Jump to content

Hvordan klarer Bavaria og andre utenlandske båtprodusenter seg ?

benna

Recommended Posts

Her er litt om Bavariaverftet om noen har greie på økonomi. Ikke vet jeg noe om hvordan slike økonomiske fagartikler skal tolkes, men et eller annet sier meg at verftet nok hadde hatt det bedre om de gamle eierene hadde styrt skuta igjennom denne økonomiske stormen. Verftet var vel så vidt jeg husker mer eller mindre gjeldfritt før det ble solgt, det ble i hvertfall skrytt fælt av det.

http://business.timesonline.co.uk/tol/busi...icle4137635.ece

Bavaria har kun produksjon på solgte enheter. Har de ingen i bestilling, ingen produksjon. Dette skyldes korte produksjonstider. For tiden har de ikke drift på alle produksjons-bånd. Så en kan godt si att de merker krisen som alle andre. Men fordelen kontra andre produsenter, skyldes ingen båter på lager. Men regner også med att Jeanneau/Benetau har det på samme måte.

Har snakket med flere levrandører av båter, og felles for flere av dem er att de kunne solgt flere båter. Men ingen tar sjanse på innbytte. Eller også, innbytteprisen er ikke

akseptabel for selger.

Vi sees!

Bavaria har kun produksjon på solgte enheter. Har de ingen i bestilling, ingen produksjon. Dette skyldes korte produksjonstider. [...]

Det er jo riktig at de har kun ordrestyrt produksjon, men det gjelder vel de fleste andre verft også. Men for Bavaria antar jeg det svir ekstra fordi de har såpass lav bemanning i utgangspunktet. Roboter etc. er det værre å permitere. For mer håndverkspregede verft er det vel lettere å jsuter bemanning etter etterspørsel. Bavrias ne eiere ahr ve, dessuten en finansiell utfordring antar jeg.

Men for Bavaria antar jeg det svir ekstra fordi de har såpass lav bemanning i utgangspunktet. Roboter etc. er det værre å permitere.

Derfor tror jeg de faste kostnadene er lave. Få mennensker- lite kostnader. Hvordan det står til på investeringskostnader/kassekreditt/lån vet jeg ikke. Men har de høye

kapitalkostnader i forbindelse med investering i moderne maskinpark/nye produksjonslokaler er det verre.

Har ikke studert det nærmere

Vi sees!

Jeg tror at de nye eierne av Bavaria verftet vil merke dette godt på pungen.... Tidligere eier solgte på et meget gunnstig tidspunkt i allefall.. Det er mye kapitalkostnader som skal dekkes inn.... og uten salg så blir det nok smått med penger inn... Formoder investorene også vil ha noe avkastnnig på investert kapital.....

Jeg tror at verftet er særdeles utsatt i denne krisen, og jeg bli ikke overrasket om det ender riktig ille......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal se at det kanskje blir full stopp på ny båt produksjonen et års tid og mere, i flere type merker? Og det vil jo være en fordel for bruktmarkedet.

Og når dem starter opp igjen med produksjonen, vil det ikke være noen billigbåter mere. :confused: Slik det ser ut nå.

I bilmarkedet er jo det i ferd med å skje? folk kjøper bare brukt og fabrikene går konk eller må redusere produksjonen.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Problemet med verftet er at det ble solgt for dyrt. Nå ser vi at lån er blitt dyrt, samtidig som båtmarkedet er redusert. Her ligger alt til rette for nye eiere igjen om de ikke klarer å få sving på sakene. Problemet hos bavaria er vel at alt er såpass velsmurt at det er lite å tjene på nedskjæringer. Maskinene er laget for å gå på fullt, og det er ikke lønnsomt å sende hjem 600 ansatte som kan produsere 3500 båter i året. Spesielt når de samme 600 ansatte også skal forrente ei gjeld på 900 millioner euro...

Tipper det blir noen gode tilbud på nybåt i vinter, at man får båt til samme pris som før, men med masse ekstra utstyr ombord. Det er slik bilprodusentene prøver å løse sitt problem, og de er så vidt jeg har lest i akkurat samme gjelds knipa. Dermed kan de som er på nybåt jakt sitte litt på bryggekanten utover høsten, for så å gå ombord i et godt kjøp.

Heldigvis har Lundebaat god økonomi, slik at jeg ikke ville vært redd for å bestille ny båt gjennom dem.

Han mener vel produksjonshallene med innvetar, som ikke er ferdig avskrevet i regnskapet. En stor investering på produksjonshaller og maskinelle innvetar, må jo refinansieres, når salget svikter? Spørsmåle blir jo om dem er i stand til å finne en investor som tør å invistere nå?

Blir det ikke slik?

Blir det noen 2010 modeller tru, i framtiden?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Som jeg vet, er det vel noe innen lakering av invetar, som kan være av den sorten. Og dem har vel ikke noe mere en det andre fabrikantene har?

Derfor tror jeg de faste kostnadene er lave. Få mennensker- lite kostnader.

Det er forsåvidt riktig når man ser på kostnad pr. produsert båt ved normal produksjon. Poenget mitt er at ved en håndtverksmessig produksjon er det mer 1:1 forhold mellom kostnader og antall båter som selges - ihverfall potensielt så lenge man ikke drar på seg et digert lager (noe de dessverre gjerne gjør). Med en mer industriell produkskon er det større investeringer som må forrentes og utstyr som skal avskrives.

Bortsett fra freseverket som skjærer til dekket, hvilke roboter?
Men bortsett fra freseverket til dekket har aldri noen fortalt meg hva slags automatisert produksjon og roboter det er snakk om..

En meget stor del av Bavaria-konseptet er jo automatisert og modulbasert produksjon av innrednignen. Det er jo derfor de bruker så mye sikaflex, de tilpasser ikke innredningen til hver enkelt skrog. Innredningsmodulene lages ferdig utenfor båtene (med stor grad av standardisering på tvers av modellene) og heises ferdige inn i skroget. Det er vel i denne innredningsmodul-fabrikken man fiinner mest roboter og CNC maskiner.

http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=748&L=1

Redigert av Krimart (see edit history)
Mulig det.

Men jeg hører om automatisert produksjon og roboter i eninga når det er snakk om den fabrikken.

Men bortsett fra freseverket til dekket har aldri noen fortalt meg hva slags automatisert produksjon og roboter det er snakk om.

Siden jeg er noe interessert i båtbygging skulle jeg likt å vite.

Noe dyrt verktøy må de jo ha ettersom de lager 3500 båter i året på 600 ansatte, og samtidig lanserer nye modeller oftere enn jeg fyller diesel. Om dette "verktøyet" kan kalles roboter eller kun kan kalles verktøy vites ikke. Dyrt var det uansett ettersom Bain capital lot seg lure til å kjøpe hele sjappa for 1,3 milliarder euro. Tanken var visst å utvide markedene i usa og asia.......eeehhhhhh, uflaks.

Uansett spennende tider, og med lavere produksjon av Cruiser og vision blir det kanskje kapasitet til å legge til flere modeller på samlebåndet for å opprettholde effektiviteten i fabrikken. De har jo tidligere annonsert planer om 2 nye serier. 1 serie som skal være raskere, og 1 serie som skal være mer design fokusert. Kanskje det er rimeligere å gi gass enn å bremse ned en slik fabrikk.

Bavaria er nok ikke så automatisert som enkelte tror.... det er nok slik som Mulligans sier at stort sett kun utferisng av åpninger i dekket er det eneste som er automatisert... Dermed ender vi naturlig nok opp med at de 600 ansatte minus stabsfunksjonen er håndverkere av ypperste kvalitet... Det er ikke alle for gitt å produsere like mange håndlagede enheter som det Bavaria gjør med sin begrensede stab....

Dette er serieproduksjon i henhold til TPS og det fungerer optimalt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da begynner det å bli litt kjøtt på beinet.

Freseverket.

NC produksjon av innredning lik norske takstol og kjøkkenprodusenter. Lurt.

Lakkeringsverk. Er det ikke Trallfa på Bryne som er kjempestore på slikt?

Fantastisk produksjonslinje. Dette er dømt til å gå fort unna.

Ideen med modulbygg er ikke ny. Båten min er bygget på samme måten. I 1982. Alle tekniske installasjoner sitter i innerliner. All innredning bygget utenfor båten i ett stykke. Alt holdes på plass av dekket. Rasjonellt, men ikke rom for individuelle tilpasninger.

Undres når noen tar skrittet fullt ut og lar kunden spesifisere båten helt ut på nettet for deretter å 100% robotbygge den. Det vil ikke være to båter som er like.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...