Sun Flyer Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Lundebåt i Bergen er iallefall lagt ned. Men det er vel liten mulighet for at de går konkurs. Kanskje den berømte servicen deres blir mer kostbar fremover. Noe må de jo tjene penger på? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bare lek(k)er Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Hørte av en bekjent innen båtbransjen (ansatt hos en importør) at Bavaria har permitert 400 mann, og at de har "noen hundre båter" stående på jordet etter kunder som har bestillt, men trukket seg?? Dette er ihvertfall hva jeg har hørt, men kan jo bare være "slemme" rykter! Trygve Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Lunde Båt har ikke mange båter på lager. Og att de kutter i staben viser att tar tidene på alvor. Om kuttet er stort nok aner jeg ikke. Men de som tar "vente og se" holdningen ligger tynnere ann. Utfordringen ligger i Euro-kursen, som er så ustabil att ingen handler båt. Fordi ingen vet hva sluttregningen blir. Bavaria som produsent produserer etter ordre, og har således ingen båter på lager heller. Utfordringen gjelder alle imp av båter som handler i euro eller dollar. Sluttprisen klarer de ikke å sette. Og vis kundene handler nå, må de låse valutaen. Redigert 26.Oktober.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Seiljåtten Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Hørte av en bekjent innen båtbransjen (ansatt hos en importør) at Bavaria har permitert 400 mann, og at de har "noen hundre båter" stående på jordet etter kunder som har bestillt, men trukket seg?? Dette er ihvertfall hva jeg har hørt, men kan jo bare være "slemme" rykter! Trygve Høres ut som stygge rykter, spesielt når kilden er en annen importør. Men når det er sagt, er jeg ikke i tvil om at de kan ha noen båter på utsiden(ikke flere hundre ), og 400 mann permittert. Den beste måten å regulere slik produksjon på med min fantasi er vel å stenge hele prosessen feks. frem til nyttår, for så å starte for fullt igjen. Da har man også muligheten til å bygge om prosessen dersom det er behov for det (tilpasning for nye modellserier,effektivisering, etc.) Det er tross alt bare noen ukers leveringstid på nye seilbåter, og hvem trenger vel en slik før våren? Tipper de andre produsentene driver med akkurat det samme i disse tider. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=325757 Det er noen som selger båter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ingeborgimevind Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) De sliter i motvind, som mange andre. (Ikke lag vitser om at dette gjelder båtene også!!) http://www.mainpost.de/lokales/wuerzburg/O...;art779,4725257 Borgermesteren i Giebelstadt opplyser altså at det ikke produseres for tiden, og at det går tilsynelatende tregere med avsetningen denne høsten enn tidligere år. Tomme parkeringsplasser vitner om dette. Bavaria skulle så komme med en utførlig erklæring sitert i en artikkel i MainPost dagen etter: http://www.mainpost.de/lokales/wuerzburg/L...;art736,4726742 Her forklares det hele som sesongavhengig, kundene er tilbakeholdne og en beskriver forholdet mellom antallet fast ansatte og sesongarbeidere, samt at en var godt forberedt på den nåværende globale finanssituasjonen. På hjemmesidene til Bavaria, derimot, står det intet under nyheter fra verftet, annet enn at pressetalsmannen ble skiftet ut med øyeblikkelig virkning en uke etter den siste artikkelen i MainPost. Linkene har jeg fra et søsterforum i Tyskland: http://www.boote-forum.de/showthread.php?p=1020495 Redigert 27.Oktober.2008 av Ingeborgimevind (see edit history) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
SF Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Nå er ikke jeg så veldig stiv i Tysk men utfra det jeg forstod så kan vell se ut til at de "stygge ryktene" til Trygve i innlegg 27 er ganske så riktige. Redigert 27.Oktober.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Krimart Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Hørte av en bekjent innen båtbransjen (ansatt hos en importør) at Bavaria har permitert 400 mann, og at de har "noen hundre båter" stående på jordet etter kunder som har bestillt, men trukket seg?? Dette er ihvertfall hva jeg har hørt, men kan jo bare være "slemme" rykter! Nå er ikke jeg så veldig stiv i Tysk men utfra det jeg forstod så kan vell se ut til at de "stygge ryktene" til Trygve i innlegg 27 er ganske så riktige. Ikke vet jeg hvor du klarer å lese at de stygge ryktene er riktige, ikke i noen av linkene ihvertfall. Dessuten er det er jo veldig dumt av kundene av ferdige båter å trekke seg siden de har betalt båten på forskudd - før skroget i det hele tatt er støpt Redigert 27.Oktober.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Nå er det vel gjerne slik at bavaria verftet lager båter og så reserverer forhandlere rundt i verden byggenummere osv og der er det vel enda mulig å ombestemme seg , den dagen sluttkunden har betalt inn første forskudd så er det vel neppe noen vei tilbake uten å tape grusomt og det vil vel ingen Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Nå er det vel gjerne slik at bavaria verftet lager båter og så reserverer forhandlere rundt i verden byggenummere osv og der er det vel enda mulig å ombestemme seg , den dagen sluttkunden har betalt inn første forskudd så er det vel neppe noen vei tilbake uten å tape grusomt og det vil vel ingen Nå er det en stund siden jeg kjøpte min (2004) men da betalte vi hele beløpet på forskudd, før produksjonen av vår båt var startet. M.a.o. veldig dumt å angre seg når båten står på parkeringsplassen og alt er betalt. Mulig det er forskjell på forskjellige leverandører word-wide. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Ikke vet jeg hvor du klarer å lese at de stygge ryktene er riktige, ikke i noen av linkene ihvertfall. Det stod nå virkelig i første linken at Bavaria hadde stoppet all nyproduksjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
baatsman Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Bavaria produserer kun på ordre, legger ikke båter på lager. Du betaler ved kontraktsinngåelse 15% og ved byggestart for du HIN og motornummer da betaler du inn resten. Så vis båtene står igjen på plassen, har noen tapt bra med penger. Og att de stenger er rimeligere enn å produsere med mange annsatte båter som de kanskje ikke får solgt. Og regner med att de store produsentene har det på lik måte. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjoris Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Bavaria produserer kun på ordre, legger ikke båter på lager... Er du sikker på dette? Hanse sier også at de gjør det på denne måten, poenget er at når det først kjøres en linje med båter og ikke alle er bortbestilt så blir det produsert noen for lager/til forhandlere mv. slik sett bygges det lager uansett edel politikk. Har forstått at Hanse gjør det slik, iallefall var det slik på 370en når jeg var der nede, da hadde de endel 370er som både var helt ferdige og halvferdige (slik at kundene fortsatt skulle ha valgmuligheter)... Det skulle ikke forundre meg om ikke Bavaria også har falt for den fristelsen. Dette holder jo enhetskostnaden nede og er avgjørden for å få business i det lavprissegmentet. Utfordringen er selvsagt når disse lagerbåtene blir stående... Da er det lett å gå på tryne... Det skrives at noen selger båter, men med 25% rabatt blir det bare bytting av penger... Det kan jo være bedre enn ingenting i en presset situasjon, men neppe holdbart lengre enn på meget kort sikt... Nå er det vel slik at svekkelsen av norsk krone er med i disse rabattene samtidig som båtene som selges allerede er gjort opp med sterk kroner så det blir på en måte en teoretisk rabatt, men jeg så Nelson hadde 5 slike båter så det varer jo langt fra evig dette... Nei, jammen er det en spennende tid vi går i møte... Redigert 28.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
gimi Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 (redigert) De 25% i rabatt som du skriver om Bjoris antar jeg at du har fra den artikkelen i Seilas (?). Mitt inttrykk var at dette var bare en vekslingskurs øvelse i og med at krona har svekket seg ganske betraktelig. Men det er absolutt verdt å merke seg at Lunde og Nelson ser for seg et så dårlig marked at de velger å selge disse båtene med "rabatt" fremfor å risikere å brenne inne med de - det vitner om et temmelig dårlig marked når disse kremmerene ikke klarer å ta ut potensialet mot en ny pris på dagens kronekurs. De som kjøpte Bavaria fabrikken har jo en stor kapitaloppbinding de skal forsvare, og jeg er ganske sikker på at de vil få det fryktelig tøft fremover. Det blir nok ikke enkelt å gjøre penger på denne investeringen nå, og det skal bli spennende å se om de er rigget slik at det er fornuftig for dem å kaste inn kortene for å slippe å blø mer. Selger kan le hele veien til banken Redigert 28.Oktober.2008 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Har notert meg at de nye eierne også eier Toys'R'us. Sammen med Dominos Pizza, Burgerking og Evinrude/Johnson. Og en av eierrne er ikke ukjente Mitt Romney. Noen som går og lurer på når også Bavaria havner under Beneteauparaplyen? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Det stod nå virkelig i første linken at Bavaria hadde stoppet all nyproduksjon. Det står at de har full produksjonsstans, ja, men da må du lese innlegg 27 igjen: Hørte av en bekjent innen båtbransjen (ansatt hos en importør) at Bavaria har permitert 400 mann, og at de har "noen hundre båter" stående på jordet etter kunder som har bestillt, men trukket seg?? Dette er ihvertfall hva jeg har hørt, men kan jo bare være "slemme" rykter! Kunne ikke se noe om permiteringer (selv om det jo er trolig i og med at de stopper produksjonslinjene) og "noen hunder båter på jordet" er ihverftall helt på jordet. Men det står også at det er vanlig med liten produskon på seinsommeren/høsten. SOm tidligere nevnt produserer kun Bavaria båter som er bestilt og betalt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Føler du er litt på gli her Stopper man produksjonen så er det en grunn til det, her er det vist nok mangel på salg. Stopper man produksjonen for å redusere bedriftens tap så permiterer man også personell som inngår i den samme produksjonen, enkel bedriftsøkonomi. Så da står vi igjen med om hvorvidt det står en haug båter på et jorde eller ikke Redigert 28.Oktober.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Noen som kjenner tyske regler for permittering? Kan jo være at de har en litt annen arbeidsmiljølov enn vi har Både når det gjelder permitteringer og kortidsansatte Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 I følge denne: http://www.yacht.de/yo/yo_news/powerslave,...,nodeid,30.html står det jo kanskje ikke så ille til likevel. Redusert kapaistet, men det er produksjon. I følge papirutgaven av Yacht er det et antall arbeidere som er på sk. "kurzarbeit" http://de.wikipedia.org/wiki/Kurzarbeit dvs. i steden for permiteringer så jobber noen med redusert arbeidstid og lønn, mens staten betaler 67% av mellomlegget. Hørtes som et smart opplegg, bedriften sparer penger i en vanskelig tid, mens arbeiderne ikke mister kontakten med jobben og kolleger. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Noen som kjenner tyske regler for permittering? Kan jo være at de har en litt annen arbeidsmiljølov enn vi har Tror ikke den er 'mildere' enn den norske. For noen år siden måtte Kverneland (landbruksutstyr) på Jæren redusere produksjon. de valgte da å legge ned i Norge framfor Tyskland, fordi den tyske arbeidsmiljøloven sikret arbeiderne mye større økonomisk kompensasjon enn den norske. Lurer på om det stod at så lenge konsernet fortsatte å tjene penger, altså en taktisk nedbemanning, var arbeiderne sikret tre års etterlønn? Kan det ha vært så mye? Huske i allefall et jeg reagerte på det da jeg leste det. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
mhemil Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 (redigert) I følge Andres Cardenas, CEO of BAVARIA Yachtbau GmbH, er det full speed ahead. Noe som mange sikkert vil betvile, om ikke annet ta med en liten klype salt. Redigert 3.November.2008 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Full speed i salget eller ikke, de gir i hvertfall skikkelig gass. Ser på hjemmesiden deres at det ikke bare er kommet en ny 35 og 47 foter de siste månedene, men at det også er kommet en motorbåtserie de kaller Caribic, og en seilbåtserie som kalles Holiday. Sikkert en liten vri de tar seg tid til pga. ledig kapasitet på samlebåndet. Modellene ser ganske like ut med mer kjente modeller.... Dette er nok en metode som kan fungere, å rett og slett øke antallet modeller i dårlige tider, slik at man opprettholder en rimelig normal produksjon. Står ingenting om disse modellene på lundebaat sine hjemmesider, men det kommer vel etterhvert. http://www.bavaria-yachtbau.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 (redigert) Ser også at det nå er en 37 sport Highline i programmet. Denne har jeg ikke sett før. Hadde det ikke vært for det vannvittige røde skinnsetene i cocpit, var denne en skikkelig lekkerbisk. Likte godt interiøret. Forunderer meg ikke om dette er en nye linje Bavaria legger seg på, der de tilbyr ekstra påkostede båter for de som har mast om for mye silikon i Bavaria .Her er muligheten. For de av oss som fremdeles tenner på silikon, er hvit skinn heldigvis fremdeles et alternativ Redigert 3.November.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 (redigert) de sier ikke noe om mindre silikon. De sier bare at det ser bedre ut. Skal jo ikke så ille mye til får å ha bedre lakk finish på dørene ... rødt lær er tingen. Reperbahn schtyle liksom Redigert 3.November.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Synes det er meget bra at Bavaria fortsetter vidreutviklingen av sine båter og tilbyr alternative løsninger både innen seilbåter og motorbåter.. Dette er noe som etter mitt syn kjennetegner et seriøst verft og det er også i samsvar med mine egne erfaringer.. Det er klart at dette faller de mest negativt fokuserte medlemmene her på forumet tungt for brystet, så jeg har full forsåelse for deres behov for å markere seg med sine mere eller mindre seriøse kommentarer og barnslige sleivspark... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.