Jump to content

Tidevannsklokke

jm

Recommended Posts

....

Er det noen som vet hvem som forhandler tidevannsklokke? Har sett noen i elegant utførelse i messing, lik barometer og vanlige klokker. Indikerer med visere om hvor vann standen befinner seg i syklusen......

Hei! :seeya: Sjekk denne.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 3 år senere...

Mener å huske at Nautisk forlag hadde en enkel og grei tidevannsklokke til rundt en tusenlapp. Spørsmålet er selvsagt hvilken kvalitet urverket har, særlig dersom det gjelder et liv i en småbåt som beveger mye på seg i sjøen. Nå bør disse tidevannsklokkene stilles med jevne mellomrom, så det er kanskje ikke så farlig om de får litt hikke i grov sjø.

Har du sjekket hva Wempe kan levere? Dette er kvalitetsprodukter av ypperste klasse, [...]

Tja, Wempe er pene instrumenter til en høy pris. Jeg vil tro at de leverer utmerkede kronometere i den øvre prisklassen. Klokka jeg kjøpte til snaut to tusen har dessverre ikke vært egnet til båtbruk, men den er flott på kontorpulten. (Jeg kan leve med at barometeret stort sett har vist ustadig i sommer, men en klokke som går ustadig er noe annet.)

Når det gjelder månefaser så finnes det til og med armbåndsur som kan vise slike ting. Jeg foretrekker en enkel almanakk. Skal jeg ha mer nøyaktig informasjon så sjekker jeg kartplotteren som forteller meg når sol og måne står opp og går ned i tillegg til å vise månefasen.

Nytteverdien av et slikt instrument er vel begrenset - en får jo den samme informasjonen gjennom kartplotteren. I alle fall gjør jeg det med min garmin.

Vil en spandere de tusenlappene så må det i tilfelle være for å få et fint pynteobjekt. For fine er disse "klokkene"...

Nå er det jo ikke alle som har kartplotter da :wink: ... Dessuten hadde det vært greit å ha en slik hjemme, for å følge med på når det kan passe med en fisketur! Kunne tenkt meg en slik jeg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Har du sjekket hva Wempe kan levere?

takk for tips, jeg skal sjekke dem.

for å følge med på når det kan passe med en fisketur! Kunne tenkt meg en slik jeg!

nettopp derfor. Jeg ville så fall rydde en fin plass til den ombord. Har ellers ikke skikkelig skipsur, må jo ha litt stil ombord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...