hvertfall i våre tilfeller gitt mer rabatt enn NordWest - så jeg tror de kommer ut ganske likt. Da vi var hos Nimbus så vi på Paragon 25. En båt som har testet meget bra i engelske båtblader. Jeg liker den "redningsbåtaktige" stilen på skroget med skarp V bunn og pontong for å ta opp støt. Sidedører på begge sider er fantastisk praktisk. Doen er enslig under V køya i fronten - men det får man leve med. En veldig sjarmerende båt vi begge likte. En klar favoritt den dagen vi går ned i båtstørrelse og skal ha en helårs båt. Noen norske var det der også. Det stod en enslik Viksund 340 uten fly der - men vi så ingen folk rundt båten. Nye Marexen kikket vi på. Kan vel ikke si at den imponerte oss helt. Det blir litt mye fikse løsninger skviset inn. Og desverre er jeg skeptisk til Litauisk produksjon når eierne sier at de ikke har norsk produksjonsledelse til stede på fabrikken. Denne er vel norskamerikaner - NorTech Store propeller var det mye av - disse er fra Pershing 62 Noen klarer også å være veldig fristende helt uten propeller Williams Jet Rib. 104 kompressor hester. Topper ca 42 knop. Selvom pundet synker i verdi koster den fortsatt over 200.000 kroner BMB ble besøkt. Den nye 46'en gikk vi ikke ombord i. Til det var den tyske dama som var portvakt for sur og uhøfflig. Men noen bilder fikk vi av den Dette ankeret var litt overraskende for meg - det var liksom ikke måte på hvor mye det stakk ut Det var fotoforbud på standen til BMB - men dette er tatt fra en nærliggende takterasse Og dette er båten jeg tror de forsøker å etterligne litt Vi brukte en del tid på å se på 50 fots flybridge båter. Vi var ombord i Sunseeker Predator 52 (samme løsning nede som FB varianten), Jeanneua Prestige 50, Sealine T50, Azimut 47 og Princess P50. Alle veldig flotte båter - med sine ulike stiler - både på båter og stander. De som passet vår smak best var Princess P50 og Sealine T50. Sealine sliter litt med å være dårlig representert i norge. Der står Princess sterkt i og med at Norge er det største enkeltmarkedet til produsenten. P50'en har fantastiske kabiner under dekk. midtkabinen er rene suiten. Stor dobbeltseng i forkabinen og to romslige køyesenger i egen kabin på stb side. Stor bysse - 2 salonger oppe. En fantastisk fin båt. Tidligere har jeg ikke vært begeistret for P serien til Princess - men de har endret mye de siste årene. Også det tekniske var bra - bla med doble Racor filtre der man enkelt bytter mellom filtre om de går tette. Her er noen bilder fra Princess standen P50 P54 85Y Litt båtporno må vi også unne oss - dette er en Mochi Denne husker jeg ikke merket på. Men kan si at baugpropellen var av bronse. Og båten er støpt i glassfiber. Vi var også ombord i Nordhavn 43. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det bare er en dobbelseng og en enkeltseng i et 43 fots skrog - men vi er vel feil målgruppe. Selene var utsilt med en 58 foter. En lekker sak Det er på gang norsk representat - og de har båter fra rundt 40 fot som vi synes er spennende. Neste år kan det være at vi ender i London i stedet. Hyggelig med litt forandring - og der er kanskje de engelske merkene litt mer reprensentert. Jeg har kommentert i en annen tråd at Bavaria virkelig svinger seg i sin 37 high line. Den var veldig mye bedre under dekk enn tidligere modeller. Fortsatt litt enkle løsninger på treverket - men mye bedre enn før. Lys hadde de ikke tenkt på - så husk hodelykt om man kjøper denne Årets fuge: Noen som kan gjette hvor den er fra? Edited January 26, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
snøgg Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Årets fuge er nok Bavaria i kjent stil Quote Link to post
Finn Erik Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 (edited) Den NordWestén syntes jeg var lekker. Håper den kommer til Lillestrøm. Hadde lommeboka bare vært større........ Edited January 26, 2009 by Finn Erik Helberg (see edit history) Quote Link to post
Thorlyn Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Det er ikke mulig... den fuga er jo 2cm bred guttungen på 2,5 kan jo gjøre bedre. Slett håndtverk(eller skal vi si fabrikkverk) spør du meg. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
sap_2000 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Er fugen fra en NW by any chance?? Quote Mvh. SAP Link to post
Trophy Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 De som passet vår smak best var Princess P50 og Sealine T50. Hvordan var flybridgen til Sealine sin 50 foter? Jeg synes de har litt grunne flybridger på mindre båter Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
BårdK Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Takk for informativ rapport og flotte bilder! Quote Link to post
Bitteliten Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Jeg lar gjettekonkurransen gå litt videre. Den som vinner får stor heder og ære. Vi andre får nok Flyen på T 50 var bra synes jeg. Stor og sosial sitteplass. Føltes ikke lav og utrygg. Quote Link to post
mhemil Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Flott reportasje. Fugen er uten tvil (spesielt når den kommer fra Bitteliten ) fra Bavaria. Ok, skjønner at de som er opptatt av fuger synes den er stor. Andre bryr seg ikke om slike detaljer når vi er på fjorden og koser oss, ei heller ligger vi med lommelykt og sjekker finish bak luker og skott, det er da så mye annet fint å se på Gleder meg også til å se NW 370'en. Ser ut som om den kommer til Lillestrøm. Quote Link to post
Gunga Din Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Nord West Quote S/Y Gunga Din Link to post
BårdK Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Andre bryr seg ikke om slike detaljer når vi er på fjorden og koser oss, ei heller ligger vi med lommelykt og sjekker finish bak luker og skott, det er da så mye annet fint å se på Jeg liker at det også bak luker og skott er gjort skikkelig arbeid, men eksemplet over hører vel ikke til under petimeterkategorien. Tror jeg hadde stønnet hver gang jeg hadde sett på det. Tror, derimot ikke det er en Bavaria, da hadde vel Bitteliten ikke antydet av han og mange andre hadde fått sjokk. Derimot må det vel være en prototyp som ikke ble helt ferdig til messen? Quote Link to post
Thorlyn Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 hmm vannskelig den der.. P50 er det ikke de har høyglans på sitt treverk.. NW har ikke slike dører ei heller slike takpaneler.. hmmm Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
båtn2 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Tipper Bavaria, detaljene så ganske kjent ut Quote Quicksilver Link to post
Bitteliten Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Det er ikke Bavaria (vi var bare ombord i BMB 37 high line - den var ganske fri for fuger) Quote Link to post
Thorlyn Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Fram med det Bitteliten... hvem er slurvern Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Blue_Dragon Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Jeg tipper fransk Quote Link to post
Servicemannen Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Jeanneau Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bitteliten Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 (edited) Dere er så langt fra riktig som det går an å bli korrekt svar er fuge oppunder taket - hovedskott mellom forkabin og bad på Storebro 435. Edited January 27, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
BårdK Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Fikk du noen forklaring på blemmen, Bitteliten? Quote Link to post
Bitteliten Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 (edited) Nei - jeg spurte ikke. Og det var ikke den eneste "mamutfuga" ombord. Jeg er nok pirkete - og det er nok derfor også hverken Storebro eller Nimbus faller i smak. Synes det er for mange enkle løsninger til å være så dyre båter. Edited January 27, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
ebonita Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 (edited) Hej Bitteliten och tack för trevligt mässreportage! Verkar ju som om showen fortfarande går på ganska högt varv i Düsseldorf oxå - liksom jag upplevde i London för några veckor sedan. Likväl kan man väl inte undvika tanken att 'någon skall bort' under det påbörjade stålbadet. Jaså det var Storebo som skaffat sig kvantitetsrabatt på Sikaflex... Det kan ju inte klassas som annat än genant för detta f d prestigevarv som en gång byggde sitt varumärke på högklassig inredning. Men som sagt - kanske någon skall bort.... Edited January 27, 2009 by ebonita (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.